« Lilleør

Kors!

82 kommentarer

Klippeark til minikonfirmander? Perleplade-motiver? Man har de associationer, man har fortjent. Jeg kommer ikke til at tænke den voksne ”Folkekirke”, når jeg ser folkekirkens glade nye logo fra designer Timothy Jacob Jensen hånd. Han har tidligere stået for B&O-design og genopfriskning af Margretheskålen. Det tror jeg på. Ingen ville såmænd bemærke en lille munter Margretheskål mellem de andre legesyge motiver bag det sorte kors. Der er en solid portion barnlig tihi i det nye logo, som en kirkelig arbejdsgruppe i ramme alvor vil have, at hele folkekirken skal tage til sig og gøre til et fælles folkekirkeligt logo.

Når man har grebet dybt i den folkekirkelige lomme og ladet millioner trille til fordel for dette nye kirkelige logo eller ”kendetegn”, er det fordi, man ønsker at synliggøre det store kirkelige fælleskab. Eller som det hedder i motivationen: ”Kendetegnet skal vise, at folkekirken er en vidtforgrenet og kulturbærende institution, som vi både møder i offentligheden og personligt i lokale sammenhænge.” Undskyld, er kirken en ”kulturbærende institution”? Ligesom Kongehuset, Frilandsmuseet og DR? Lad gå, at politikere, journalister og andre, der ikke ved bedre, placerer folkekirken i noget-med-kultur. Men at kirken helt frivilligt med et sødladent logo, ønsker at stemple sig ind i al folkets bevidsthed som en bærende kulturinstitution, er ligeså malplaceret som at læse romaner højt fra prædikestolen i stedet for at forkynde Kristus. Kultur og kristendom er ikke det samme. Faktisk er Kristus en indædt kritikker af den til enhver tid normdannende kulturelite.

Man kan sige, at logoet er en magtdemonstration af, hvor vidtforgrenet folkekirken er. Men i kirkelige krisetider, hvor der skal lukkes kirker, og kirkegangen i hele landsdele er katastrofalt faldende, er tiden ikke ligefrem til at understrege, hvor omfangsrig det store skrummel af den folkekirkelige institution egentlig er. Frit oversat betyder det jo, at den kirke-succes, man måske har lokalt hist og her spredt ud over landet, bliver forsvindende lille, når man først får øje på, hvor mange tunge tomme kirker og sløvt arbejdende institutioner, som også hører til den folkekirkelige logo-familie.

En klog mand har sagt, at når en virksomhed bliver travlt optaget af at udforme et nyt hovedkontor, er det gerne et tegn på, at man har glemt at fokusere på indholdet – og derfor overtager konkurrenterne snart ens markedsandele. Hvis det passer på Folkekirken, så illustrerer det nye logo med hændervridende tydelighed, at konkurrerende kirkesamfund har frit og let lejde.

Folkekirken har til overflod billeder, udskæringer, duer, kirkeskibe og engle med basuner. Men vi mangler Kristus-forkyndelse til trøst og håb for det modne hjerte. Gudstjenestemusik og Bibelfortælling, der kan få voksne mennesker til at vælge kirken fremfor fitnesscentret søndagformiddag.

Kirken bør koncentrere al sin energi på tre ting: Indhold, indhold og indhold – og glemme alt om tuttenut-engle-anker-duer-logo-pjat.
Kors!

82 kommentarer RSS feed

Folkekirken og dermed dens logo, bør afspejle, at den er noget andet end en politisk korrekt børnebog, hvor kønnene flyder ud, nationen opløses og fællesskabet forgå i en os af god vilje og behagetrang.

JA, PROPAGANDA VIRKER……

Når man har radio- og tv-stationer mv. der gennem årtier sender ateistisk, nihilistisk, kommunistisk og totalitær/fascistisk propaganda ind i hjemmene, så ender det jo med at mange borgere bliver så manipulerede, at de tager skade på forstanden og hverken véd ud eller ind. Virkeligheden, sandheden og den sunde fornuft skiftes……. via underlødig og pervers underholdning, via hetzkampagner, løgnekampagner og talløse halve sandheder……. ud med tankesæt, som gør det lettere at udnytte og undertrykke folk og gøre dem til undersåtter i en totalitær stat.

For kommunisterne og de radigale er det vigtigt at slippe af med folkekirken og kristendommen. Derfor taler de nedladende og kritisk om vores kulturarv og lukker alle de kirker de kan komme afsted med. Og så har de sat en indvandret hindu med stærke og varme bøsse-sympatier til at bestyre afviklingen af folkekirken.

(Og de har fået visse medier til at tale om bøsser, lesbiske, transvestitter og andre minoriteter/afvigere, som om de udgør 30-40% af befolkningen, selvom de i virkeligheden kun udgør 1 eller 2%)

Når først kirken er væk, bliver det lettere at omdanne Danmark til et nyt Sodoma og Gomorra og til et rødt eller sort diktatur.

(Hvis man ikke véd hvordan det plejer at gå til i lande hvor de gudløse, de hjerteløse, de tankeløse og de hæmningsløse kommer til magten, bør man studere de rædsler og massemord der foregik i Sovjet-unionen og Tyskland dengang de to lande var moderne udgaver af Sodoma og Gomorra)

Det smarte, moderne, overfladiske og småfjollede vil man nu til at bruge i markedsføringen af kirken. Selvom det nok ville være meget bedre for kirken hvis den stod fast, og bl.a. advarede mod den altundergravende, altødelæggende og dødbringende kommunisme der har forklædt sig som humanisme mv.

Enig Kathrine!

Og kan vi så også igen få fjernet at homoseksuelle “er for rette ægtefolk at være” i Folkekirken – så er der håb.

Ikke også Kathrine? Logo tænkningen er kun en lille del af problemet – en meget større del af problemet er bøsse ægteskaber med Guds velsignelse. Noget su selv er kraftigt fortaler for.

Du er selv den største del af Folkekirkens problem i dag!

Well, med en hindu, som vist nærmest er ateist, som Kirkeminister, skal det da nok komme til at gå godt.

Personligt har jeg forlængst meldt mig ud af foretagendet, der rummer provster som fx Flemming Pless, Anders Gadegaard og en flok biskopper, der nærmest er fortalere for islam.

Vor Herre bevare os!

Og man kan såmænd udmærket bevare troen uden Folkekirken, denne dybt overflødige konstruktion.

Som forlængst udmeldt skal jeg vel ikke blande mig – på den anden side er jeg via skatten med til at betale bl.a. Kathrine Lilleørs løn og tjenestemandspension..
Problemet er ikke logoer, men overtro.
I gamle dage havde folk et behov for at forklare verden, og derfor tyede man til myter om Adam og Eva, Thor & Odin, Krishna og Shiva.
Men siden kom videnskaben, og vi har nu en mere klar forståelse af, hvordan livet blev til.
Religion kan ikke længere bruges til at forklare verden med.
Så kunne man tænke sig, at religionen kunne levere den filosofiske overbygning, men også her kommer den til kort.
Vi har nogle universelle værdier, fx at man ikke må være ond, slå ihjel, stjæle osv. Og på den positive side: vi skal være gode, hjælpsomme, rummelige, gøre det rigtige (hvad det nu er) osv.

Problemet er bare, at disse værdier ikke er specifikt kristne. De er end ikke religiøse. De deles af alle på jorden: kinesere, indere, afrikanere, europæere osv.

De europæiske velfærdssamfund, som af mange anses for den virkeliggjorte kristendom, er i høj grad et produkt af den socialistiske bevægelse, som i sin natur er areligiøs.

Om man vil være overtroisk må være en privatsag. Og for min skyld må man gerne kalde sig troende i stedet for overtroisk. Men uanset hvad må det være en privatsag.
Hvis folk vil etablere en kirke, en forening for clairvoyante eller trækuls-dans, skal de naturligvis kunne gøre det, også uden at andre ser skævt til dem.

Men hvorfor i alverden skal vi andre blandes ind i det?

