« Lilleør

Kurt Westergaard frem for to tunesere

87 kommentarer

Vi havde ellers ikke talt om de tegninger i lang tid. Der er gået mange aviser i trykken siden. Men de trusler, der fulgte med tegningerne, er stadig en realitet for dem, der går med PET om livet. Der er blevet planlagt mord. Selvfølgelig er der det. Ligesom PET har afsløret så meget andet, men det foregår selvfølgelig hemmeligt. Derfor hører vi ikke så meget om det. Ellers ville det jo ikke være hemmeligt, ligesom.

Men det hemmelige er naturligvis altid et problem i et demokrati. Især når myndighederne skal tage konsekvensen af det hemmelige. Demokratiet kræver lys på. Det er ikke godt for den demokratiske retsfølelse, at to ministre og PET tilsammen kan udvise de to tunesere uden, at de og vi ved konkret, hvilke beviser, man har imod dem. Bekymrede dommerne og advokaterne mener, at vi går imod politistat. Samtidig anerkender man, at Kurt Westergaard nok var blevet dræbt, hvis PET ikke havde grebet ind, og han nok også ville blive dræbt i fremtiden af disse tre mænd, hvis de to ikke bliver udvist. Her, lige her, burde man have trukket vejret ind og blive stående, for det er dilemmaet i en slipsenål. Det er nemlig et klart enten-eller: Enten gør man alt for at beskytte Westergaard. Eller også vælger man at prioritere retsfølelsen. Både-og lader sig ikke gøre. Man kan ikke både have en hemmelig efterretningstjeneste og samtidig forlange, at den skal forklare sig i retsfølelsens navn. Dommerne og advokaterne ser godt problemet, og vælger derfor en mærkelig mellemløsning. Vi skal gøre som i England, hvor et uafhængigt dommer-advokat-råd kigger med, når efterretningstjenesten og regeringen vil udvise personer uden rettergang. Så sikrer man tredelingen af magten, og det er nu det bedste værn mod politistaten, siger dommerne og advokaterne. Og det lyder godt, men det er jo kun den halve sandhed. For tredelingen af magten gavner ingen, hvis både den involverede dommer, advokat, PET-leder og minister er korrupte. Det eneste afgørende værn mod en politistat er den frie presse. Den frie presse, der trykker, hvad den vil, når den vil, og som kan vende, hver en sten så intet forbliver hemmeligt. Men at have pressen med ind over er sådan set umuligt, hvis man skal have glæde af en efterretningstjeneste, der skal afsløre de anslag mod blandt andet pressen selv, som påviseligt planlægges i disse år.

I krig og kærlighed er som bekendt alle regler ophævet. For tiden har en af mine veninder ondt i kærligheden. Hun er skiftevis vred og ulykkelig over, at den mand, hun elsker, ikke er sådan, som hun helst vil have, at han skal være. Virkeligheden svarer ikke til hendes berettigede forventninger, synes hun. Dette sidste, vil jeg mene, er hendes største problem. Ikke manden, men hendes manglende lyst til at se virkeligheden i øjnene. Sådan også med krigen mod terror. Vores største problem er ikke, at den er der, krigen. Vores største problem er, at vi ikke vil anerkende, at vi er midt i den. Og at vi derfor må kæmpe med midler, der hører krigen og ikke freden til.

87 kommentarer RSS feed

Citat:”Der er blevet planlagt mord. Selvfølgelig er der det” Det ved du ikke noget om. du har kun PETs ord for det.

Citat 2: “Det er ikke godt for den demokratiske retsfølelse”. Det hedder ‘restfølelsen i et demokrati” Jeg håber du er bedre til prædiken end til moral-prædiken.

Citat 3: “I krig og kærlighed er som bekendt alle regler ophævet”. Nej, det hedder :’Gælder alle kneb” Dette forsøg på at ændre hævdvundne talemåder er et typisk nordsjællandsk dekadence-fænomen, ligesom den ‘kultur’ i sig selv er det største problem vi har i dagens Danmark. Og tænk så når denne ikke-kultur skal forsøge at integrere udefrakommende? Hvilket resultat må det ikke give. Resultatet ser vi i disse dage udspille sig for vore øjne.

Cita 4: “Sådan også med krigen mod terror. Vores største problem er ikke, at den er der, krigen. Vores største problem er, at vi ikke vil anerkende, at vi er midt i den. Og at vi derfor må kæmpe med midler, der hører krigen og ikke freden til.2

du er definitivt ikke for klog. ‘Vi’ er aldeles ikke i nogen ‘krig’. Er du da fuldstændig ude at avømme? Hvornår er den ‘krig’ erklæret?

Tænk sig at en offentlig forsørget præst kan få sig selv til at sige sådan noget – nå det er måske ikke så overrakende, idet hun netop er –offentlig ansat.

Hvad præsten ikke forstår er at de oplysninger som PET har fået har man formentlig ikke kunnet få hvis man ikke kunne garantere sine kilder navnebeskyttelse. Ofte kan man ikke operere i et kriminelt miljø uden kildebeskyttelse da man ellers bringer adskillige menneskers liv i fare!
Iøvrigt har jeg fuld tillid til at juristerne i PET forvalter udlændingeloven korrekt og at justitsministeriet og integrationsministeriet tager de rigtige beslutninger! Borgernes og landets sikkerhed må komme før en halvintellektuel juradiskussion som kun har til formål at mistænkeliggøre de mennesker som arbejder for at beskytte vores samfund!

Det må egentlig være befriende, at have en så bundløs tiltro til autoriteter. Det frisætter os jo fuldstændigt fra tænke selv. Så gælder det kun om at håbe på at ens egen familie ikke bliver udvist fra een dag til en anden,- uden rettergang.

Lars Peter
Var offenligheden også involveret da de fik deres opholstilladelse – eller var det en administrativ beslutning?
Hvorfor skal vi have tillid i den ene retning, men ikke i den anden.
Hvis mydighederne havde vidst om mordplaner, ville de jo aldrig være blevet lukket ind!

Et besynderligt indlaeg. Isaer dette citat giver meget lidt mening:

“For tredelingen af magten gavner ingen, hvis både den involverede dommer, advokat, PET-leder og minister er korrupte.”

Jamen, hvor herre bevares. Selvfoelgelig kan alle lave fejl eller vaere korrupte. Men det er jo NETOP derfor man har tredelingen. Der er da stadig betydelig mindre risiko for fejl og korruption, naar man har en uafhaengig dommer til at kigge den udoevende magt (PET og ministrerne) over skulderen.

Jeg har fuld forstaaelse for at saadanne sager nogle gange skal behandles diskret. Jeg har intet problem med anonyme vidner i terrorsager. Men jeg har et STORT problem med at man ophaever magtens tredeling. Uanset om PET saa har ret i denne konkrete sag eller ej. Hvis de har ret, hvilken skade goer det saa at have en dommer med ind over sagen? Hvis de er galt paa den, saa har det jo til gengaeld voldsomme konsekvenser for en saa uskyldig tuneser og hans familie.

I oevrigt er der en ting, som undrer mig. Man siger at PET har reddet Kurt Westergaards liv gennem disse anholdelser. Men den tredje konspirator er jo paa fri fod igen. Hvad i alverden er det praecis ved hans anholdelse og afhoering, som forhindrer ham i at udfoere de mordplaner, som han efter sigende har haft?

Hvordan haenger det sammen at udvisningen af to, men loesladelsen af den tredje redder Westergaard? Jeg forstaar det simpelthen ikke, kan nogen maaske forklare det?

Lilleør, lad nu vær med at undergrave de værdier du selv er fortaler for.

Du har ingen sag.
Hvis du hævder at den frie presse er eneste bolværk, og at den om nødvendigt kan underminere andre liberale frihedsrettigher, ja så lyder du sgu lidt lebensraum-agtig.

Det var sateme god fri presse og “Ytringsfrihed” i høj klasse!

Esben,
Du har helt ret. Det er fuldstændig sort snak.

Vores rettigheder som vi er vilige til at eksportere med våben i hånd, forsøges devalueret på en lidt desperat facon.

Det ser ikke for godt ud!

“any society that would give up a little liberty to gain a little security deserve neither and will lose both”

God pointe Esben.

Esben skrev:
“Hvordan haenger det sammen at udvisningen af to, men loesladelsen af den tredje redder Westergaard? Jeg forstaar det simpelthen ikke, kan nogen maaske forklare det”

Der er nok ingen som kan forklare det, de 2 tunesere skal bare udvises , ‘fordi man kan’. akkurat som amerikanere gav som begrundelse for at ivadere Irak: “Fordi vi kan”

Thomas Rasmussen er du nu ikke lidt for hurtig.
Juristerne er netop bekymret for det danske demokrati og befolkningens retsikkerhed.
Men det er åbenbart i småtingsafdelingen for dig.
Jeg håber at Højesteret får lov at se Terrorloven fra 2002 efter i lighed med Tvinloven. For det ser desværre ikke ud til at et flertal i Folketinget vil genvurderer deres vedtagelse fra 2002.

Er det sådan man lærer at argumentere for sine holdninger på det teologiske fakultet? Forleden fik vi en svada om Naser Kahder, der var bygget på “personlige” mobiltelefon samtaler, som læseren af gode grund ikke har skyggen af en chance for at vurdere validiteten af, og nu dette; en krigserklæring fra en præst.
Det kan godt være, at du er i krig, Lilleøre, og jeg tror, at der for øjeblikket er mange mennesker, der sidder og leger med tinsoldater og fantaserer om frontlinier og mobilisering af tropper, men denne såkaldte “krig mod terror” er en konstruktion, der desværre har alvorlige konsekvenser for retsstaten.
I forhold til FN har det tidligere været gældende, at terroraktioner blev betegnet som forbrydelser, og dermed henregnet til de nationale domstole og den normale juridiske retsgang. Den tynde linie mellem forbrydelse og terror er bestemt ikke et spørgsmål om eksperters “latterlige definitionsspørgsmål”, som jeg så én anden skribent beskrive det, men har alvorlige konsekvenser for retssikerheden, og denne disitnktion må uværgerligt bygge på svært målelige subjektive egenskaber ved de mistænkte. Den skaber samtidigt en skævridning af forholdet mellem magtinstanserne.
Dette er ikke et spørgsmål, der trygt kan overlades til enhver skribents preferencer eller “følelser”, men må vurderes af juridiske eksperter, og meget gerne i den offentlige debat. Nogle gange får jeg det indtryk, at de mennesker, der mest ivrigt bruger forsvaret for demokratiet i deres retorik, er de mennesker, der er mindst interesserede i bibeholde dets essentielle principper.

Til Knud Sørensen:

Are you for real?

Når sprørgsmålet er, om jeg er for Real-kredit eller ej, kan jeg meddele – at det er jeg. Jeg mener det er alletiders finanserings-instrument, idet sikkerheden ligger i ‘reale’ værdier, altså murstenene. Kombineret med det dansk opfundne obligationssystem med de meget omsættelige obliogationer som kan indløses til pari – gør det til eyt af de bedste finanserings-sytemer i verden, og grunden til at så forholdsvis mange herhjemme bor i eget hus.

Og takket være nævnte finanseringssystem, er de bedre rustet end i andre lande til at modstå turbulenser på markederne.