Selve blogindlægget indeholder faktisk en vigtig pointe. Alt muligt ligegyldigt, og til tider forkert, fylder i dag den danske folkekirke i en sådan grad, at en meget stor del af dem, der normalt vil komme trofast forlader kirken i disse år. Et nyt logo er et lille bitte symbol på det, der er sket i kirken. Den har gravet sin egen grav. Og hvor har du ret når du skriver, at kirken skal tilbage til det centrale, tilbage til indholdet. Hvorfor skyder valgmenigheder, frimenigheder og frikirker op i hidtil udset omfang? Det gør de fordi kirken mangler indhold, og i dag går mere op i logoer, kønsneutralitet og andet, der i bedste fald er ligegyldigt men i nogle tilfælde direkte ukristeligt.
Men Kathrine, jeg savner at du kommer helt ind til det centrale. For logoet og debatten om homoseksuelle vielser og alt det andet er jo kun overfladende. Det grundlæggende problem er, at folkekirken i dag ikke bygger på Guds Ord, Bibelen. Københavns biskop beskrev det så klart, da han sagde at bibelen godt nok kaldte homoseksualitet for synd, men vi kan bare kalde det kærlighed. Så længe kirken har frasagt sig Guds Ord som fundament kan logo, spagetti-gudstjenester og baby-salme-sang være lige meget. Åben igen Guds Ord, og lad Helligånden virke i kirkerne, så vil folk igen komme. Forkynd frelse ved Jesus Kristus, og forkynd dom og fortabelse uden ham. Kald danskerne til at leve i lyset af Jesus opstandelse fra de døde, i stedet for at leve i vores egen gang mod døden.
Gud er en almægtig Gud, og Helligånden er virksom også i dag. Hvis I præster igen tør åbne bibelen, og lade Guds Ord lyde klart fra prædikestolen vil folk igen komme på kirkebænkene. Men så længe en præst går mere op i logoer end i forkyndelse af dommen over vores syndere, ja så ser det sort ud. Og mens vi kan diskutere det skyder endnu en valgmenighed op, hvor Guds Ord har frit løb…

Joh, kultur er flere ting; men at folkekirken ikke skulle være iblandt som kulturbærende, så er der da noget jeg har misforstået, idet det er landets religion, hvorfor det af en partner til en monark til enhver tid forlanges, at vedkommende endda på omfattende vis melder sig ind, hvis der ikke er medlemsskab i forvejen.

Vi underviser i kristendommen (forkynder ikke) i skolerne, da også en stor del af vores sangskat og litteratur i det hele taget ofte har udgangspunkt også i folks tro igennem tiderne – udover Grundtvig og de mange sang- og salmedigtere som fx Ingemann, Kingo og Brorson mfl.

Biblen handler jo med Det ny Testamente da netop om kristendommen, dvs Jesus liv og forkyndelser, som Kathrine Lilleør her meddeler, så hvorfor skulle den ikke være kulturbærende? Folketingets medlemmer er sågar tvangsindlagt til kirkegang ved Folketingets åbning fx.?

Vi andre fejrer mere el mindre de kristne højtider -som et indslag i enten reel tro eller som et kulturelt tilhørsforhold her i landet.

Det kunne da kræve en yderligere forklaring, skulle jeg mene?

Og – jeg forstår ikke, at et nyt logo kan ophidse pastoren i en sådan grad (hvis det ikke kun er dets udtryk), som skulle det kunne åbne en ladeport for anden tro? Det forstår jeg ikke? Men – hvor er det nye logo iøvrigt henne? Jeg så det gengivet tidligere på dagen i forbindelse med klummen her?

Det er smukt nok – men måske ikke så dækkende i forhold til alvoren og den mere voksne tilgang til emnet, selv om det bærer de kristne symboler som fisken og tegnene for tro, håb og kærlighed samt korset; men kirken vil samtidig gerne have børnene så tidigt som muligt til disse løjer, så ..

Ja, herfra er det ikke en anbefaling – men en konstatering, da jeg mener, at det er forkert at belemre børn med så abstrakte begreber, som de slet ikke er udviklet til at kunne håndtere eller forstå, hvad man forsøger at få dem til at tro på.

Eller snarere hvorfor måske!?

Mig bekendt – så går Kathrine Lilleør i forvejen ind for både færre kirker (økonomi, da det påstås, at flere er for lidt besøgt, hvad det så vil sige for den enkelte, tilknyttede menighed) og indirekte måske også for en adskillelse af stat og kirke med hendes anerkendelse af homo-vielser?

Det kunne man da virkelig kalde for nedlæggelse af noget kulturbærende, udover kirken selv.

Hvis den ikke er kulturbærende, så mener jeg groft sagt ikke, at vi behøver netop andet end et nyt hovedkontor i en eller anden bygning med en større foredragssal med klaver i hver større by, så vi kunne spare alle kirkerne med også deres vedligeholdelse, da de ikke ses som kulturbærende, hvor så gravpladserne kun behøvede selve kapellet de forskellige steder landet over.

Og – så kunne vi da i samme åndedrag (det mener jeg, at det kunne svare til) nedlægge Børsen og andre kulturelle bygninger af historisk betydning, da de da så heller ikke kunne ses at være kulturbærende. Så bare lidt flere højhuse af beton da. Meget billigere! Også i længden – hvor vi så bliver fri for al den historiske arv, der også forsket bevidstløst, såvel som religion overhovedet – kun lige til dagen og vejen for de i forvejen få!?

Meget har jo også influeret på selve retssystemet og vores hele tankegang og mange slags opfattelser øvrigt, skulle jeg mene – omend jeg ikke vil være den rette til at kunne redegøre sagligt nok for noget her?

Noget i den stil.

Har Kathrine Lilleør ikke været for indædt over det formastelige i et nyt logo og dets udtryk i sin skrift her?

Ellers må jeg bekende mig til de, der ikke forstår en brik.

At en Jesus skulle være imod enhver magt-elite, ja, det kan da sikkert være rigtigt, for ham og på hans tid. Hans tilhængere om ikke andet udgjorde trods alt selv én af slagsen siden, endda i rigt mål, kunne det måske siges – så, hvad manden selv tænkte og mente, også om denne institutionalisering af troen siden, det ved vi jo så ikke.

Godt at se S. Jensen indplaceret for egen hånd i farisæernes rækker. Der hører hun hjemme!

ATEISME ER OGSÅ EN “TRO”.

Ateister lider ofte af en (over)tro der går ud på at videnskaben kan forklare alt. Men kan den nu det?

For 200, 500, 1000 og 5000 år siden var folk ligeså intelligente som folk er nu. Men deres forestillinger om stjernerne, stoffet og universet var for de allerflestes vedkommende ret primitive og temmelig forkerte. Men de havde altså slet ikke fantasi og tankekraft nok til at forestille sig de fantastiske fænomener, undere, kræfter, dimensioner, mærkværdigheder og superpræcise balancer der er karakteristiske for både stjernerne, stoffet og rummet, samt dets ufattelige afstande og dybder osv.

Universet har vist sig at være helt, helt, helt anderledes end man troede.

I dag er livet og universet stadig mysteriet over alle mysterier. Hvis man ikke forstår det, har man ikke forstået ret meget af den moderne videnskab.

Ateisterne fortolker astronomiens og fysikkens nyere resultater som et bevis på at udviklingen blot er en kæde af tilfældigheder, og at der ikke findes en overmenneskelig intelligens og åndelig kraft bagved det hele.

Men det kan sagtens være en fejlfortolkning.

HVOR DE GUDLØSE RÅDER, SUKKER FOLKET……

siger et gammelt ord.

I mange lande viste det sig rigtigt. Da ateistiske kommunister eller andre totalitære gudløse kom til magten, forvandlede de samfundene til levende helveder hvor uskyldige, fredelige og harmløse borgere blev terroriseret, tortureret og myrdet i døgndrift af det parti og statsapparat som havde lovet befolkningen at skabe et jordisk paradis.

Flyt DR til Fredericia som oplysningsforbund og folkeuniversitet for folkelige foreninger og erhvervsliv, som en brogård, landet om, Fredericia ligger tæt ved Jelling, der ligger midt i landet.

Udkantsradiohuset på Amager er velbeliggende for klimakonferenser eller som hotel for gæstearbejdere.