En fremtrædende iman i London udtalte for et par år siden, at demokratiet allerede havde tabt. For at kunne håndtere de stigende protester og anslag mod den vestlige verden, blev de vestlige lande nødt til at tilsidesætte en del af de demokratiske processor for at kunne håndtere problemerne. Hermed ville demokratiets svagheder blive udstillet – eller som han sage “I har allerede tabt, jeres demokrati som styreform duer ikke”.

Vi er midt i en uerklæret krig, hvor visse invandrerfamilier sender deres sønner på gaden for gennem koordinerede angreb af ødelægge offentlig og privat ejendom, hvliket vel må betragtes som en egentlig krigshandling. Det er ikke længere drengestreger. For hvad er formålet med et brandattentat mod f.eks. et rådhus, hvor hensigten formodes at være en ødelæggelse af den offentlige administration. Tænk på alle de mennesker, der er afhængige af den offentlige forvaltning.

At andre landes statsborgere opholder sig i Danmark i bedste 5 kolonne stil med den hensigt at slå danske borgere ihjel er vel også en egentlig krigshandling – for hvad er det ellers. I den henseende er det fuldstændig underordnet, om det er en bladtegner eller ej, der var udset som offer.

En stor ros til PET for et fremragende stykke arbejde, og…… ordet integration er ved at få en hul klang.

I stedet for at bruge milliarder på en nyttesløs krig i AFghanistan, hvor andre natolande alligevel svigter os, så brug hellere midlerne på den hjemlige krig, så vi slipper for de afbrændte biler og bygninger mv.

Tænk på de – måske uforsikrede – privatpersoner, der må se på en udbrændt bil eller Gladsaxes skoleelever, der nu skal hutle sig frem i midlertidige lokaler.

Vi er i en uønsket og uerklæret krig fra religiøse fanatikere og visse indvandrerfamiler, der åbenbart hader Danmark så meget, at de er parat til at ødelægge landet.

At så folketingsvalgte politikere med indvandrerbaggrund også snyder med eksamensopgaver og benytter sig af falske navne for at berige sig selv er jo blot med til at gøre forholdene endnu mere absurde.

Kære Lilleør,
Kan du ikke en anden gang nøjes med at prædike om ‘Gud og Fanden’ og overlade de vigtige diskussioner om ret og retfærdighed til de rette i troen – dem som tror på, at mennesket grundlæggende skal behandles lige og retfærdigt. Jeg ved godt, det er svært for en kristen, men måske derfor du skulle nøjes med ‘Gud og Fanden’…
Der er tilsyneladende gået fuldstændig højreekstremistisk selvsving i det berlingske bloggermiljø (jf. Jalvings blog)!

Kære Kathrine….Det er Meget uhyggeligt,at Danmark huser disse yderliggående religiøse skabninger.De ødelægger sammenhængskraften i vores samfund og skaber had til en hel befolkningsgruppe,hvilket for mig at se,er det værste i denne konflikt.Jeg kan ikke finde lyset i mennesket mere.Jeg forstår ikke denne primitivisme og det had disse skabninger udgyder.Hvordan kan en religion sprede så megen hæslighed og så lidt næstekærlighed.Måske er det nu fårene skilles fra bukkene.Som menneske er jeg virkelig sat på en prøvelse,hvor jeg hver dag må ballancere mellem had og kærlighed til disse mennesker.Angst og fortvivelse river og flår i kød og ånd.Men jeg må være stærk,da jeg i mit daglige virke arbejder med sundhed-sygdom og dermed bruger næstekærligheden,som for mig er vejen-sandheden og livet.Men det er svært,når verdenen er gennemsyret af ondskab.Jeg skal dog lige understrege at jeg aldrig går i kirke,men bærer troen i hjertet.Mennesket er ikke blevet klogere,trods gud gav os de ti bud…Jeg ved nu i mit hjerte,at mennesket og religion er den værste “coktail” som er begyndelsen til enden på menneskets ret til livet.Jeg bliver bange når langskæggede mænd med hadefulde råb påberåber sig retten til at bestemme over vores liv-frihed og retten til at ytre sig.Hvis jeg som kunstmaler(fritidsinteresse)virkelig havde lyst til at male JESUS-MUHAMMED eller for den sags skyld DRONNINGEN i obskjøne possiturer,så gør jeg det.INGEN skal nogensinde forhindre mig.Jeg skal nok blive sat for sandhedens “Domstol” Når min tid kommer.Jeg håber bare at verdenen en dag bliver et bedre sted at være.Men på trods af mit indimellem opstående “Sortsyn” så vil jeg stadig smile til denne forunderlige verden…Lindre smerten og tørre tåren bort fra mine medmennneskers kind,lytte,lære og prøve på at være et anstændigt væsen,selvom det kan være svært i disse tider.Og så længe mit øje kan se og min forstand er intakt,vil jeg male mine billeder(Uanset motiv)…Dette var så mit lille “BJÆF”….Må den sande Herre give os styrke,fred og kærlighed.God weekend til alle.

PET skyld i de omfattende uroligheder

Det er PET som begyndte det hele, som har fået unge til at gå grassat og afbrænde skoler.

Det er meget vigtigt at vi holder fast i årsag og virkning. Det var PET som ‘administrativt’ beslkuttede at udvise de 2 tunesere, een af de første gange terrorlovene fra 2002 har været brugt i praksis. Men ingen har lavet terror og ingen havde planer om terror. Det vi ved er, at nogle måske-måske ikke (vi har kun PETs ord for det) pønsede på at dræbe en tegner. Men uanset hvad man måtte mene om det (og der er alltså ikke sket noget) så er det ikke til fare for statens sikkerhed, at en tegnmer bliver dræbt.

Det er dermed PET som har fremkaldt den forståelige reaktion af afmagt over hele tiden at blive stigmatiseret og peget ud, som kun er blevet værre af, at 17 aviser i Onsdags trykte tegningerne igen, i hvad som kun kan være en koordineret aktion. Men tegningerne blev kun trykt fordi PET offentligt havde fortalt om planerne om at myrde en tegner, istedet for at gå stille med dørene.

Altså er det PET som har det overordnede ansvar for urolighederne.

***
Efterskrift:

D e gjorde det nok følgende deres sædvanlige amatøragtige strategi med at skrige ud til alle og enhver at ‘her er terrorisme’ for på den måde at afskrække andre fra at begå tilsvarende’.

Men med afbrændingen af en skole, hærværk mod andre og afbrændingen af flere biler, er denne strategi mislykket totalt, og PET udstillet som det de er: Et bundt forbandede amatører.

Til Tina Larsen, der skriver:

**16. februar 2008 kl. 14:38
Kære Kathrine….Det er Meget uhyggeligt,at Danmark huser disse yderliggående religiøse skabninger.De ødelægger sammenhængskraften i vores samfund og skaber had til en hel befolkningsgruppe,hvilket for mig at se,er det værste i denne konflikt.Jeg kan ikke finde lyset i mennesket mere.Jeg forstår ikke denne primitivisme og det had disse skabninger udgyder.Hvordan kan en religion sprede så megen hæslighed og så lidt næstekærlighed.Måske er det nu fårene skilles fra bukkene.**

Overordnet er jeg helt enig i dine betragtninger og bekymringer.

Men når det så er sagt, så vil jeg nu opfordre dig til også at bruge den samme undren til at se på den anden side.

Vedr. Sammenhængskraft:
Jeg mener at vi i høj grad selv er ansvarlige for at vores indenlandske sammenhængskraft er ved at falde fra hinanden og ikke nok med det, den siddende regerings politikker, spinn og evige afvisning af kritisk dialog, kan jeg da kun tolke som et bevidst udtryk for at man decideret spiller på splittelse og mistænkeliggørelse af mange forskellige, også etnisk danske grupperinger.

Vedr. Religion og næstekærlighed:
Så kunne du da med rette spørge Krarup og Langballe i DF om lige netop det???
For det har de to herrer da med succes gjort i årtier snart.

Og så helt generelt:
Det bekymrer mig egentlig også en hel del vi, i følge sagens natur, intet ved om hvor mange der bare er blevet vist ud, administrativt, for hvad og til hvad og hvad er der så sket med dem ???

Og så bekymrer det mig endvidere at det, igen er et påfaldende bekvemt tidspunkt for regeringen at disse arrestationer sker på.

Fantastisk godt timet til at fjerne fokus fra CIA flyvninger, Flere og flere eksempler på nedskæringernes effekter i samfundet og ikke mindst offentlige forventninger om højere løn osv.

Fogh og Co. Kan bare det der.

Den mistænkeliggørelse af PET, som i øjeblikket forgår er efter min opfattelse meget farlig.

Det kan føre til at PET venter for længe – og måske – til det er for sent med at slå til og uskadeliggøre de muslimske terrorrister, fordi de ved et forbyggende indgreb har vanskeligheder med at hæve bevisbyrden overfor retten og tillige skal beskytte deres kilder.

Det er meget nemmere at hæve bevisbyrden, når bladtegneren er slået ihjel og et terrorangreb på uskyldige mennesker har fundet sted.

I virkeligheden er det for billigt at slippe med udvisning. Der må være en hårdere straf for at planlægge mord. Først en længere fængselsstraf og derpå udvisning. Man bør kunne holde en retssag for lukkede døre med hemmeligholdelse af dommers og vidners identitet. Det er i øvrigt resultatet af PET’s arbejde og ikke arbejdsprocessen, der skal danne grundlag for domfældelse.

Men på den anden side kan jeg godt følge dilemmaet: enten lader man terroristerne fortsætte, indtil man har beviserne eller også griber man ind for tidligt i forhold til at sikre beviserne, men i rette tid til at undgå terrrorhandlingen.

Jeg vil nøjes med at skrive følgende:

Det er dælme helt ufattelig skræmmende, at en dansk præst (tilmed med ph.d.-grad!!) kan fremkomme med en så afgrundsdyb uvidenhed og arrogant ligegyldighed overfor nuancerne i denne samfundskonflikt.

Kom ud af kirketårnets sparsomme plads og se verden fra andre vinkler! Eller hvis du insisterer på at blive i kirketårnet, så kan jeg anbefale en lang række titler på glimrende faglitteratur indenfor såvel statskundskab, sociologi og andet, som ville kunne bidrage med horisontudviklende refleksionspotentiale.

Beklager den bidske tone, men det er (for en sjælden gangs skyld) helt og aldeles nødvendigt!!

bjarne jakobsen: “Var offenligheden også involveret da de fik deres opholstilladelse – eller var det en administrativ beslutning?
Hvorfor skal vi have tillid i den ene retning, men ikke i den anden.”

Uproblematiske sager kræver hverken parlamentet eller domstolens indsats; det kan gøres rent administrativt, især når der intet principielt er på spil.

Problematiske sager er netop anderledes; prøv selv at overveje om du ville foretrække at enhver lov og orden blev opretholdt rent adminstrativt, uden domstole, retssager eller noget som helst.

Uanset hvad sagen drejer sig om er det dybt problematisk at vi her ser kombinationen af dommer og anklager, men intet forsvar og ingen offentlighed. Hvad minder den slags om..?

“I krig og kærlighed er som bekendt alle regler ophævet.”

Dét er ikke mig bekendt.