@ Birgit Hviid Lajer, 8. december 2012 kl. 22:33
@PREBEN F1 JENSENH, 8. december 2012 kl. 23:53
@Kathrine Lilleør
lørdag den 8. december 2012 kl. 18:25

Er der saa nogen af jer 3 som kan fortalle mig hvem eller hvad som har skabt hele Universet, inkluderet denne Jord med alle dets levende skabninger, traer,blomster og alt andet ?

Er det maaske Odin,Thor,Loke,Balder,eller Fria. Eller Julenissen ?

Eller var det, Noah,Abraham,Moses,Jesus,Muhammad,Buddah, eller noget andet levende eller dodt menneske ?

Hvis i laser Koranen, saa vil i se at Muslimerne tror at det God som har skabt alt og alle, og Gud kan ikke blive afbilled, eller blive sammenlignet med noget, eller nogen anden skabning, og derfor er det kun Gud som man skal takke for alt, includeret ens eget liv.

Og naar Gud onsker noget, saa siger han kun ‘Be’, og saa bliver det til.

Men det kan i lare alt om naar i laser og studerer Koranen.

Men husk:

“There is a principle which is a bar against all information, which is proof against all arguments and which cannot fail to keep a man in everlasting ignorance – that principle is contempt prior to investigation”.

-Herbert Spencer.

Lilleør har i hvert fald fat i noget: Der er ikke meget dramatik eller passion over det nye folkekirkelogo. Jeg tror også, Søren Kirkegaard ville være enig med hende, når hun skriver: “Faktisk er Kristus en indædt kritikker af den til enhver tid normdannende kulturelite.” Men Kirkegaard mente jo også, at kristendommen i sit væsen var absurd… så måske passer det hele alligevel sammen?

Jeg vil i hvert fald gerne stille Lilleør følgende spørgsmål: Hvordan kan det være, at jeg som menneske er nødt til at konsultere healere og clairvoyante for at få en åndelig oplevelse? Hvis jeg går i kirke (= Folkekirken), så bliver jeg bare deprimeret af gumpetung salmesang og åndløse prædikener. Har Folkekirken ikke mistet kontakten til sine rødder?

En læser mener, at folk for 5000 år siden havde samme indsigt som nu. Han mener nok, at nogle nulevende har samme begrænsende indsigt, som dalevende havde for 5000 år siden. En del af disse nulevende har højst sandsynligt overladt enhver selvstændig tanke til religion.
Eller rettere: til religiøse demagoger og despoter.
Også idag er religion den stærkeste faktor til politisk at styre/indoktrinere befolkningerne og fremme personlige dagsordener.
Lad alene religion være til folks personlige komfort og trøst. Religionsfrihed er også retten
til at blive fri for andres religion.
Det virker iøvrigt absurd at se folk be til en gud
omkring banaliteter, når millioner hvert år dør i sygdom og sult, trods deres bønner. Trækkes der lod ?

Hvis Folkekirken besluttede sig for at tage kampen op mod verdens mest fascistiske religion – islam – så kunne jeg overveje at melde mig ind igen.

Men det er der nok ingen fare for.

Det rundbugede præsteskab hygger sig alt for godt i deres fedtglinsende selvgodhed.
Selv om netop de burde vide, at når man danser med djævlen, så er det djævlen, der bestemmer hvornår, dansen holder op.

“Religionsfrihed er også retten
til at blive fri for andres religion” -

Men alligevel står der energispareafgift = co2 afgift på min el-regning…

RELIGION, -ET EVULUTIONSPRODUKT
Mennesket har kæmpesucces. Ingen andre arter er udstyret med religiøs overbygning. Ingen andre arter har intellekt som styrende kraft, og slet ikke i reproduktiv sammenhæng. Hos de andre arter er det kun muskelkraft blandt hanner der tæller i reproduktionen. Forudsætningen for at vi mennesker har kunnet profittere på intellektuelle individer er at de har fået magt. Dette har kunnet lade sig gøre ved at evulutionen blandt mennesker er gået i retning af religiøs overbygning. De mest troende , fanatiske og aggressive menigheder har expanderet og er nu verdensreligioner. Uden for disse verdensreligioner er der kun Tibetanere og andre småsekter tilbage.
Dette forklarer at mange religiøse opfattes som nidkære, som ikke under ikke-religiøse mennesker lykke.

Hvem har betalt for det logo, og får designeren royalty for brugen af det i fremtiden?

Privatisér folkekirken.

Det burde være en borgerlig mærkesag, at privatisere denne ekstremt dyre og komplet overflødige statsinstitution, der endda gør kristendommen til grin.

Det ville tvinge såkaldt kristne, til at tage deres såkaldte tro alvorligt.

Måske ville de indse, at man selvfølgelig ikke kan købe aflad – heller ikke via kirkeskatten.

Politikerne kan heller ikke købe aflad, ved at forkæle denne komplet overflødige statsinstitution.

Så længe folkekirken er en skattefinansieret statsinstitution, har ateister, satanister, homoseksuelle buddhister – og alle mulige andre, der ikke er kristne, og som ikke deler kristne værdier – også ret til at bestemme over folkekirken.

OK…Endelig noget om kirke fra den Dame;; Det er GODT.
Det kläder hende. Jeg havde givet op.
Läste hende ikke mere……….

pc

Jo, Folkekirken har været en “kulturbærende institution” i Danmark, men er nu ved at udvikle sig til en integreret del af den politiske venstrefløj. Ikke noget at sige til, at ikke-socialistiske og islam-kritiske medlmmer flygter i hobetal fra Folkekirken i disse år.

Der er ingen tvivl om, at folkekirken er uder pres. I går havde vi familiekommensammen, og flere havde været menighedsrådsmedlemmer, men var trådt ud. Nogen var gået til en valgmeninighedskirke. Kort sagt de fleste havde en mening om folkekirken, men var alle bekymret over udviklingen. Især omkring den nuværende “kirkeminister”, homovielser og politiske præster incl. biskopper.Jeg gider end ikke nævne navnene på disse selvfede og selvgode “forkyndere”. De er utålelige pga deres islamvelige adfærd.Befolkningen er absolut ikke islamvenlig. Aldeles ikke og slet ikke. Udviklingen går på at befolkningen vil en vej og præsterne og biskpperne vil en anden vej. Den afstand vil vokse, og folkekirken vil blive tilsvarende mindre.

Kathrine Lilleør,
Du har ikke styr på det faktuelle. Det var Jacob Jensen, og ikke hans søn Timothy, der tegnede Margretheskålen og stod for B&O’s design. Og den tegne- design-skole kan altså noget. Deres mest solgte design er JO-JO kabeltromlen fra 1983. Den er solgt i over 50 mio. eksemplarer. Hver anden husstand i Skandinavien og England har en eller flere. Jeg ved det, for jeg var JO-JO’s direktør 1990-99. Bare i den periode solgte vi 15 mio. Derfor vil jeg tillade mig at sige: Nedgør ikke Jacob Jensen Design’s evner til at skabe et slagkraftigt logo på bestilling af den, der vil betale for det.

BALTHER; Det må du selv finde ud af… Der er kun dig,
ingen anden………

Det vil vel bare gå folkekirken som så meget andet i samfundet, hvor værdierne efterhånden langsomt bliver udvandet. Indret kirken til et borger Center med rådgivning teater og gøgl. Meget gerne osse Cirkus artister der slå badut spring og hænger i trapezen. Evt osse indrette som meteorologisk Center hvis seneste prognose går ud på, at århundredes snestorm har ramt landet og selv ikke den mest hårdføre Viking er i stand til holde sig oprejst. Ulven Kommer.

Flere og flere melder sig ud af folkekirken, fordi Folkekirken svigter den kristne tro.

Det er især seriøse kristne, der tager kristendommens grunddogmer alvorligt, der melder sig ud af Folkekirken for tiden.

Tilbage står en skattefinansieret statsinstitution, hvor der opføres “religiøse” ritualer, der er blevet til tomme skuespil – som f.eks. vielser af f.eks. homoseksuelle.

Nogle politikere har i fuld alvor foreslået, at Folkekirken tvinges til at indføre et skilsmisseritual.

Folkekirken styres for tiden af venstreorienterede politikere, hvoraf flertallet er ateister, der ikke har den fjerneste respekt for kristendommens trosgrundlag, eller for de vigtigste, kristne grunddogmer, selvom der står i grundloven, at Folkekirken skal styre sig selv.

Privatisér Folkekirken og slip den kristne tro fri af politisk styring.

Jeg er en hjemløs kristen. Tidligere gik jeg meget i kirke, og er slet ikke i tvivl om, hvad jeg tror på. Alligevel væmmes jeg ofte ved Folkekirken, over langt de fleste præsters selvoptagethed, og forelskelse i venstreorientering og mere eller mindre hedenske åndelige bevægelser, over menighedernes fokus på pop og multikulturel rummelighed, over præsternes udsalg af traditioner og fravalg af vor rige salmeskat, over folkekirkens overforbrug af ansatte og arrangementer. Jeg mangler ydmyge præster, der sætter fokus på evangeliet, og som kan tale til menigheden i øjenhøjde og uden børnesprog.

DET GÅR AD H TIL………

Folkekirken er, ligesom hele “systemet” blevet infiltreret af socialkammeraterne, de jelvedske medløbere og de “nyttige idioter” der alle har ateismen eller kommunismen som religion, eller som er så historieløse at de ikke evner at se ud over næsetippen. Biskop kunne man blive, hvis man var en god socialdemokrat, eller var pot og pande med nogle lokale pingviner. Ja, selv som ateist kunne og kan man blive præst.

Samfundet er i hastigt forfald, folkekirken, forsvaret, provinsen og meget mere er i problemer, familiemønstret er i opløsning, hjemmets fred trues af både nævenyttige kontrollanter og hårdkogte kriminelle fra over 50 lande, og oveni har Borgens røde flertal travlt med at håne og undergrave familietraditionerne. Økonomien er i skred, velfærden rasler nedefter, og danskernes penge sendes ned til Afrika og Mellemøsten og over til Pakistan osv.

Oveni er en invasion og ny besættelse i gang, en masseindvandring som hen ad vejen kan betyde udryddelse eller udslettelse af både folkekirken, danskheden og danskernes folkehjem og fristed Danmark.

Men er det så mærkeligt at det går ad helvede til, når rødradikal og feministisk politik får lov til at fremture og triumfere, selvom den er forskruet, indskrænket og pervers og kun har eet mål: Danmarks ødelæggelse.

Er det så ikke logisk at vi kommer tættere og tættere på et lavineskred der kan feje Danmark og danskerne ind under gulvtæppet?

Oveni alt det andet, skal vi så også døje med et radio- og tv-foretagende som overdænger os med hysterisk, skinger og løgnagtig propaganda om co2, klimaredning, ligestilling, berigelse, folkelig lykke, fordelene ved åbne grænser, islamisme, EU og FN, fordelene ved skatteplyndring, firmakrak, skolelukninger, opløsning af kernefamilierne, osv., osv.

Det foretagende som kalder sig “Danmarks radio” er domineret af radigale kliker, og er derfor og selvfølgelig endt som en særdeles udansk, menneskefjendsk og vildledende organisation.

Solens varierende udstråling og betydning for klimaet, og hundrede andre ting og samfundsforhold/skandaler forties fuldstændig.

Tænd for DR hvis du gerne vil manipuleres.

Jamen,kære venner!
Kirken er ikke kristendommens talerør,og har aldrig rigtig været det,og ritualerne er ikkebibelske.
Bare se i selve kirkerummet,hvor der er fyldt op med afguder. Ja,hele forkyndelsen er stik modsat af hvad Jesus befalede.
En statskirke vil også være en umulighed.
Sæt Jer ned,og læs hvad der egentlig står skrevet,og prøv at forstå.

@ Claus T.
Du virker tilsyneladende meget afklaret og hævder at når man ikke er troende, hvorfor skal man så overhovedet blandes ind i den sag….
Jamen Du kan jo ikke lade være med at blande Dig…
Mon ikke Du dybest set gerne ville tro på noget der er større end Dig, uden af den grund at være –overtroisk ?

Sandt nok kan religion ikke forklare verden som videnskaben kan gøre det–men religion er etik
og moral, eller slåen fast med syvtommersøm, skåret
i pap ,hvordan meget kan forstås, der er trøst, mod
og ro at hente i hvad der ligger bag kristendommen,
som naturligvis ikke behøver at være fanget i en
forening.I en kirke
af ældre dato taler generationer til folk, de
gamle salmer vækker til eftertanke, alt sammen noget
som ateister kan bruge. Hvis de tør.
Selve overbygningen, det basale behøver ikke præsteord, selom det er et fund med præster som “kan ramme hovedet på sømmet” sådan at forstå
at de overlader til folk at tænke selv.

At gå ind i den russiske kirke i Bredgade uden at forstå hvad der bliver sagt , det er noget med at
turde slippe Jeg-et og gå ind i en ro, ikke selvflippet meditation, men koncentration om indlevelse og væren et med omgivelserne.

Bliver fordybelsen dyb nok, kommer lysten til granskning efterhånden af sig selv, men den er ikke
nødvendig og altafgørende for oplevelsen af guddom-melighed.

Det er muligt at få nogert ud af et musikstykke, uden kendskab til den rent håndværksmæssige opbygning,på samme måde behøver man ikke at forstå
alle tekster i en kirke, som sagt kan der helt ses
bort fra dem.

Et eller andet gør folkekirken jo forkert. Straks kom islamoferne kom på banen. Socialdemokratisk folkekirke PrebenF1 JEnsen, dit vanvid fortsætter kunne jeg forslå en psykiater. Hvad har en præst politisk overbevisning med sagen at gøre – vil du påstå at biblen er partipolitisk? Det er da ikke muslimer der gør folkekirken til det den er. Men i dit vanvid er det Danmarks Radio der er skyldig i stort set alt også sen vejret.

Michael Larsen…….

Ja, i dit hoved hersker der åbenbart en sådan forvirring eller uvidenhed, at du føler at du må forsvare DR, socialkammeraterne, masseindvandringen og de røde dræbersnegles idioti……. ved brug af et personangreb med fordrejede påstande og noget vrøvl om psykiatri og vanvid.

Men vanviddet er helt på jeres side. For jeres politik er jo i fuld gang med at ruinere og ødelægge Danmark, selvom danskerne ikke, mig bekendt, har gjort sig fortjent til at I gør alt muligt for at presse dem ud over kanten, og ned i dyb afmagt og elendighed.

Kan du slet ikke få øje på at det her samfund er inde i en negativ udvikling, og er ved at blive forringet og lukket ned ovenfra og indefra?

@ PREBEN F1 JENSENH, 9. december 2012 kl. 19:14

Preben, du har ret som du skriver:

” Kan du slet ikke få øje på at det her samfund er inde i en negativ udvikling, og er ved at blive forringet og lukket ned ovenfra og indefra? ”

Ja, det Danske samfund er inde i en negativ udvikling fordi:

Mange mennesker er lud dovne,og vil ikke produserer noget som har en virkelig vardi, som for exempel, Huse og Fodevarer, de vil hellere have en akademisk uddannelse, og saa faa et job ved stat eller Kommune, og saa sidde paa deres Rov resten af deres liv.

Balther Jensen – 08:13

Nej, det kan jeg ikke svare dig på – andet end det da må være julenissen med alt det sne, jeg også lige her henunder aften har måttet skovle, du ved ham drillenissen.

Det hjælper ikke, at jeg beder om: ikke mere sne lige nu, da jeg først troede, at jeg kunne vente helt til i morgen tidlig med at skovle.

Så – hvad skal jeg arme kvinde så gøre, Balther?

Du har da ikke fået mget hjælp selv, ud fra hvad du tidligere har fortalt om dine forhold til også Danmark.

Nå – spøg til side, jeg er sikker på, at jeg er tilgivet; men Gud – et begreb for at forsøge en forståelse på noget, vi ikke ved nok om, og så behøver vi ikke at læse Koranen – vi kan holde os til både Det Gamle Testamente og Det Nye, det er den samme Gud og gudsbegreb – og de, der er troende, tilbeder blot med forskellige ritualer og opfattelser.