Den kliché minder mig for meget om Bush-administrationens doubletalk: Først definerer man et enkeltstående angreb som en krig – dernæst fornægter man at fanger taget i krigen er krigsfanger; næ nej, de er ‘illegale kombattanter’ og har derfor absolut ingen rettigheder i det juridiske tomrum. Man kan endda henrette folk uden retssag…

Jo, der er faktisk regler for både krig (og kærlighed). Prøv selv at google emnet: the info is out there…

Vil bare udtrykke at jeg er helt enig med jer:

J.O.C.
15. februar 2008 kl. 21:21

Iversen
15. februar 2008 kl. 23:54

Maria J.
16. februar 2008 kl. 01:31

Dog Ikke enig at folket er handlingslammede
– Folket er smalsporet og de smalle spor er: Penge, Mig Selv, Flere penge. Og det vejer mest, derfor stemmer flertallet også på partier der for at kunne give dem flere penge til forbrug, skærer ned på alt det der kunne forebygge meget af det vi oplever, fra mere synligt politi
– læs spadserende politi-mennesker, fra nærstationer – over ungdomsklubber og meget, meget mere.

– Men I takt med at det hele falder fra hinanden er det da en trøst at de stadig kan finde midler til PET og tror jeg bestemt. Alle de mange fængsler vi vil få mere og mere brug for.

Dorte
16. februar 2008 kl. 07:36

Knud Sørensen
16. februar 2008 kl. 11:00

Dorte
16. februar 2008 kl. 12:13

Og så til:

Claus 16. februar 2008 kl. 08:38
Der skriver:
**Overfor udemokratiske bevægelser – nazisme, islamisme, kommunisme osv. – er man nødt til at være ret konsekvent i sine sanktioner. De påbegynder ofte forsøget på magtovertagelse med bølleoptøjer. **
———————————-

Det er for så vidt rigtig nok

MEN som jeg har læst historiebøgerne så har bølleoptøjerne faktisk mest haft til hensigt at fremprovokere folkets råb om En Stærk Mand som ,for at beskytte folket, kunne benytte stærkere og stærkere midler – Mod Folket.
Det var faktisk sådan Hitlers drejebog var skrevet og blev gennemført. Møllen startede med bølleoptøjer. Han lovede at slå ned på det og så rullede det stille og roligt.

Vi i dagens Danmark burde være ekstremt opmærksomme på den psykologi – inden vi giver vores Stærke Mænd og Kvinder i regeringen endnu mere magt og endnu flere midler der kan bruges imod os selv og det vi egentlig ønsker
– Fred, tillid, dialog, respekt, ansvarlighed og ro.
————————–

Se bare Her – det er i gang:
2.birger 16. februar 2008 kl. 10:58
Her i vore vænge er i nu ti familier der har meldt sig ind i Den Danske Forening…
Og vi bliver flere.. Vi vil kæmpe for landet og des værdier

—————————

Og så lige lidt støtanker:

Utrolig (bogstaveligt talt) **Heldig** Timing For Fogh!
Og så bekymrer det mig endvidere at det, igen er et påfaldende bekvemt tidspunkt for regeringen at disse arrestationer sker på.
Fantastisk godt timet til at fjerne fokus fra CIA flyvninger, Flere og flere eksempler på nedskæringernes effekter i samfundet og ikke mindst offentlige forventninger om højere løn osv.
Fogh og Co. Kan bare det der.

Vedr. Sammenhængskraft:
Jeg mener at vi i høj grad selv er ansvarlige for at vores indenlandske sammenhængskraft er ved at falde fra hinanden og ikke nok med det, den siddende regerings politikker, spinn og evige afvisning af kritisk dialog, kan jeg da kun tolke som et bevidst udtryk for at man decideret spiller på splittelse og mistænkeliggørelse af mange forskellige, også etnisk danske grupperinger.

Og så helt generelt:
Hvad med det vi ikke ved??
Det bekymrer mig egentlig også en hel del vi, i følge sagens natur, intet ved om hvor mange der bare er blevet vist ud, administrativt, for hvad og til hvad og hvad er der så sket med dem ???

Respekt!
Jeg er faktisk fuld af respekt for de yderst besindige udtalelser jeg har læst i pressen og set i TV, fra diverse muslimske forældre, der taler for besindighed og gensidig respekt og som meget gerne vil påtage sig deres ansvar for deres egne unges opførsel og meget gerne vil hjælpe med at finde løsninger.

Deres meget ansvarlige udtalelser står i grel modsætning til de oppiskende stupide politisk taktiske udsagn vi oplever fra vore egne politikere.

Så hvor er det egentlig vi skal rette fokus hen, hvis vi virkelig gerne vil skabe muligheder for at vi kan få løst alle disse problemer.

De to tunesere havde kun opholdstilladelse. Den har de fået rent administrativt. Intet problem i at fratage deres opholdstilladelse rent administrativt. Lad dog være med at gøre det sværere.

Er det bedre at sætte dem for en dommer og give dem 10 år i spjældet før udvisning. Spild af gode skattekroner.

Svend skrev:
“Der må være en hårdere straf for at planlægge mord”

Du har kun PETS ord for det. Og det kan meget vel være en misforståelse. antagelig tusinder af mennesker over hele verden har talt om at tegnerne burde myrdes. At man taler om det er ikke ensbetydende med at det vil ske.

Men sagen skulle være kørt som en elementær mordsag – dog uden lig () – ikke en terrorsag. Dette er en mistolkning af terrorlovene indført i 2002, som taler om trusler mod statens sikkerhed.

Kim skrev: “Spild af gode skattekroner.” (at bruge ressourcer på en rettergang)

Er det spild af skattekroner at opretholde demokratiets mest grundlæggende fundament, magtens tredeling?

prøv at tage til Helsingør og gå dybt ned under jorden og betragt figuren af Holger Danske.
Hvem ligner han ?
Jo, han ser ud, som havde tegneren Kurt Wester-
gaard stået model til ham !
Måske ER Kurt Westergaard Holger Danske som er
vågnet, hans ro,værdighed og ærlighed peger i den retning.

@Mads Dam

Du citerede mig kun delvis.

Ville en mistanke om mordpalner efter din mening være grund til at nægte opholdstilladelse, hvis mistanken forelå ved ansøgningen?

Tilgiv et appendix, grundet på manglende læsning af kommentaren.
Hvad er det dog De akriver–at man man ikke kan beskytte både Kurt Westergård og retsfølelsen,
og så mener De at Westergaard skal ofres.
Naturligvis kan begge ting beskyttes.
Vi må i en sådan situation stole på PET. Vi kan
jo ikke have–den frie presse–! til at klargøre
for alt i Ekstrabladet eller hyr ?
Skulle der skrives brugsanvisning til terrorister i dansk presse ?
At advokater ønsker retsager igen og igen er jo klart, for det lever de jo af, det kunne da lige passe at vi skulle have en advokat til at fordrjeje og frikende forbrydere !
For det er jo altid den dygtigste advikat som går af med sejren–og det fede hyre, også selvom
forbrydere kan være skyldige.
De skriver at i krig og kærlighed er alle regler
ophævet. NEJ, der er regler som er skrevne for krig–og uskrevne regler for kærlighed.

Til noget af det ovenstående:

Det er jo ikke PET, der udviser nogen. Udvisning sker via en dobbeltsikret, administrativt afprøvet procedure (ombudsmandsgaranteret!), som sikkerligen også har været en tur gennem regeringens – og embedsmændenes – sikkerhedsudvalg, også.

Pet ville lægge sig selv øde, hvis deres resultater ikke var administraivt-juridiske, og dermed også politisk, holdbare, også overfor de traditionelle stormløb fra visse fløje og dommertro kredse.

Når det er sagt, kan man ærgre sig over, at der ikke blev til tre framstillinger og en anklage for forsøg på § 237. Tegneren var da vel forsvarligt stuvet af vejen??

Det er som om mange af jer der svarer på Kathrines blog lyder til at tro, at enhver borger på kloden nyder samme rettigheder som danskere i Danmark. Men det gør de naturligvis ikke, verdensborgerskabet er ikke indført endnu, og danskere nyder jo heller ikke borgerrettigheder i hverken Tunesien eller andre lande. De to tunesere som er pålagt udvisning, har været gæster i Danmark, og det besøg har Danmark nu ønsket at bringe til ophør, fordi man ikke er tryg ved deres tilstedeværelse mere… længere er den sådan set ikke. Og Kathrine har da helt ret i, at når der er krigslingnende forhold i Danmark hvor nogle vil påtvinge os fremmede religioners påbud, og tilsyneladende er parat til at begå drab for det, så er det vel i situationen vigtigere af forsvare sig præventivt, end at udstrække dansk retssikkerhed til enhver der er her som gæster.

Befriende ærlig snak.

Tak til Kathrine for en fremragende analogi.

Jeg er utroligt glad for at denne sag nu kommer frem igen.. Ikke for at genere nogen, men for danskernes egen skyld.
Problemet ved velfærdssamfundet er at man mister evnen til at se hvad er ’nice to have / need to have’
På godt dansk : hvad er nødvendigt contra hvad ville være rart.
Vi er begyndt at glemme hvorfor vi har det så godt, mange arbejdskampe er endt med lavere arbejdstid og højere lønninger, mod til gengæld at stå til rådighed for arbejdsmarkedet, og være villig til at lære nyt.
Nye tilkommere kan ikke komme ind fra sidelinien og kun tænke på fordelene, der er pligter der hører til.

Jeg er ikke tilhænger af undtagelsestilstand, men allerede under muhammedkrisen forrige år var det på sin plads at tale om krigslignende tilstande. Jeg mener det er bedre at få fat om nælden rod en gang for alle, og hvis ’krigs’ love medvirker til at det sker hurtigere, ja så OK fra mig.

Jeg vil også gerne kommentere : ’ de er jo ikke dømt for noget ’, Ja det er et rent luksus princip, det stammer fra dengang fjender var gentlemen og gav sig til kende.
I dag er det mere diffust og man har derfor SELV et ansvar for ikke at hænge ud med de forkerte og dermed blive massearresteret.

Vi skal overhovedet ikke ryste på hånden over administrative udvisninger, det er for vores egen sikkerhed.! OK, måske ryger der en ud, der kun er halv suspekt ? , og hvad så? hvorfor er han halvsuspekt??, det gælder da for alle at holde sin sti ren.

I danmark er vi ikke dybt religiøse, det er ikke det der binder os sammen, nej det der binder os sammen er : folkestyret ( demokratiet ), ytringsfrihed, individets ret ( vi er alle ens ),… måske er der flere. MEN alle tilkommere der melder sig under foranstående temaer, de falder hurtigt til, jeg har personligt set alle mulige grupper : svenskere, nordmænd, hollændere, spaniere, amerikanere, russere, ukrainere, australiere, indere, sri lankanere, kinesere, sydamerikanere, sydafrikanere. No problem,
Men der mangler simpelthen eksempler på oprigtig danskhed fra de tusinder af indvandrere fra muhammedanske lande, og dermed en seriøs afstandtagen fra trusler mod Kurt Vestergaard, eller i bedste fald en sympatitilkendegivelse for den ’ danske model’.
Nej vi ser det ikke – dette lurpasseri fortsætter uendeligt.