Personligt tror jeg, at Muhamed har været jaloux på et tidspunkt, på jøder og kristne fx, så han har også villet være med.

Iøvrigt så jeg det oplyst på en af bloggene, af Allan Hansen, der er flittig gæst med lange indlæg netop omkring islam og Koranen, at der er 3 forskellige udgaver, at noget er før Muhameds tid endog, er visse udenlandske forskere kommet frem til, og ligedan efter, så Koranen ses at være stykket sammen af flere ting – og alt kan på grund af tidsforhold og -forskelle ikke tillægges Muhamed alene.

Skidt pyt – folk er også forskellige i f en kristendom såvel somen jødedom, grupperinger.

Men – jeg har ikke et sådant tilbedende gen, omend vi da undres, ved mere i dag – men ikke alt osv. Naturkræfter, biologi, kemi, fysiske love etc. – aner det ikke.

Nok undres jeg – men glædes også over, at noget bare kan virke forunderligt!

Glædelig jul!

Det er jeg sikker på, at du også skænker en tanke, alligevel, selv om du tidl har oplyst, at du i din arge tilstand konverterede til islam p gr a både jøder og kristne mennesker, i Danmark!

Da jeg for mange år siden meldte mig ud af Folkekirken som 18-årig, så er jeg efterfølgende blevet bekræftet i at jeg gjorde det rigtige.

Når mange præster hellere vil imødekomme muslimers krav og stemple egne trosfæller, i stedet for at koncentere sig om deres kerneydelse, nemlig forkyndelsen, så er jeg stået af.

At man så bruger kirken til handlinger der nærmest må betegnes som wodoo, og nedbryder alle skranker, så er jeg glad for mit exit.
At man kunne være præst uden at tro (Thorkild
Grosbøll)er mig ubegribeligt. At biskop Kjeld Holm, domprovst Anders Gadegaard, præsterne Leif Borch Hansen og Per Ramsdal med flere går muslimernes ærinde i Danmark, er en vederstykkelighed.
At Københavns tidligere biskop Erik Norman Svendsen kunne behandle den tidligere præst Lene Matthies som han gjorde, er en skandale. Er det ikke et alvorligt brud på dekorum?

Lad logo være logo, mange præster er snart så selvfede og tilfredse, og går op i det ydre, at præstekjolen snart må gå op i sømmen.

Kan kun give Arne von Kappelgaard ret!
Se mit indlæg fra kl.16.38.

Kirken – og dermed også Kathrine Lilleør kan ikke undre sig over disse frimenigheder eller -kirker, der opstår i kølvandet på disse mange udmeldinger af folkekirken i f ganske kort tid.

Det var jeg faktisk ikke klar over før nu – men det bringer mig til at tænke,, at jeg i flere af disse debatter omkring homo-vielser i den danske folkekirke, også på Lilleørs blog, meldte ud, at så måtte de homoseksuelle præster selv oprette en kirke, hvor så de præster, der gik ind for det, kunne følge med.

Man kan ikke aht til folkekirken og dens medlemmer iøvrigt lave en kirke om, forståelsen af et grundlag.

Det kan ikke være meningen, at folk skal gå fra en kirke af en sådan årsag, hvor kirken med el uden diverse præsters velsignelse lader sig vride i en el anden misforstået humanisme, så 2 og fem er lige.

Det er det ikke. Og bliver det heller aldrig. Og vigtigt! Folk vil ikke finde sig i det. Selv er jeg fortsat på listen – jeg mener, at i skal værne om vores kultur, netop fordi den er så grundlæggende i vores selvforståelse – uanset hvor meget, hvor lidt eller slet ikke noget religiøst, vi lægger i dette forhold.

Derfor mener jeg også, at det er farligt at skille stat og kirke. Det har jo hidtil fungeret teres; men ikke i den retning, at dens grundlag ændres så radikalt, at folk finder, at de må melde sig ud.

Det var også min første reaktion, da jeg så Manu Sareen nærmest tårevædet på TV meddele, at det havde han kæmpet for i 10 år.

Det er en misforståelse, selv om jeg under de homoseksuelle alt godt; men deres forsøg på ligemageri kirke, når det gælder vielser, er helt galt afmarcheret.

Så præsterne har enten politisk eller af hjertens godhed ladet noget løbe kraftigt af med sig i deres vurderinger og bedømmelse af tingenes tilstand.

Hvor havde Brorson dog ret, da han skrev den salme, der i dag er nummer 347 i vores salmebog:

Ak, Fader! lad dit ord og Ånd
dog ret få overhånd!
Og se, hvor fuld din urtegård
af torn og tidsel står!
Din vækst du her vel har,
men ak, hvor tynd og rar!
Hvor lidet er dog kraften kendt
af ord og sakrament!

O Jesus, Jesus! kom dog snart
at se din vingårds art!
Af døbte vrimler stad og land,
men hvor er troens brand?
Hvad hjælper det, vi ved,
hvad død du for os led,
dog tåles Satans fule værk
iblandt os lige stærk.

O Helligånd! for dig, vor skat,
vi græder dag og nat.
Kom, giv os samme lys og kraft,
som fædrene har haft,
da kristendommen stod,
som træ ved dejligst rod,
så ovenfuld af frugters sne
og purpur. Lad det ske!

NY-KOMMUNISMEN, EN SNIGENDE, MEN DØDBRINGENDE SAMFUNDS-SYGDOM…….

Det startede i tresserne, bl.a. med at de rødradikale fik afskaffet morgensangen i skolerne, og respekten for lærerne……. med at rødstrømperne skabte sig helt hysterisk og påstod at BH’er var undertrykkende, og at mændene var nogle chauvinistiske slyngler og villaejerne nogle ligusterfascister…….. med at hvis vi betalte det femdobbelte i skat, ville vi alle få det fem gange bedre. Og så gik det ellers slag i slag med at husmødre var nogle småt begavede stakler og at børnene burde passes af dertil uddannede eksperter osv., osv.

“Man” fortsatte så med at importere “gæstearbejdere”…… med at udtænke idéer om at Danmark skulle være et forbillede for hele verden, og bla-bla-bla. Og selvfølgelig skulle vi lokkes med ind i Rom-processen, der allerede før 1970 udstak kursen mod en ny sovjet-union.

Nu er vi så kommet dertil, at Danmark er blevet et råt, koldt og brutalt samfund. Hele “systemet” bliver mere og mere konfiskatorisk, formynderisk, ufrit, utrygt og uretfærdigt som tiden går. Demokratiet er nu kun en skygge af sig selv, velfærden rasler nedefter, kriminaliteten blomstrer og alle de vanskeligt og svagt stillede danskere får det værre og værre.

Og de radigale har fået storhedsvanvid på skatteborgernes og Danmarks vegne. De mener i ramme alvor at lille Danmark skal være sponsor, bank, socialkontor, gratis hotel og forsorgshjem for millioner af omrejsende vandrefugle og kulturfremmede, plus at vi danskere skal klare og finansiere over 100 fjerne landes interne problemer.

Og de synes også at vi danskere bare roligt og tålmodigt skal lægge ryg til en række nye sygdomme, utallige sygehus-skandaler og sociale ulykker, samt hundredtusindvis af indbrud, overfald, voldtægter, brandstiftelser, knivstikkerier og (hjemme)røverier etc.

Omkring eller langt over 200 MILLIARDER kroner bruger Borgen nu hvert år på tossede og anti-danske formål.

Danskerne affinder sig med det hele. Er det fordi man har glemt at man kan være så sløv, slap og kortsynet, at det ender i vanære, total udplyndring, nedværdigelse og undergang?

PS: Det skal lige tilføjes at de radigale kommunister går mere og mere åbenlyst og frækt til værks. Deres politik går jo nu ud på at lukke kirker, kaserner, skadestuer, mindre byer i provinsen (og på landet), og meget mere til. Og de er for fuld skrue i gang med et storangreb på familiernes enhed og hjemmenes fred og tryghed osv. Og de er jo også fint tilfredse med eller ligeglade med at hjemmene og hele landet tømmes for værdier, af utallige bander som strømmer til fra snesevis af lande.

Aldrig før i hele Danmarks historie har et enkelt parti haft et så kilometerlangt synderegister.

Man kan spørge, om dræbersneglene ikke er racister overfor deres egne landsmænd, og om de ikke er forrædere overfor deres eget land??

Det er smart for personer som Kathrine Lilleør at have et fast velbetalt embede som sognepræst. Så har man masser af tid, der løbende bliver betalt, og man kan skrive klummer m.v. og tjene noget ekstra.

@ PREBEN F1 JENSENH, 9. december 2012 kl. 23:05

Preben!

Hvis Danskerne vil have et bedre land, saa kan de bare omvende sig og blive Muslimer, og infore Sharia lovgivning, og saa bare halshugge alle dem som er landsforradderer, morderer, og hugge hander og fodder af alle som stjaler og svindler andre mennesker.

Samt hugge Hovedet af alle som salger Alkohol, som fx. alle kobmand og Direktorerne for Aalborg Aqvavit, Tuborg og Carlsberg Bryggerierne.

Samt halshug alle som salger illegale ‘Stoffer’

Paa den maade kan Danmark blivet reddet fra at gaa til H…..ed.

@ Birgit Hviid Lajer, 9. december 2012 kl. 20:38

Birgit!

Jeg konvertered til islam fordi:

1. Jeg har altid troet at der er kun en (1) Gud og skaber af alt og alle.

2. En Muslim skal staa til ansvar for hans egne gerninger.

Hvorimod, Joderne kan gore som de vil, fordi de siger at de er ‘Guds udvalgte Folk’, derfor kan de ikke blive straffet for nogen forbrydelser som de gor imod deres medmennesker.

Og de Kristne siger, at ‘Jesus dode for deres synder’, derfor mener de, at de kan gore alle de forbrydelser som de vil, uden nogen straf.

Hvad angaar Snen i Danmark.

Gaa i seng, og vent paa Foraret og at Solen skal komme frem igen.

@ Birgit Hviid Lajer, 9. december 2012 kl. 20:38

Birgit!

Meget af det Alan Hansen skriver er ikke oversat korrekt fra den Arabiske Qur’an, men skrevet af ikke Muslimer, og ikke Saudi Araberer.

Det Arabiske sprog er meget vanskeligt at oversatte til andre sprog, og mange af dem som har provet at oversatte er ikke Muslimer, men Kristne. Derfor er mange af disse Qur’aner meget misvisende og forkerte.

Hvis du laser en Quran, skal du kun lase en som er oversat i Saudi Arabien, af en Araber, og som ogsaa er en Muslim, og udgivet af et Arabisk Bogforlag.

Alle andre Qur’aner kan du blot afvise.

Hvis du lagger marke til det, saa siger Allan Hansen ikke hvem som har oversat,og skrevet den Qur’an som han udtaler sig om, ej heller siger han noget om alle de Fodnoter som du vil se i Arabiske oversattelser af the Qur’an.

Samt Allan Hansen siger heller ikke hvilket Bogforlag som har udgivet hans Quran ?

Mikael Andersen – 22:38

Ja, smukt – men vi må nok selv sørge for herlighederne er jeg bange for, hvis de skal gå i opfyldelse; men det gør jo aldrig ikke noget at ønske bedre tider – men, men kristendommen har været skyld i mange ulykkelige mennesker, dvs trynet dem (tidl i hv f) med dens opfattelse af mennesket.

Religion – og også krisendommen – har en ramme – og der er meget mere udenfor denne, såvel som viden om mennesker og vilkår, som ikke er med i den mere dogmatiske opfattelse af livet og det at være menneske med alle muligheder og drifter i behold.

Men – en utrolig smuk både salme- og sangskat har vi da i DK; men ligemeget – mennesker ødelægger det ofte for sig selv og deres nærmeste.

Lars Riis – 23:43

Ja, det er da smart – ligedan næsten aldrig at svare, undtaget er, hvis folk går over en vis streg, som KL opfatter det.

Efter mit eget længere indlæg forleden tænkte jeg, at det med Jesus og eliten, som KL skriver om – ja, så er der vist ikke mange kristne præster heller, heller ikke ifølge Søren Kierkegaard, som vist mente, at præsterne bare vare pengegriske magtuddøvere på hans tid – og slet ikke kristne i egtl forstand.

Vi har vist aldrig set præster vade rundt i sandaler og tigge mad og husly, såkaldte barfodspræster, hvis det her er det rette udtryk der lever blandt de hjemløse, fattige og syge.

Og – hvad Jesus angår, så var han jo imod denne lovreligion, jødedommen – nok hans forældreoprør.

Sådan firkantet sagt – jeg er ikke tilstrækkeligt inde i alt sådant; men sådan kan det også opfattes.

Lars Riis – fortsat

Jeg kunne i hv f godt tænke mig en yderligere forklaring el uddybning af, at kristendom, selv om det er en religion, ikke i DK ikke skulle være et kulturgrundlag.

Det får vi ikke svar på – vi andre er tit bare dumme nok til at både spørge og forsøge at forklare os, på blogge.

Sådan helt gratis. Så vi har da bare at være evigt taknemmelige – og dermed opretholde andres nicher.

Balther Jensen – 02:12 og 08:45

Tror du, at jeg er en Bjørn – det er jeg alt for underskøn til, selv om der også findes hunbjørne, altså sådan at gemme mig af vejen og ligefrem vente.

Jeg tror på også Julemanden, en kæk og frejdig en af slagsen med humør og vitalt overskud til ‘One Direction’, og som ikke anser ethvert ‘fruentimmer’ for kællinger el lign.

Og – han skal kunne lave kaffe, det gider jeg ikke, om morgenen – og så lige banke et par søm i.

Og – så er der nok en behjertet sjæl, der vil gøre mig obs på, at der findes kaffemaskiner med ‘timer’.

Det rækker bare ikke lige til mit eller en Julemands formål med ideen. Det er jo også gavetid!
Milde gaver! Milde himmel! – Må Herren tilgive mine
spagfærdigste udsagn her! :-)

Balther Jensen – ang. Koranen

Aner det ikke, jeg har hørt og læst rigeligt citeret i de senere år – såvel som jeg ikke i forvejen er religiøs i en bibelsk tros forstand, der er for meget, man skal – og som aldeles ikke er mig eller kan blive det og for mange andre også ganske uhensigtsmæssigt at følge.

Og – du er for indsnævnret i din opfattelse af menneske., De er ens jorden over, rare og glade, søde og korrrupte, religiøse og fanatiske, venlige og kærlige, aldeles skrupskøre og uudholdelige, elskelige og charmerende – forfærdelige og forbryderiske – fortsæt selv.

Du er ignorant og naiv, hvis du tror andet – og kristne HAR fundet ud af, at de ikke kan gå på vandet og kan blive straffet iøvrigt, og ligeså med jøder. Og – fortalt af en muslim fra Syrien for nylig til mig: de drikker ligeså, og han mente, at disse skrifter måtte modernisere sig, så de passede til nutidens mennesker – selv er han også dansk gift forresten.

Du må forholde dig til virkeligheden – og så aner jeg ikke om forfattere og evt. autoriserede Koraner el lign – men Allan Hansen andetsteds, som du har kigget på – vil sikkert kunne svare dig.

Jeg kan desværre ikke – og er heller ikke nok interesseret i ligefrem religiøse tekster. Jeg har forstået nok – og jeg er uenig med dig omkring alle dine kastrationer og drab på mennesker.

Det er ikke den vej, vi skal gå hvis vi stadig vil kalde os mennesker.

Og – sneen daler i lille Dannevang .. fredfyldt, så i dag bliver heg hjemme og har ordnet en del mails private og hyggelige og skal siden ud med enkelte julekort til de, der bor i langtbortistand – el måske først i morgen, der er lige udenfor her råbt:

Uh, hvor er det glat, så der er ikke fejet eller saltet endnu i dag.

Nå, men jeg er altså bare nødt til at drille.

I sne står urt og busk i skjul, det er så koldt derude, dog synger der en lille fugl i sne bag frosne rude.
Og så har alle vi gode kristne vel husket at være ude med fuglefrø ikk ´?