[...] Kurt Westergaard frem for to tunesere [...]

Et glimrende indlæg fra Kathrine Lilleør, som rammer hovedet på sømmet. Claes Kastholm Hansen er inde på noget af det samme i denne uges udgave af Berlingske Weekendavis. I en artikel om udvisningen af disse to Tunesere kommer han med følgende udtalelse:

Kastholm Hansen mener dog ikke, at man skal glemme diskussionen om retssikkerheden: “Den er bestemt vigtig. Men mange overser, at vi faktisk befinder os i en kriglignende tilstand, hvor der er grupper, der virkelig vil os det ondt. I den slags situationer kan det være nødvendigt med særlige foranstaltninger – også nogle, som vi ikke rigtigt bryder os om. Det, tror jeg, mangler danskerne at erkende. For mange er det der med terror stadig en leg”

Måske det er på tide Danskerne erkender at terrortruslen er endog meget reel.

Hør nu lige engang:
Ingen vil være i tvivl om, at dersom en tilrejsende med betinget opholdsret på to måneder (turistvisum), bliver opdaget med betænkelige tegninger og/eller beskrevne plots i håndbagagen, allerede i lufthavnens ankomsthal, kan udvises administrativt.

Alle de tre drabsplanlæggende personer er principielt lige ‘udviste’. De to til deres respektive hjemland – den tredie til eget hjemland. Altså Danmark. Sidstnævnte kan være sikker på, at PET holder øje fremover…Den omkostning slipper vi for, ved at udvise de to tunesere.

Vi er ganske enkelt nødt til at have tillid til, at PET’s indsamlede data, af såvel justitsministeriet som integrationsministeriet, har været underkastet den faglige nødvendige vurdering, forinden to ansvarlige ministre med eget kontrafej – og under ministeransvar, underskrivet anmodningen fra PET.

Omvendt kan man spørge: Er der mere grund til at forlange nagelfaste, egentlige beviser på de tre mænds uønskede aktivitet, end der er grund til at forlange mindst lige så nagelfaste beviser på, at de to udviste tunesere helt bestemt og uden for enhver tvivl, beviseligt vil blive udsat for tortur, hvis de hjemsendes? Hvem ved egentlig, om vi hen over sommeren kan møde de to udviste, som travlt beskæftigede i den turistindustri vi lader os betjene af i ferien?

I spørgsmålet om PET, justitsministerie og integratinosministerie forlanges fuldkommen beviselighed – mens vi lader os dirrigerer af formeninger, mulig ammestuesnak og rygter om turtur på den anden side. Altså for at sikre tuneserne et retskrav på ophold, som de ellers aldrig har haft, før PET anmoder om deres udvisning!

Skal vi ikke passe på ikke at handlingslamme os selv så fuldkommen, at vi gør os selv helt til grin? Eller skal vi anmomde fremtidens terroristisk indstillede om, i Statstidende, eller mindst tre landsdækkende dagblade, udførligt i helsidesannoncer, at redegøre udførligt for deres planer, så vi helt kan undvære PET?

Til enhver, der måtte gøre sig tanker om politiske drab på konkrete ytringsfrihedsbrugende professionelle personer, presse- og ytringsfriheden, bør læren herefter være den, at dét skal man sandelig afhjolde sig fra, hvis man ikke forinden har sikret sig ubetinget opholdsret i landet. Altså fået statsborgerskab. Ellers risikerer man sådan set at blive ‘landsforvist’. Især hvis planerne af PET bliver afslørede i tide…

Hvad skal der til før I kan se vi er i krig? Hvis de omtalte personer havde gennemført drabet på Kurt W. ville I så stadigt have forsvaret drabet og drabs mændende?.

I kan lige så godt gøre jeg disse sp klart, det er vist kun et spørgsmål om tid før de får held til deres forehavende

Hansl mon ikke alle fordømmer modrplaner og mord. Men der er mere på spil i denne situation med de nye terrorlove og det er det der bekymre juristerne og andre.

Hej Dorte.

Først og fremmest tænkte jeg på det første indlæg af Knud Sørensen, som tilsynelandene ikke kan se de linier som Kathrine ridser op. mht. Juristerne hvorfor F…. sorry for my French kunne man ikke have gennemtænkt det den gang man udformede loven, man kunne have opstillet nogle tænkte eksempler. istedet for at mudre situationen, når man står med fødderne i suppen.

Til Knud Sørensen
Du skriver : “PET skyld i de omfattende uroligheder. Det er PET som begyndte det hele, som har fået unge til at gå grassat og afbrænde skoler. Det er meget vigtigt at vi holder fast i årsag og virkning. Det var PET som ‘administrativt’ beslkuttede at udvise de 2 tunesere”

1. DEr var afbrændinger og kampe imod politi og brandvæsen allerede inden PET anholdte de tre konspiratorer, og krævede to af dem udvist. Men før “de unge” kunne deponere deres had til samfundet i en sag om tegninger, var årsagen angivelig “racisme” som følge af visitationzonerne. Zoner oprettet fordi der netop har været og r et stort problem med unge indvandrere, som går med kniv og stikker andre unge ned. Med mindre “de unge” kan spå kan det altså dårligt være PET’s skyld. Og det er i tilgift heller ikke PET der har indført visitationszoner – det har Folketinget. Årsag og virknig.

2. Nej. PET har IKKE besluttet “administrativt” at udvise tuneserne – det er noget de har anmodet de ansvarlig politikere og dommer om. Det er ikke PET’s beslutning. Derudover er hele den teoretiske pseudodebat om “retsikkerhed” snart mere plat end teoretisk. Der udvises hundreder hvert år, rent administrativt – folk der ikke får forlænget opholdstilladelsen, folk der får afvist en asylansægning osv. Det er helt normalt. Men lige disse to skal der altså gælde helt særlige regler for? De er IKKE anklaget, glemmer mange. Diskussionen forudsætter at der faktisk ligger en anklage, men de er ikke anklaget. De udvises, fordi man mener, at der er risiko for at de vil begå noget dumt, hvis de fortsat opholder sig i landet. De udvises “administrativt” – nøjagtig som den afrikanske gymnasieelev, den russiske læge, den arbejdsløse amerikanske familiefar osv. Og her kræver man jo ikke retssager for at få udvisningen gjort “lovlig” – man KAN ikke anke sådan en afgørelse.

Det synes jeg de fleste glemmer, helt overser. Begrundelsen for at udvise tuneserne er nok forankret i terrorloven, men de kunne i og for sig være udvist på baggrund af alle mulige andre forhold også – den ene har endda været udvist i 18 måneder allerede.

Jeg så DR’s interview med Kurt Westergaard, og synes fandme det var synd for manden og hans familie. At ytre sig frit er en menneskeret.

Men der er andre rettigheder der er under pres p.t. – og det er vores egen regering og ikke islamister der truer dem ! Regeringen har gennem de sidste 5 år brugt “kampen for ytringsfriheden” til at sætte f.eks. retssikkerheden over styr. Nu foreslår Søren Pind så, at alle ikke skal være lige for loven. Vi har en meget vidtgående terrorlovgivning som Birte Rønn Hornbech ikke er “begejstret for” og som VU klart kalder en bananrepubliklovgivning. Jeg tror selv PET er dybt betænkelig ved nogle dele at lovgivningen, men som offentlig instans vil de og kan de intet sige. Alle taler om PET, men det er ikke PET der er den der fejler her.

Det hykleriske består i, at det er de partier der råber “ytringsfrihed” højest, der samtidigt berøver os fra andre rettigheder.

Danmark er på farlig grund : Antal flagstænger der sælges er steget 30% i forhold til sidste år. Nationalismen er på fremmarch. Der vedtages love der er klart diskriminerende overfor folk der ikke er etnisk danske. Retssikkerheden er truet. PET har vidtgående beføjelser.

Der findes et ord for denne “isme” der er ved at opstå.

Gæt selv ordet.

Mvh
Kurt Søndergaard

@kurt Søndergaard, hvis som Kathrine beskriver vi allerede er i krig, selvom du ikke kan se det, så betyder en øget national selvfølelse ikke nødvendigvis at Danmark bliver nazi tyskland.
Jeg har tidligere foreslået at domstolene dømte folk udfra deres religiøse ståsted, det ville i mine øjne være at respektere folk, fremfor den Danske alm bonus pater vurdering.

Den ene af de to tunesere udtaler til Jyllands-Posten d. 14.2.: “Jeg ved, at jeg bliver voldtaget og tortureret, hvis jeg bliver udvist til Tunesien.” Udtalelsen står i en besynderlig kontrast til hans hustrus udtalelse til samme avis to dage forinden: “Vi skulle af sted og besøge hans familie om en måneds tid. Vi havde bestilt pas til børnene.”

Bekymringen for, at de to skulle blive underkastet tortur ved en tilbagevenden til deres hjemland, virker i det hele taget besynderlig. Tunesien har underskrevet FN’s konvention mod tortur d. 26. august 1987, og aftalen er derefter ratificeret af den tunesiske nationalforsamling d. 23. sept. 1987. Det må dog virke i høj grad sårende og krænkende, når de bekymrede tilsyneladende uden videre går ud fra, at man ikke kan stole på myndighederne i en mellemøstligt land. Det er vel ikke en måske ubevidst racistisk fordom, der spiller ind?

Og hvorfor skulle man dog torturere dem. De er jo ikke dømt for noget, men blot erklæret uønskede i Danmark. Men i Tunesien kan deres angivelige iver for at beskytte profetens ære vel ikke være kontroversiel.

Knud Sørensens bemærkning d. 16.2. kl. 15.00 – “Det er ikke til fare for statens sikkerhed, at en tegner blever dræbt” – må få lov til at stå i sin åbenlyse kynisme. Hermed er bunden vist nået.

OK, David du fik da lige nuanceret nogle punkter, som helt sikkert er brugbart i den videre debat. Men med hensyn til det, du siger om at urolighederne begyndte før Tirsdag, hvor PET afslører de formodede mordplaner, og Onsdag hvor 17 aviser trykker tegningerne igen, vil jeg sige dette:

Jeg ved godt urolighederne begyndte et par dage før, men status på dette tidspunkt i går var 1 skole brændt. Idag skriver Berlingske 10 skoler brændt over hele landet.

Der er ingen som helst tvivl om at det sidste strå i stigmatiseringen af muslimer, blev nået med arrestationen -kommunikeret ud med piber og trommer (husk på i en,etableret, bevidst strategi om at afskrække andre med lignende ideer)- af de 3 for angiveligt at have snakket om at myrde tegnerne. TUSINDVIS af mennesker over hele verden har talt om at myrde dem. Der er intet bevis femlagt, de har ikke været for en dommer og 2 af dem skal udvises til Tunesien med stemplet* ‘Terrorist’ i panden, hvor de så vil blive udsat for Tortur og voldtægt, for det er den måde Tunesien ordner den slags på.

Ovenpå dett kommer så trykningen i 17 aviser Onsdag, i hvad som kun kan være koordineret af kræfter som vil muslimer det ondt, – således opfatter de det ihvertfald.

Og det hele eksploderer så¨. Det er på tide at Berlingskes Chefredaktør vedkender sig medansvaret for de sidste dages uroligheder. Hvis der var integritet skabt i hende ville hun have sat sin stilling ind på, at de IKKE skulle trykkes.

Naturligvis. For det er borgerlig anstændighed, at de IKKE skal genoptrykkes. Vi ved hvordan de se ud, og forklaringen om at de vra nødvendige som ‘Dokumentation’ er simpelthen så langt ude, at enhver oplyst mand eller kvinde beskæmmet må tage sig til hovedet.

Til Stig…Jeg bryder mig ikke om det menneskesyn,DF`s præster ytrer..Det er så uendelig langt fra det jeg står for.Der er så uendelig mange problemstillinger og indgangsvinkler omkring denne debat.Der skal helt andre tiltag til omkring løsningsforslag.Men hverken venstre eller højrefløjen i dansk politik har vist noget.Måske de skulle tage en snak med de unge mennesker,for derved at finde ud af hvad deres drømme,tanker og ønsker er.Som samfund har vi ingen ret til at træde på hinanden,men respektere og give plads til mangfoldigheden.Jeg kan konkludere at det ikke fungerer nu..Det er nu vi mangler de kloge visioner,så de unge og deres forældre kan føle at de er en vigtig del af fællesskabet.Kampen bliver hård,men jeg ved det er det værd.God søndag…

Boel skriver:

“Den ene af de to tunesere udtaler til Jyllands-Posten d. 14.2.: “Jeg ved, at jeg bliver voldtaget og tortureret, hvis jeg bliver udvist til Tunesien.” Udtalelsen står i en besynderlig kontrast til hans hustrus udtalelse til samme avis to dage forinden: “Vi skulle af sted og besøge hans familie om en måneds tid. Vi havde bestilt pas til børnene.”

Det er når de vender hjem med stemplet ‘Terrorist’ i panden, at de tunesiske myndigheder vil tage sig ‘kærligt’ af dem. De danske myndigheder udviser dem fordi de er til fare for statens sikkerhed (en mistolkning af terrorlovene fra 2002, fordi uanset hvordan man vender og drejer det, så er drabet på en tegner ikke noget , der skader Danmarks sikkerhed, ligesålidt som det tænkte drab på Salman Rushdie i London ville skade. Storbrittaniens sikkerhed.)

Og Tunesien er et af de lande som Danmark samarbejder med i den iøvrigt fatalt misbenævnte, såkaldte ‘War on terror’,nordamerikansk dialekt for hvad som på engelsk ville hedde noget i retning af ‘Assault against Terrorism’(under forudsætning af at en, elers godt opdraget, englæder kan få dette over sine læber. Det engelske udenrigsministerium har siden juni 2005 frarådet brugen af denne betegnelse, for ikke at stigmatisere muslimer generelt. Men om det er sevet ned til manden på jorden i PET er et anden ting. Ihvertfald samarbejder tuneserne beredvilligt, og kan måske skaffe nogle oplysninger til PET, som de – grundet den i sammenligning liberale danske lovgivning – ikke selv er i stand til.

Boel Tammes, der er ingen modsætning i at konen til den ene tunesier fortalte, at familien skulle på ferie i Tunesien. Det var en beslutning fra før manden blev anholdt og senere fik en admistrativ udvisning efter terrorloven fra 2002.
Med denne administrative udvisning , der begrundes med farlig for den danske stat vil han efter almindelig rutine blive anholdt og totureret.
Amnestry International, Human Rights m.fl fortæller at blot et medlemskab af en islamsk bevægelse er forbudt i Tuneisen samt at landet er en af de værste toturstater i den arabiske verden.

@Dorthe, mon ikke han burde have tænkt på det inden har planlagde sådan noget som han gjorde?. Om lur mig om han ikke havde regnet med netop ikke at blive udvist af samme grund som du anfører.

Både Kurt Westergaard og vores retsfølelse
kan da sikres. Men ellers godt set og sagt af
Kathrine Lilleør.

De kan formentlig ikke udvises alligevel – og
hvis der er tale om også landets sikkerhed ud-
over Kurt Westergaard’s – som jo iøvrigt er terror i sig selv overfor en enkeltperson, og
flere kunne eller var måske i støbeskeen – så
må jeg spørge, om det skal være med familie-
besøg, udgang etc. Og hvor længe – førend vi synes, at de skal da have lov til også at komme
uden for fx Sandholm-lejren.

Fordi vi er holdt i uvidenhed – og der er lagt
op til, at det skal være sådan fortsat og i an-
dre forhold dermed også.

Vi er nødt til mest muligt at kunne blive op-
lyst også aht til udlandet og deres reaktio-
ner.

Hvad er landets sikkerhed her – og også aht
de mord-planlæggende tunesere, som naturlig-
vis ved, at de løber en stor risiko ved bå-
de at planlægge og evt. udføre noget sådant.

Eller får vi mytedannelser – og også mere af
‘dem-og-os’.

Der skal slås hårdt ned på alt – også af hen-
syn til det præventive, hvor man så kunne øn-
ske sig, at netop en terrorlov kunne statue-
re et eksempel, hvor tilbørlige hensyn var
taget.

Men opholds-tilladelse og ikke statsborger-
skab. Hvordan skal det forstås, da i hv f den
ene tiltalte har været her i 8-9 år ?

Rigtig – vi er nødt til at vide bedre besked -
og have sandheden frem aht til landet som hel-
hed, dets indvånere og udlandet.

Hemmeligholdelse er farlig – også for de im-
plicerede ministre/ministerier og jurister/
dommere – omend det er en terrorlovgivning
med meget sjælden praksis.

Vi er nødt til at vide mere for at kunne og-
så vurdere vores egen situation i landet og
i forhold til det skete og evt. bagmænd, lige-
som få personer sammen til at afgøre en sag
i hemmelighed let kan sætte den enkelte un-
der urimeligt pres – og langt mere omfatten-
de og større end vi ser nu med Rønn Hornbechs
samvittighedskvaler.

Dem har vi også – men vi skal også kunne age-
re, så det er til at forstå – og hurtigt – og
så helst med reelle udvisninger – en Sandholm-
lejr virker proforma – og personerne kan jo
heller ikke komme videre med deres liv, når
de ikke har et modtagerland, der ikke udøver
tortur at komme tilbage til.

Vi sidder som SORTEPER overfor de problemer,
andre påfører os. Det er mere end skidt. Men
vi vil heleler ikke risikere, at fordi PET
har fere undersøgelser i opløb, at så kan det
henad vejen vise sig, at det var en fuser -
omend tegninger er fundet af Kurt Westergaards
bolig og indefra!

Jeg håber, at tiden hurtigt vil arbejd for alle
til den rigtige løsning. Vi skal ikke kunne
nærmest tages som gidsler i vores eget land
og for vore tilgange til et frit og demokra-
tisk, dvs forstående og indsigtsfuldt samfund.

….Der var lige så mange stenkastende 2G’ere på gaden i forbindelse med Ungdomshus-urolighederne. Således også under fodboldkampe i Parken (Tyrkiet vs DK hvor “Fædregruppen” deltog aktivt imod ordensmagten), færdselsuheld på Nørrebrogade osv. osv.

Kort sagt: en undskyldning for at lave rav i gaden passeres ikke. No more – no less :-/

p.s. har boet i området i 20 år så jeg skriver ikke det her fra yderste Vestjyske klit!

Knud Sørensen:

PET, AVISER og de fleste af os ANDRE skal så
åbenbart holdes helt i uvidenhed, fordi der er
nogle voldelige elementer, der kunne forudses
at ville udøve endnu mere end allerede igang-
værende vold.

Altså – du vil, at 2. og 3. generations-ind-
vandrere og måske med forældre og udlandet bag
skal styrkes og være den EGENTLIGE magtfak-
tor, der bestemme i vores land!

Det vil være konklusionen – i stedet for at
vi får fat i relevante banditter, uromagere
og ligefrem kriminelle – og måske redder nog-
le af dem i hv f at blive mere revet med af
disse uhyrligheder, som ingen ellers går ind
for – heller ikke de fleste indvandrere!

Ja PET må lære at håndtere disse ting diskret, og ikke fare ud med bål og brand med udråbelse af hvad der retteligt er drabssager (men uden lig) til at være et spørgsmål om statens sikkerhed.

PET gør det, ligesom Københavns Politi iøvrigt, i et bevidst forsøg på at afskrække andre fra at få tilsvarende ideer. Men diskretion i dens slags sager er bedst. Det tjener overhovedet ikke den 73 årige tegner at lave al dette postyr, jeg kan love dig at han helst ville være uden dette postyr. Det kan blot have gjort determinerexde personer, beslutsomme på at gøre ‘arbejdet færsigt’, nu hvor det tilsyneladende er mislykket.

Så vi ser altså at PETs straegi har været amatør agtig og en fiasko. De er ikke i stand til på en diskret måde at varetage læandets sikkerhed, for takket være deres udråbelse af denne mordag(uden lig) med bål og brænd til at være noget der truer stens sikkerhed, gav de fordækte kræfter en mulighed for at trykke tegningerne på ny, og balladen med indtil nu 10 afbrændte skoler begyndte.

Så PET . Gå hjem og læg Jer. I er en stor fiasko og skamplet på det danske samfund!!

hvem er vi i krig med? To tunesere?

Man skal altid vælge retssamfundet. Det er mindst ligeså vigtigt som ytringsfriheden.

Diskretion har unægteligt være på sin plads -
men her er tale om, at integrationsministeren
allerede har underskrevet en udvisningsdom
over to tunesere. Det gør en forskel.

Og derfor har Knud Westergaard vel kunnet fø-
le sig (og med PETs accept) mere rolig, da der
nu var indtrådt disse forhold, hvorfor han lod
sig interviewe til TV, vil jeg tro.

@Stig: 16.februar 2008 kl,16:04

Du har ret Stig.

Penge, mange penge, mig selv, og flere penge.

Det er den danske befolkning nu om stunder.

Jeg ser nasten ingen forskel mellem Danskerne og joderne og amerikanerne, det drejer sig kun om penge,penge, mange penge og mig selv.

Gid fanden maa tage dem, og lad dem brande i Helveded i al evighed. Amen.

Med venlig hilsen.

Balther Johannes Jensen.

Til Knud Sørensen:
Hvis islamister skulle dræbe f.eks. Hirsi Ali, Salman Rushdie eller Kurt Westergaard, ville det ikke ske af private, men af principielle grunde. De ville blive myrdet som repræsentanter for det princip, at man i en demokratisk retsstat har ret til at tænke og tale frit – herunder også øve religionskritik -og mordet ville være et forsøg på at afholde folk fra at benytte sig af disse elementære frihedsrettigheder.
Imidlertid er netop disse rettigheder fundamentale principper i en retsstat, og mord og mordtrusler, der har til hensigt at begrænse dem, kan derfor med rette betragtes som et angreb mod retsstaten selv.
Man kan ikke trøste sig med, at det såmænd ikke gør så meget, om der ryger en forfatter eller en tegner i ny og næ.