Og så er det iøvrigt grus der skal i maskineriet, ikke
salt…salt er giftigt for træer,hække og andre planter, salt er miljøskadeligt og belaster grundvandet, ødelægger jorden og er skadeligt for
naturen langs veje og søer.
Salt nedbryder beton,fliser og asfalt,
salt ætser hunde-og kattepoter.
Grus er vejen…….

@Birgit Hviid Lajer, 10. december 2012 kl. 11:59

Birgit!

Ham den person fra Syrien du omtaler er ikke en Muslim, Fordi, enhver Muslim ved a Alkohol er et Gift stof.

Og forovrigt, Islam er ikke en Religion, men en anvisning paa at leve et godt liv.

Sporg bare enhver Imam.

Du sludrer, Balther Jensen.

Ligedan kan jødedom og kristendom siges at være en kun levevis.

En bekendt til mig, i udlandet, som for mange år siden var konverteret til jødedom sagde engang: Så ved jeg, hvad jeg skal!

Det synes jeg er lidt ynkeligt, ikke at vide måske, hvad man så gerne ville – men kun hvad man kan blive påført at skulle, af andre!

Og – ikke mange i Danmark kunne så heller siges at være egentlig kristne, ang det med alkohol og tillige dans, spørg de indremissionske i DK.

Birthe Frandsen – 10. dec. – 13:50

Vi er så nogle stykker, der blot ved at åbne vindue og døre så ganske automatisk bliver mindet om også dyrene ‘derude’,kristne eller ej – vi behøver slet ikke denne opdeling.

Den slags godhedens ophævelse af sig selv og andre, over andre mennesker, at man er bedre – det skiller mere end den samler.

Andre behøver ikke at skulle sådant, fordi man er fx kristen – den slags vil kristendommen gerne tage patent på, denne godhedens apostle.

Og – egentlig er deet vel lidt ukristeligt i sig selv sådan at fremhæve sine åbenbart pålagte dyder. :-)

Rettelse .

Og – så hedder del vel egtl ‘fremhævelse el ophøjelse af sig selv’ i mit 2det afsnit lige ovenfor’. Mvh BHL

@ Birgit.

Du har ret.

@ Birgit Hviid Lajer, 12. december 2012 kl. 14:09

Birgit!

Jeg tror at du kan blive en god Muslim.

Du skal bare sige til dig selv, at ‘Der er kun en (1) Gud, og Muhammad er hans sendebud’.

Balther Jensen – 00:19 og 00:59

At jeg har ret – det må være din ironi. I hvad – ved jeg ikke – men det kan du næppe give mig i ret meget, vil jeg mene.

Og – jeg er desværre ikke religiøs, og det med én Gud, de siger de kristne og jøderne også, så .. ja, du nævne ovenikøbet tidl, at islam ikke var en religion.

Og – jeg det glimrende foruden, dvs bedre uden al den pligt og tvang og uvidenhed, disse også kan rumme.

@ Birgit H.Lajer

Ro på—at der herfra blev afsendt en lille reminder
om at huske fuglene skal vel ikke opfattes som–”egne pålagte Dyder” jeg er vel ikke til møde i
Indre Mission.
Faktisk er der jo ikke så meget salg i fuglefrø rundt omkring, det er mere dyre-lig i plastik og piskefløde der er gang i.

Og forresten gør jeg ikke grimme ting der begynder med “H” midt i mit fornavn, som altså er uden –h.

Birte Frandsen – 16:36 – og uden “H” el andre grimme ting” midt i sit fornavn.

Ja, jeg beklager og har ikke lagt noget i et ‘h’ i fornavnet.

Men – det var dog en underlig bagvendt argumentation, du kommer med, der selv taler fra det kristne ståsted, du måtte befinde dig i, siden du benytter ordet ‘kristne’, og hvor jeg påtaler denne udeladelse af andre end denne eksklusive kreds, du henvender dig til – hvorfor det virker påtvunget, hvis det ikke mere giver sig selv, specielt nu med dette vejr.

Birte Frandsen – fortsat

Rundt omkring mig ser jeg da også ganske mange, der lægger meget forskellig foder ud til fuglene nu.

Der er kun én gud, og hans navn er Mammon.

Ved Profittens skæg.

@ j nielsen, 13. december 2012 kl. 23:59

Du siger:

“Der er kun én gud, og hans navn er Mammon.

Ved Profittens skæg.”

Ja, jeg syntes at det er skide morsomt at sporge gamle mennesker som ligger paa deres dodsleje om, hvem er din Gud, og saa hore dem sige at deres Gud er Mammon = Penge.

Prov selv at sporge mennesker lige for de dor, om det er Penge eller Skaberen af alt som er deres Gud ?

@ Birgit Hviid Lajer, 13. december 2012 kl. 11:31

Birgit!

De Kristne siger at de har 3 Guder, Faderen,Sonnen og Helligaanden.

Og Jodernes Gud er ‘Guldkalven’, som de laved da Moses var oppe pa Bjeget i 40 Dage.

‘Guldkalven’ er nu erstattet af Penge, som nu er Jodernes saavel som de Kristnes virkelige Gud.

@Birgit Hviid Lajer, 13. december 2012 kl. 11:31

Birgit!

Du skriver:

“Og – jeg det glimrende foruden, dvs bedre uden al den pligt og tvang og uvidenhed, disse også kan rumme.”

Birgit! I Islam er der ingen “pligt og tvang”.

Hvis et menneske tror,at der er kun en (1) Skaber af alt, ja, saa er det menneske en Muslim uden at han/hun ved det eller ej.

Og saadant et menneske behover ikke engang at satte sine ben i en Moske, eller se en Imam.

Der er kun forskellige ting som er ‘anbefalet’, fx. at bede til Skaberen af alt og alle mange gange dagligt, og det er ‘anbefalet’ at bede mindst 5 gange dagligt.

Seer du Birgit.

Det ojeblik man beder til Allah, saa er man fri for ens eget selv, og saa har man fred og ro med sig selv.

Det er derfor, at det er ‘anbefalet’, at man beder mindst 5 gange dagligt.

Det er ogsaa ‘anbefalet’ at man ikke drikker Alkohol, gambler, og render rundt med naboens Kone.

Disse ‘anbefalinger’ er alle for at bevare ens eget fysiske og mentale gode helbred.

Det er pænt af dig, Balther Jensen – 00:57 – 01:51 -

men jeg håber, at det virker for dig – jeg har ikke behov for sådan at være hverken væk el fri for mig selv, så kan meget andet jo også bruges – fx sunde interesser.

Og – du er naiv, hvis du ikke tror, at usselt mammmon er eftertragtet af også muslimer, såvel som mange andre mennesker jorden over.

Glædelig jul!

@ Birgit Lajer
Det gør godt at høre at der tænkes på fuglene–for egoismen er godt nok i stærk fremmarch.
Når jeg debatterer på skrift eller tale forsøger jeg
at være objektiv–at holde min egen navle ude og
arbejdsmæssigt bruger jeg altid fakta og meninger, i
den rækkefølge.

Apropos eksklusive kredse—tja, tjum, gok-gok, det
er jo ikke alle der har hverken høflighed eller PHD
i diverse debatter…

Hvilket bringer mig over til at sige et par ord til
Hr Balther Jensen

Islam er en lovreligion–Kristendommen står for frihed hvor samvittigheden rører på sig, hvis !og
De er vel ikek bange for frihed ???

Apropos eksklusiv kreds –religion etc..så ville det
være et gode–dersom dannede folk blandede sig
i debatterne på radio 24.7.
Her er tonen, især om natten ved værten Keith så
skammelig sjofel at ord derfra er unævnelige–det
må være stakkels forhædede tidselgemytter så stive som torne og støtter der , tilmed for 63 mill om
året forsøger at overgå radikale nedbrydningstendenser.

Har lyttet lidt de seneste to nætter, hvor det endte med at tre i kor enedes om at kaste op over
kirke og kristendom. De må have det ondt siden der
i den grad skal kastes ætersmuds ud.
Nattevagten kan høres over Google, således også fra
i nat (kl 24-3) 14-12.
Var det ikke noget for nogle fra disse eksklusive
spalter..at gå lidt i rette med de radikale stakler ?