I øvrigt må jeg undre mig over, at du i en senere kommentar anfører, at anholdelserne
“gav de fordækte kræfter en mulighed for at trykke tegningerne på ny.” Undskyld – men hvem er egentlig “de fordækte kræfter” i denne sag.
Du burde sætte dig ind, hvordan forlæggere og oversættere er blevet dræbt og invalideret i forbindelse med f.eks. Rushdie-sagen

Til Dorthe:
Du finder det ikke påfaldende, at en af de anholdte det ene øjeblik planlægger ferie i Tunesien, mens han det næste frygter at blive “voldtaget og tortureret.”
Nå – i det mindste viser det dog, at han ikke i forvejen er under anklage eller forfulgt for noget i sit hjemland. Hvis han administrativt bliver udvist af Danmark,indebærer det jo heller ikke, at han er blevet dømt som “terrorist”. Han er blot beordret ud af landet, således som f.eks. engelse hooligans er blevet før en fodboldkamp.
Måske du vil insistere på, at Tunesien nok vil straffe ham alligevel, og at man ikke kan stole på landets underskrift på FN’s torturkonvention. I så fald kunne de udviste let finde et andet opholdssted – f.eks. Iran – hvor anklagen imod dem vil blive betragtet som et hædertegn.

For jer begge er det store problem tilsyneladende, at PET ikke lod de anholdte løbe linen ud, så de kunne fuldføre deres angivelige mordplaner. Men i så fald ville der såmænd være en anden undskyldning.

Det begyndte med, at man sagde: “Jeg er naturligvis tilhænger af ytringsfriheden, meeen ….”. Nu siger man: “Man må selvfølgelig ikke planlægge er mord, meeen …”. Når mordet på en religionskritisk kunster eller pressemand bliver fuldført, vil det hedde: “Jeg bryder mig naturligvis ikke om mord, meeeen ….”
I virkeligheden er dette evindelige “meeen” et “mæh” – ihukommende Max Stirners ord: “Hvad skal får med ytringsfrihed – de bliver bare ved med at bræge!”

Misforstået er det, at man administrativt hverken kan udvise efter udlændingelovens § 25, 1) eller 2). Sidstnævnte omhandler faren for offentlig orden … sundhed osv.

Jeg begriber ikke at nogen endnu kan forsvare, at en betinget opholdsret ikke skulle kunne inddrages, i det omfang betingelserne ikke længere opfyldes. Grunden til den tidmæssige udstrækning mellem betinget- og mulig ubetinget opholdsret er jo netop, at man i den lange periode skal have mulighed for, ‘at se hinanden rigtigt an’.

Og der træffes i øvrigt masser af administrative afgørelser hver eneste dag – hvad i alverden skal al den pludselige påstyr dog til for..?

Kan man så heller ikke længere afvise uønskede, udenlandske supportere, der notorisk laver ballade til fodboldkampe, uden ‘retslig afgørelse ved danske domstole’?

Eller afvise uønskede udlændinge, hvis hensigt med tilstedeværelsen er, at kaste med brosten i vores hovedstad? Skal sådanne urostiftende elementer så også have deres sager behandlede ved danske domstole, fordi man ikke vover administrativt at udvise disse?

Er det i virkeligheden der, den efterhånden noget ildelugtende hund ligger begravet og som bevirker integrationsministerens bævrende usikre administration af de i folketinget vedtagne regler? Og de mange ‘humane’ sympatitilkendegivelser?

Som en tidligere i nærværende blogg kommenterede, står det altså i skærende kontrast til de ferieplaner som en af de anholdte terrormistænkte hustruer åbenbarer på landsdækkende TV, og så den nu snart både accepterede og beviste tortur-offer-skæbne der ‘helt selvfølgeligt’ vil overgå de udviste. Hvordan kan man have bestilt ferierejse til et land, hvis man er så flintrende sikre på at der skal udøvres tortur mod een, så snart man indfinder sig?

Danmark og de naive pladderhumane bliver snydt igen. For det er snart det eneste vi sådan set er rigtigt gode til herhjemme.

Til fremtidige terror-mistænkte: Husk ikke at blive opdaget, forinden man har opnået dansk statsborgerskab. Altså opnået ubetinget opholdsret.

Kærligheden
sammenholdet
og tilliden
er folkets styrke
hvem er det –
der skaber splid
og presser nogen
ud af fællesskabet?

Ekstremister på begge sider-
i er faldne engle!

P.S. i dag inde – i morgen ude.

Hold nu lige tungen lige i munden. Der er mere på spil her end blot Lilleørs kække ‘i krig og kærlighed er alle regler ophævet’, hvilket i øvrigt er en forvanskning af en talemåde.

For det første: Ved at give mulighed for at udvise administrativt, er tredelingen af magten ophævet. Det er et demokratisk problem, ja, faktisk er det mere end det. Det er et attentat mod demokratiet, som er værre end det, de fleste terrorister formår. Den udøvende magt får her lov til at gøre det, som egentlig er den dømmende magts domæne: at straffe. Men vel at mærke helt uden den kontrol, som domstolene udgør. Det er et skråplan. Sæt nu at mændene er uskyldige? Det kan godt være, at sandsynligheden er lille, men som det er i dag, får vi det aldrig efterprøvet. Det kendetegner et demokrati, at myndighederne er under demokratisk kontrol. Det er de ikke længere, og det er dybt betænkeligt.

For det andet: Udvisningsmuligheden gælder terror. Muligvis konkrete drabsplaner mod en tegner er forfærdelige, men det er ikke terror i sædvanlig forstand. De tre mænd har tilsyneladende udgjort en fare mod en bestemt mands sikkerhed, men det er svært at argumentere for, at de har været til fare for selve statens sikkerhed, eller at planerne i øvrigt har levet op til de kriterier, som normalt opstilles, før man taler om terror. Det kan godt være, at mange gerne vil have potentielle mordere udvist, men det giver loven altså ikke mulighed for, før sagen er prøvet ved en domstol. Den administrative udvisningsmulighed gælder kun terror.

For det tredje: Det er netop, når demokratiet er truet, at det skal vise sin styrke. Vi styrker det ikke ved at sætte det ud af kraft. Vi styrker det ved at bruge det aktivt. Var sagen prøvet ved en domstol kunne vi alle klart og utvetydigt tage afstand fra noget så vederstyggeligt som en konkret mordplan. Nu svækkes modstanden, fordi vi er nogle, der har en ubehagelig mistanke om, at sagen ikke nødvendigvis hænger sammen, som det bliver sagt. Og vores medier og vores domstole kan ikke be- eller afkræfte PETs version af sagen. Hvis vi saboterer demokratiske spilleregler med undskyldningen om, at vi står over for alvorlige trusler, hvordan kan vi så kræve af for eksempel Tyrkiet, at de overholder reglerne, selv om PKK med jævne mellemrum rører på sig? Lige nu sender vi et signal om, at demokrati er godt for meget, men ikke er til noget, når der skal kæmpes. Det siger Lilleør sådan set direkte. Det er en falliterklæring. Demokratiet er meget stærkere, end hun og andre ængstelige gør det til. Men det kræver, at man tror på det og vil kæmpe for det – med demokratiske våben.

@SB

Er du familiær med Chamberlain ????

Demokratiet er så værdifuldt- men også skrøbeligt – at man i visse situstioner er nødt til at sige: Der skal kæmpes for demokratiet, – og det sker ikke nødvendigvis på demokratiets præmisser, men som en passende modeaktion på hvad demokratiet er blevet angrebet med.
Hvis vi sidder på vores lyserøde demokratiskyer og ikke har andet end teorier og abstrakte tanker som våben ( vi synes nok selv at vi vældigt flot formulerer en bandbulle ), så, så bliver vi mejet ned af folk der end ikke forstår den fine retorik.

Faktum er at Danmark som stat er nødt til at kunne reagere og agere på modstanderens præmisser og ikke kun ifølge de regler vi har pålagt os selv for at vi indadtil kan sige ” ih hvor er vi demokratiske og humane”

Lilleør har 100% ret og fat i noget af det mest essentielle.

Jeg har forståelse for den omfattende og massive bekymring der hersker for de to personers retssikkerhed, som blot havde opholdstilladelse, og som havde planlagt at myrde tegneren Kurt Westergård.

Men jeg har ingen forståelse for at de selv samme personer næsten ikke eller slet ikke har blot en tilnærmelsesvis lige så stor eller større bekymring for offeret, nemlig tegneren Kurt Westergård, der formegentlig sammen med sin familie, resten af sine dage, må leve skjult under jorden som et jaget dyr! Hvor er hans retssikkerhed? Hvor er hans ret til at leve som andre borgere i dette land? Kan vi andre bare være passive tilskuere til, at der en for en peges vilkårlige personer ud som bliver henvist til at leve under jorden?

Undskyld mig, men jeg har ikke set nogle beviser for planlægning af mord på nogen tegner i Danmark. PET har foretaget nogle anholdelser i dybeste hemmelighed og forlanger nu “gerningsmændede” ud af Danmark hurtigts muligt.

Det er måske betryggende for tegneren, men det er dybt foruroligende for vores retssystem og vores Grundlov.

Hvad er terror ?? Er en trussel mod en tegner, der tilfældigvis har tegnet en tegning, en terrortrussel mod Danmark og danskerne?

De truede ikke mig, selv om vice-statsministeren påstår, at denne anholdelse beskytter alle danskere og dermed mig. Mod hvad, hr. vice-statsminister ??

Havde de påtænkt en bombe ?? Havde de påtænkt biologisk eller kemisk terror mod flere danskere? Se, det er terror, hvis det blev afsløret eller udført.

En enkelt trussel mod et menneske er ikke terror, og dermed træder den specielle terrorlov ud af kraft.

Dermed skulle de to tunesere for retten og udvises den vej. Det ville berolige mange danskere, da det var kørt efter reglerne.

Idag foregår det hele skjult for offentligheden, og det er IKKE betryggende for nogen af os.

Blå briller kan være ok, hvis hele nationen er truet. Det var vi ikke i dette tilfælde.

J.O.C.

Nej, så længe du stryger islam med hårene, er der sandelig ingen der på nogen måde truer dig…Men presse- og ytringsfriheden herhjemme vil afgjort lide et alvorligt knæk, dersom det ikke lykkes for PET af hindre udførelsen af planlagte politiske mord.

Og det er til gengæld overordentligt vanskeligt at acceptere, at vi endnu har medborgere der ikke indser at totalitaristiske kræfter må og skal bekæmpes, når politisk motiverede likvideringer inddrages som ‘argumentation’.

Det er HELT uacceptabelt i et demokrati, hvis vi skal til at gå og hysse på hinanden, for ikke at risikerer at støde totalitære kræfters modbydelige forlangender om at makke ret.

Det kan vi simpelthen ikke, J.O.C.

Vi må have tillid til at PET, justitsministeriet og integrationsministeriets embedsapparater er så tilpas velfunderede i deres stof og den aktuelle sags indhold, så ministre, underlagt ministeransvarsloven, faktisk og med allerede afgivne underskrifter på udvisningspapirerne, ser sig overbevist om sagens substans.

Og endnu engang: Hvorfor skal en administrativt indrømmet betinget opholdsret, pludselig nu afgøres ved en domstol, når ovennævnte instanser og ministerielle embedsværker egentlig i hh.t. gældende og bredt besluttede lovgivning skal træffe afgørelserne?

Det er principielt en ren administrativ opgave, at vurdere om betingelserne for fortsat opholdsret, endnu er til stede eller ej.

Og, skal fremtidens afviste autonom-sympatiserende stenkastere så også have tilbudt domstolsprøvelse ved afvist indrejse? Skal de notorisk voldelige fodboldhooligans?

Tør øjnene og tag en tudekiks. Der er to tunesiere, som er her på en midlertidig opholdstilladelse. Og den tilladelse bliver inddraget, fordi de har planlagt at dræbe en tegner.
Så er det vel heller ikke værre. Og det er da ikke en udvisning, snarere en hjemsendelse.

What is going on in Denmark right now is just the beginning; when a country gives up its own religious and cultural identity and pusillanimously flirts with stronger powers, such as a Moslem one, it will harvest what it has sown. Just keep on welcoming the Moslems and letting them destroy all your heritage and they will end up not only trampling down the Cross and the Dannebrog, but will burn everything to ashes. It is just a natural process — when one culture gets weaker, a stronger one takes over. Europeans have become indifferent to their own culture and values, they destroy them themselves by their moral corruptness and godlessness. Once the Christian identity is denied, the Moslem one will dominate. You cannot deny Christianity and preserve democracy and philanthropy, which are Christian values. If you give up your Christianity, you give up all your country stands on. Mohammed will claim Christ’s place, but he will definitely not keep up with His values of freedom and love for one’s neighbor.

Jeg har den dybeste sympati og medlidenhed med Kurt Westergaard og hans familie og med alle andre, som trues af idioter og fanatikere, der kun kan bruge vold som sprog.

Lilleørs blog handler om, hvorvidt man skal sætte demokratiske spilleregler ud af kraft for at beskytte en mand.

Mit svar er nej. Demokratiet er stærkt nok til, at det ingenlunde er nødvendigt. Selvfølgelig skal sådan en sag køres for en domstol. Jeg ville vældig gerne have tillid til ministrene og embedsmandsapparatet, men den er ikke grænseløs. Der er talrige eksempler på – både herhjemme og i udlandet – på, at sådan en grænseløs tillid heller ikke er fortjent.

Jeg kender udmærket Chamberlain. Jeg kunne spørge Jørgen Hansen tilbage, om han var bekendt med Hitler? Der også krævede blind lydighed af sine undersåtter og lige så blind tillid til staten.

Spørgsmålet her er ikke, hvorvidt mænd, der har planlagt mord, skal straffes. Selvfølgelig skal de det, hvis det kan dokumenteres. Spørgsmålet er, om en lukket gruppe uden for demokratisk kontrol skal kunne straffe dem.

Er det sådan et system, vi ønsker? Føler vi os tryggere ved at give staten metoder i hænde, som vi sædvanligvis kritiserer andre regimer for at bruge? Hvad nu hvis systemet tager fejl og straffer uskyldige? Er det prisen værd? Giver det så ikke en falsk tryghed? Vil jeg sove roligere om natten ved tanken om, at PET kan sparke døren ind og anholde mig og stort set gøre, hvad PET har lyst til, så længe det skyldes en mistanke om, at jeg er involveret i terrorvirksomhed?

Det gør ikke mig tryg. Hvad der gør mig tryg og stolt er at se et demokrati, der fungerer. Gerningsmænd skal pågribes, og de skal selvfølgelig have en rettergang. Findes de skyldige, skal de straffes. Det er hverken rosenrødt eller nemt. Det er tværtimod svært og langt sværere end at give efter for en folkestemning, hvor man kan mistænke udvalgte grupper, der oven i købet meget belejligt har en anden hudfarve.

Men ganske som man ikke kan gradbøje ytringsfrihed, kan man ikke gradbøje demokrati. Enten har man det – eller også har man det ikke. Personligt synes jeg, at demokratiet er værd at kæmpe for. At dømme efter mange af kommentarerne herinde er andre uenige og villige til at deponere deres medbestemmelse hos ministre og embedsmænd. I kan jo så passende lade være at stemme ved næste valg.

Hej JOC : Ære være de enfoldige…..

Hej Torben Petersen : Kanon indlæg !!!!!

Hej Alle,

Tag nu lige at komme tilbage i sporet.

Ret beset så er det et spørgsmål om vi ønsker et Danmark som vi har det idag.
Der er kæmpet mange krige, men jeg tror faktisk at den sidste ( 2. verdenskrig ) har bidraget utroligt meget til danskernes lyst til at være danske.
Det er den samme lyst til at være danske der på nogle virker fremmedfjendske. Det er ikke danskernes mål at være fremmed fjendske, men hvis man ser nogen prøve at undergrave det, som man selv har betalt for at bygge op så vokser mistroen.

Intet er nemmere end at slippe slangen ind via regler og paragraffer, som i virkeligheden er skabt til fredelig sameksistens, og derfor ikke tager højde for forrædderi, landsskadelig virksomhed etc.

NEJ. Vi skal stadig værne om Danmark som vi kender det.

Fra forrige besættelse har vi lært, at presse- og ytringsfriheden var det absolut første der skulle afskaffes, så vi ikke kunne diskutere åbent om det daværende totalitære fænomen. Denne gang vil ytringsfriheden blive det absolut sidste som vor tids totalitarisme afskaffer. Det synes heldigvis en nogenlunde samstemmende medieverden herhjemme at kunne enes om.

Tilbage står kampen på den politiske arena: Skal vi stemple ‘ubetinget opholdsret’ i indrejsepapirerne fremover, så man ikke igen kommer i den pinagtige situation, at skulle udvise mennesker der har politiske likvideringer på såvel presse- og ytringsfriheden i støbeskeen – personificeret ved tegneren Kurt Westergaard?

NEJ – selvfølgelig skal udlændinges betingede opholdsret forblive betingede, nemlig betingede af, at de ikke har udarbejdede politiske drabsplaner og skitserede effektueringer af disse gemt i burkaen.

Man hævder nu frækt, at dersom de to tunesere udvises, vil det medføre tortur til disse. Er denne påståede og komplet udokumenterede tortur så begrundet i, at de mislykkedes i deres forehavende om at likvidere en dansk tegner som der er udsat dusør på? For det fremgår ellers fra en af hustruerne på landsdækkende TV, at der ligefrem var planer om at holde ferie i Tunis. Hvis missionen var lykkedes, var ferien så planlagt som en hædersbevisning til de ‘guttermænd’ der havde held til at likvidere den tegner, hvis tegning er allermest udskældt i store dele af den muslimske verden?

Hvis nemlig den ellers planlagte ferie nu må aflyses, og erstattes med udsigt til påstået tortur, så er ligheden med den nazisympatiserende japanske politik overfor kamikaze-piloter jo slående: De blev sendt afsted på (selv)-morderiske missioner i fly der aldrig havde brændstof nok til returnering – hvis modet svigtede…

Vore tunesere kan altså være fæstnede til et ultimativt forlangende om, at missionen med at likvidere tegneren Kurt Westergaard, enten skal lykkes – eller alternativet ved hjemvenden med uforrettet sag er voldsom og indbefatter tortur.

Er det sådanne koransoldater vi har med at gøre, skal disse naturligvis stilles for en militærdomstol herhjemme – og overhovedet ikke noget andet.

Men det var velsagtens lettere blot at returnere disse koransoldater til deres overkomando derhjemme.

Til Knud og Balther.

Fy!

Sagde jeg ikke lige til jer, at udgangstilladelsen var overstået?

Se så at komme hjem til tosseanstalten!

Mange siger at udvisningen skal prøves ved en domstol?
Men det er jo ikke en straf, der er jo ingen der bliver sat i fængsel!
Derfor behøver “bevisbyrden” jo heller ikke at blive løftet i samme omfang som i en retssag.

Budskabet er bare at du/i er uønskede i Danmark og det er enhver suveræn stats ret (og pligt såfremt der er det mindste element af beskyttelse af egne borgere involveret) at bestemme hvilke fremmede statsborgere man ikke ønsker at huse

Undskyld Torben Petersen, men har vi ikke påklædnings frihed i Danmark og hvad med retsikkerheden.
I mine øjne er retsikkerheden ikke meget værd, hvis PET frit kan komme med mistanker om dit og dat uden en dommer kan se om mistankerne er rimelige. Det er også i mod vores Grundlovs 3-deling af magten.
Jeg håber på at Højesteret får lov at se Terrorloven fra 2002 efter i lighed med Tvinloven.

“Vores største problem er, at vi ikke vil anerkende, at vi er midt i den (krigen). Og at vi derfor må kæmpe med midler, der hører krigen og ikke freden til.”

Det er nemlig rigtigt. Det er ikke fredelige tider vi befinder os i. Slet ikke tegnerne (og flere politikere), som er forfulgte. Jeg sætter derfor min lid til PET og der skal passes godt på JP tegnerne og ikke mindst vores frihedsrettigheder og demokrati. Derfor skal det have hårde konsekvenser hvis personer har planer om at ødelægge vores demokrati, ytringsfriheden eller truer andre menneskers liv. Derfor: Ud af landet med dem, der ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt og skaber frygt og kaos.

Som vi dd kan forstå sagen, så havde i hv f den ene tuneser planlagt ferie med kone og
barn i hjemlandet – og det til at være lige
efter et formodet drab/drabsforsøg på Kurt Westergaard.

Opholdstilladelse har han haft i omkring 8 år,
så jeg vil foreslå, at når et menneske fra et
fremmed land kan opholde sig her med en op-
holdstilladelse og vel med pligt til at kun-
ne arbejde og til at lære sproget – hvorfor
indkalder vi så ikke alle efter x-antal år og
forpligter dem på en redegørelse for enten at
rejse hjem eller at søge egentligt statsbor-
gerskab ?

Det kan give grobund for også mistanke for an-
dre, der har opholdstilladelser – men hvorfor
har de det ? Og hvorfor er disse ikke åremåls-
bestemt med få år ad gangen eller hvorfor ta-
ges de ikke på hvert eller hvert andet år.

Det giver grobund til mistanker om, at de har
for mange ‘jern i ilden’ i hjemstavnen. Så
hvorfor skulle Tunesien, når han kan rejse hjem på ferie – egentlig komme efter ham -
han er jo en god muslim – og har har ikke
nået at dræbe nogen ?

I TV udtalte en Venstre-politiker, at der ik-
ke i paskontrollen heller var nogen instans,
der afgjorde for enkeltpersoner, om det var
ret, at de blev afvist.

Men det er et problem – og Knud Sørensen kan
have den pointe, at vi ikke ved, hvad stats-
fjendtlig virksomhed er i sagerne her – om
der er andet eller om det ‘kun’ er det plan-
lagte drabsforsøg på Kurt Westergaard, der
ligger til baggrund for udtalelsen.

Men det er forståeligt, at visse ting bliver
tilbageholdt aaht til opklaring – og sikkert
også i forhold til udlandet. Udlandet ville
jo så absolut også være indblandet og helt
sikkert blive det endnu mere, hvis de to/tre
tunesere havde lykkesed med deres forehaven-
de.

Jeg kan ikke lade være med at undre mig over,
at enkelte udtaler et jødehad, så det basker,
for vi har måske i dag 5-6.000 jøder i Dan-
mark mod ca. 300.000 muslimer.