Birte Frandsen- 16:55

Min brug af eksklusive kredes va sarkasme, når du nu skulle fremhæve de kristne.

Det er ikke objektivt, og slet ikke i forhold til fugle – det er i sammenhængen ovenfor udelukkelse, og så absolut ikke dannet!

Og – så forstår jeg ikke lige gentagelsen til at lytte til mennesker uden argumenter i denne radio, du nævner – lidt over midnat læste jeg faktisk i det ene af 2 bind af H.C. Andersens “Eventyr og Historier” eventyret: “Aarets Historie” næsten færdig (fra en Jubilæumsudgave for danske Børn fra 1905, med så fine og smukke tegninger af Vilh. Pedersen og Lorenz Frölich.

Men klag til Lisbeth Knudsen, Berlingske over radioen.

Glædelig jul.

@ Birte Frandsen, 14. december 2012 kl. 16:55

Ja, du har ret. Islam er en Lov religion, og Kristendom er en religion hvor man kan gore alle de forbrydelser som man vil, fordi, Jesus dode jo for alle menneskers synder. – Ja, den er sku go.

Birgit Lajer
Tak for henvisning til H.C.A. historien som jeg ikke kendte.
Angående den grimme natradio ved en bestemt vært–klage til Lisbeth Knudsen kommer jeg vist ikke langt med–hvad der er hendes agenda ved jeg ikke–
men hun har forlænge siden simpelthen cuttet mig ud
således at jeg ikke kan kommentere hendes blogs !Den
ære er også overgået mig hos en vis venstrepolitker
som gerne synger….

Derimod har jeg henvendt mig til Per Stig Møller som
jeg vist godt kan tillade mig at citere for at have
sagt, som kommentar til min forargelse—at han ofte
lukker for stationen og det jeg havde hørt “ikke var for os”.

Balther Jensen
Hvor ville jeg ønske at Du havde hørt Højmessen i dag hvor prædikanten talte om at religiøs tolkning
blokerer for troen, altså for det væsentlige.
Der blev henvist til bogen ” Det ubevæbnede øje” af
Jacob Wolf–som jeg lige har hørt på nettet tale om hans syn på bevidstheden bag den intelligente design—om at filosofi og naturvidenskab godt kan
forenes, som det bl.a. skete for Einstein.

Og at der er en magt som er drivkraften bag udvælgelsen andet end tilfældighed argumenterer Wolf for, og det er spændende.

Wolf mener at der er den lovgivende magt, den udøvende, den dømmende, medierne og den filosofiske baseret på etik.

Undskyld, men Du er vel ved at være katoslk i hovedet hr Jensen ved at mene at der blot kan syndes løs, det
er vel kun katolikker der er inde på den tanke ?

Nu skal jeg se at finde den historie frem som B.
Lajer har omtalt.
Dernæst er der adskillige titler af Jacob Wolf som jeg ikke tidligere havde hørt om.

Og så kom Sørine G. da ud med guldkorn i dagens
P1 debat–hun sagde bl.a. at i kirken er vi alle ens.
At den er et sted for alle livets vigtigste begivenheder–samt at det kan være asocialt IKKE
at være medlem af Folkekirken….

Herfra menes som sagt–at selv ateister har brug for
seriøs ramme om begivenheder..
Et apropos til det øvrige–når en person som Jacob Wolf mener hvad han gør, kan han være nået dertil
ved klogskab, indsigt og stor viden–samt at en
sund, jordbunden person på den jyske hede kan nå til
samme erkendelser som Wolf og andre højtudannede–
dersom øje og øre er åbne for det store i det små.
Den yndigste rose er funden….etc. God Jul !

Velbekomme – Birthe Frandsen

Jeg troede pågældende dag, at jeg sådan hurtigt og let kunne læse historien, fordi jeg genkendte, atjeg havde i hv f været inde over den engang før, som jeg så ikke helt husker en evt. anledning til.

Jeg ved så ikke, om Per Stig Møller kan hjælpe – men det er jo Berlingske, der ejer kanalen, som jeg aldrig har hørt.

Jeg kender vist ikke Jacob Wolf? Husker det ikke lige. – Men i f de 3 store religioner med Én Gud, så mener jeg blot, at der er tale om den samme – men med forskellige måder at dyrke ham/religion.

Men interessant nok, for mig i det mindste, så har jeg netop på videnskab.dk indgivet et længere debatindlæg, lidt hurtigt skrevet – men tænkt over det i mange år, hvor Bent Melchior og Holger Bech Nielsen gengives for en samtale, de har haft om Gud/Videnskab – interessant.

Men – jeg kan ikke tilsutte mig nogen konkret religion/religiøst; men dog har jeg én, troen på det enkelte menneskeog dets mange muligheder, også baseret på viden.

Og – altid interessant med mennesker, der har tænkt og udtrykt sig, hvis det er seriøst ment. Og – vi kan stadig kun tro om dit og dat, ikke vide ordentlig besked osv.- og slet ikke på andres vegne.

Og – så har vi ganske enkelt mange udsagn i DK for troen, der kan være smukke, højtidelige og gode ønsker; men vi har brug for videnskab i flere henseender for at forstå, hvorfor det ikke altid er så godt blandt mennesker mm.

Vi er nødt til, som også Melchior (og Sigmund Freud for den sags skyld) påpeger – nødt til at have nogle institutioner, der kan gavne os på forskellig vis; men det kunne gerne være foruden megen falsk moral mm – opr. etableret p gr a manglende viden om også mennesket og dets indretning, så meget, der er os naturligt, tros ikke-eksisterende, medmindre det pålægges os, såvel som meget er ødelagt for mange mennesker i slægter forud ligedan på grund af religion/er og disses uforstand for at tro, at mennesket kan trynes og skal det.

Også ofte af rent og skært magtbegær og -stræb.

Religioner ses på den måde at være også livsfornægtende og skiller flere end de samler – i hv f i et ægte fællesskab. Altså hvor det ikke erpåbudt eller påtvunget.

Ligesom dette, at du skal være god – for det tros du ikke at være.

Men selv har jeg aldrig været religiøs el troende i den forstand – og det stammer fra ganske tidligt i mit liv, såvel som jeg tænkte, at der da var mange andre religioner, hvis ..

Nok om alt sådant lige ud i Cyperspace – men Glædelig jul til alle herfra. Og – så kan vi jo frit lægge i den, hvad vi vil – og det er måske også det Jacob Wolfe mener.

Tak – og så skal jeg desuden lige se at få læst eventyret “Aarets historie” færdig samt andet, der ligger og har ligget for længe og ventet. BHL

For at noget ikke skal kunne misforstås i mit idlæg ovenfor, så var Sigmund Freud ikke troende – omend han ikke fornægtede sin oprindelse, da han var af jødisk slægt. BHL

Birte Frandsen

Ang. Lisbeth Knudsens blog – så er du ikke ene.

Jeg bliver også smidt af, pånær da jeg nylig brugte en anden email.adresse for mig – og jeg så det ikke slettet nogle dage efter, hvor jeg så siden prøvede et indlæg om alt det med Elbæk, tidl var det om den lille kenyanske pige, Masho, men altså blev smidt af med min gængse email-adresse.

Det er jo også bemærkelsesværdigt få i antal, der ss at have reflekteret dér på noget. Eller – også har hun ikke tid, hvis der er for mange kritiske kommentarer til folks indlæg.

Birte Frandense – fortsat

NB! Jeg gad i hv f ikke forsøge mig igen for at sek, om også min anden email-adresse var slettet.
Den slags gider jeg ikke spilde min tid på!

@ Birgit Lajer

Har netop læst Årets historie af H.C.A. og det er
en smuk gennemgang af årstiderne, men det kræver
tålmodighed og vilje at slappe af for ligesom at
følge helt med. Men smukt er det sandelig.
H.C.A. opholdt sig meget på Nysø i Sydsjælland så
historien bevirker at der skabes billeder–jeg har selv i mindre grad beskrevet naturen i min nylig
udgivne bog–Bøgen springer altid ud- men jeg holdt lidt igen–måske med tanke for..