Hvis disse muslimer opnår større og større
poster i det danske samfund, da der jo også
findes en International organisation for mus-
limer, der dog ikke er forfulgt i de mange
egne hjemlande, hvor jøder dårligt har et -
men er forfulgt i nærmest samtlige nye hjem-
lande – Hvordan vil Danmark så blive og bli-
ve forstået, hvis disse muslimer – omend de-
mokratiske – til stadighed må ligge under for
deres religion og gamle (evt. kun forfædrenes
hjemlande).

De – som jeg opfatter dem i dag – har altid
et ben i deres gamle kultur med sprog/reli-
gion/kultur og dermed selvforståelse.

Så – der skal nok mere end fædregrupper til
at udtrykke enighed med os omkring optøjer -
hvor er de ‘demokratiske muslimer’ henne i
denne sag.

Som Poul Schluter i sin tid sagde: Ideologi
er noget bras – og vi vil kunne forvente end-
og meget mere af den slags fremover med og-
så islam som et mere totalt og dermed totali-
tært adfærdspsrogram for muslimer – og som
kan tolkes individuelt og bliver det, som og-
så andre religioner bliver det.

Der bliver snakket og skrevet meget om islamisk terror og et afvaerget, religoest motiveret mord. Vi er simpelthen noedt til at udvise disse to tunesere, fordi deres terrorvirksomhed udgoer en trussel mod det danske samfund, hedder det sig. Vi er noedt til at indse, at vi er kombattanter i en global krig, argumenterer Lilleoere.

Fint, saa lad os forsoegsvis acceptere alle formodninger og argumenter. PET har anholdt to farlige terrorister, der har erklaeret krig mod vesten og demokratiet i Allahs navn. Vi er noedt til at gribe til saerlige metoder for at overleve i denne krig. Ergo maa vi udvise de to farlige terrorister til Tunesien og saa ellers overlade dem til sig selv og deres planer for en blodig omstyrtelse af vestens demokratier.
Hvor er praecis den store ansvarlighed og logik i den handlemaade? Hvis de vitterligt er saa farlige, at vi er noedt til at give koeb paa vores retsprincipper for at faa ram paa dem, ville det saa ikke vaere naturligt at saette de to i faengsel – at beskytte os selv og resten af verden fra deres vanvid?
Det hedder sig saa flot, at valget stod mellem at redde Westergaards liv, eller spille med aabne kort og efter demokratiets normale regler. Men hvordan vil dette argument smage, hvis de to i naer fremtid spraenger et vestligt feriemaal i Tunesien eller en amerikansk ambassade i luften og derved draeber hundredevis af mennesker?

Jeg tror ikke paa scenariet, men det kan vel ikke vaere saa fremmed for PET og politikerne, naar de uden videre kan slaa fast, at de to tunesere er en alvorlig trussel mod den danske stat.

Jeg synes, der savnes en klar logik. Hvis de tre er farlige terrister, saetter man ikke den ene fri og saetter de andre to paa et fly til Tunesien og “friheden”. Og hvis de ikke er farlige terrorister, er det helt horibelt at ofre vores vigtigste retsprincipper for at faa ram paa dem. Der er desuden tale om to mennesker med boliger, jobs, familier, boern. Med alt det vi andre ikke i vores vildeste fantasi kunne forestille os at miste ved en administrative afgoerelse for nedrullede gardiner.

Gang urolighederne i Danmark med mange millioner af gange, så får vi resultatet af bl.a. Danmarks deltagelse og støtte til bombningen og invasionen af Irak. En amerikansk rapport bekræfter hvad andre har vidst, at krigen i Irak har skabt flere såkaldte terrorister.

Hvordan kan Danmark dømme som de gør, og så samtidig bruge samme metoder, ja værre metoder, i andre lande ?

Urolighderne skyldes børn og unge. Krigen i Irak skyldes voksne. Sandelig de voksne er gode rollemodeller.

Islam er naturligvis i krig med demokratiet.
At tro andet er naivt.

Ja, og vi skal holde tungen lige i munden og
ikke have en kriminel lavalder på l2 år hver-
ken for indvandrer-børn eller etnisk danske
børn. Usmageligt forslag fra Dansk Folkepar-
ti, der tror, at bare vi strammer og stram-
mer, så er det måden at tackle problemerne
på.

Men — at såvel politi som politikere evalue-
rer for hver gang er i orden – og at der er
et samspil om, hvor der med ‘orden i også e-
get hus’ skal og kan strammes op.

[...] om retssikkerhed Posted on 18. februar, 2008 af Anna Lyttiger Fra Katrines blog på [...]

Kære Katrine – er det sidste “ikke” i følgende sætning monstro en slåfejl? Ellers forstår jeg ikke meningen. Jeg citerer dig på min blog, og har tilladt mig at fjerne det sidste “ikke”.

“Man kan ikke både have en hemmelig efterretningstjeneste og samtidig forlange, at den ikke(???) skal forklare sig i retsfølelsens navn.”

Ja-ja da…

Hvis man nu fra holdet med tudekiksene løstsiddende i lommerne oprigtigt mener noget som helst med ‘magtens tredeling’ så holder man naturligvis fra dommerstanden øjeblikkeligt mund, i stedet for at blande sig i såvel den lovgivende som den udøvendes magt.

Det kan da ikke være rigtigt, at dommerstanden pludselig skal blande sig i den udøvende magts ubetvivlige beføjelser til administrativt at inddrage en betinget opholdstilladelse, når betingelserne for opholdsret her i landet ikke længere er tilstede..!

Kære dommere og advokater: Pas jer selv…og overlad trygt til politikerne at lovgive, og til de respektive udøvende myndigheder, at effektuere deres respektive lovområder. For det er sådan magtens tredeling er indrettet, og i hh.t. grundlovens forlangender venligst bedes respekteret.

@ Leif Sorensen: 18.februar 2008, kl, 14:42

Leif: Islam er i krig med alle som “gor grin” med Allah, og hand Messenger Mohammad, og stjaler deres jord, som joderne og danskerne har gjort.

Med venlig hilsen,

Balther Johannes Jensen.

@ Torben Petersen
Hvis man virkelig mener noget med Grundlovens 3-delin af magten, må man være glad for de ansvarlige dommere, advokater, mv – ja selv politiforbundet er bekyret.
Jeg forstår ikke Figh Rasmussens ligegladhed med folks retsikkerhed og ingen gang vil overveje om Terrorloven fra 2002 ikke gik for langt.
Håber i det mindste, at Højesteret får lov til at efterse Terrorloven fra 2002 og 2005, som Højesteret gjorde med Tvinloven.

Dræbergoplen formerer sig hurtigt i danske farvande og truer med at udrydde Torsken.

Det er et symbol på, hvad der sker i Danmark nu. Dræbergoplen er Muhammed og hans pyromaner og voldsforbrydere, Torsken er de dumme danskere, hvis slappe og inkompetente politikere har indbudt dræbergoplen til at ødelægge Danmark.
Når Muhammeds brandstiftere brænder Skoler, Vuggestuer og Børnehaver af, så betyder det, at fremtiden er slut for danskerne i Danmark. Kun de tosser, der lader sig undertrykke og antager
Muhammeds forkrøblede menneskesyn og Shariaen får lov at leve i Danmark.
Hvis nogen skulle være i tvivl, så læs avisartiklen “Kritik af Islamisk Trossamfund” i JP 19/2:
Kassem Ahmad fra Islamisk Trossamfund giver sin fulde støtte til den fanatiske Hizb ut Tahrir,som lover hævn over danske politikere.

@Jens

a, der var forfærdende, at endog vuggestue og
skoler udsættes.

Jeg forstår ikke, at der ikke kan have været
andre lande for de ekstremt troende muslimer,
som ønsker død og ødelæggelse over os, som de
kunne have tyet til. Jeg må jo antage, at de
er flygtninge – og endog har arbejde i dag i
Danmark ?

Der må være andre muslimske lande, de kunne have haft at vælge imellem – og hvorfor kan
vi ikke henvise disse til at emigrere til
sådanne lande. Det kan indimellem forstås,
når nogen siger, at visse personer plantet
i Europa for at forberede det muslimske khalifat.

Jeg mener, at der må ses på loven – og at der
skal kunne håndhæves restriktioner/udvisnin-
ger, da vi ikke forhindrer dem i at have deres
tro – og det forbinder de med, at al ucivili-
seret og respektløs opførsel kan toleres og
vil blive det – ved at skabe frygt, gøre grin
met et frit land, deres politikere – og til-
med hele befolkningen.

For at få os til at stramme enhver lovgivning
snart. Så større påpasselighed fremover med,
hvilke muslimer, der lukkes ind, og hvorfor.

Der skal være mulighed for evt. udvisninger -
ved som et minimum at kunne sende til andre
islamiske lande i stedet for vestlige lande,
hvor de ikke kan ses af egen drift hverken
at ville integrere sig eller blive assimile-
ret.

Det er for ekstremt – og vores frihed vil af dem hele tiden blive sat på prøve. For mere
end at drille os – nemlig for at molestrere
alt.

Nu er endog arabiske kanaler blevet forbudt
andet end den samme lære/tro. En ensretning
af mennesker og holden milliarder af menne-
sker uden for egentlig udvikling og forståel-
se af veren. Og det ved totalt ganske ensidig
tolkning af Vesten.

Det er som den skinsyge, der kun ser een ting -
og p gr a sit forehavende vælger mere eller
mindre bevidst at se bort fra helheden for at
fremme sin egen dagsorden.

Det er stygt.Mere end stygt. Det er egentlig
sygt!

Og de misbruger dermed frihed – og gør tykt
nar af os ved at stille os på prøve mht til
frihed og tolerance, som de nyder godt af. At
alet ikke er perfekt i heller ikke Danmark ud-
nytter de og gør tykt grin med – samtidig med
at de går ind for en ensretning af mennesker -
og alle mennesker til en tro, en løre – en en-
kelt forståelse af verden.

Netop i stedet for at skønne på en mangfoldig-
hed og være med til så at gøre tingene endnu
bedre. De ter sig helt ude af proportioner
i forhold til deres medmennesker – og vi de
bidrager så absolut ikke til større viden og
dermed udfoldelse if hverken teknik, ingeni-
ørkunst, biologi, kemi, fysik etc.

Og hvis muslimer er så religiøse og med deres
kvinder enten det er selvvalgt (?) eller på-
duttet dem at bære burke, så må de oprette
klostre at bevæge sig indenfor for at hylde
og tilbede deres religions påbud i alle dens
afskygninger og lade os andre være i fred.

Det gør man indenfor kristendom og jødedom -
på hver sin måde, hvis man er ultra-religiøs
kan man vist benævne det – og uden at gå ud
og slå alle andre ned eller sætte ild til
ting, de ikke bryder sig om – eller tilfæl-
digt slå ned for fode.

Vi har ikke haft andre indvandrergrupper, der
ikke har opført sig civiliseret tidligere og
har fundet en vis fred og frihed i vores land.
Og slet ikke nogen, der har opført sig så u-
begavet som de rene børn i 3-års-alderen!

Men er der så nogen der ved hvad der er sket med dem nu ? De skulle i retten den 12. marts .. Det er ved at være længe siden , men forbliver det altid hemmeligt ?

Skriv en kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites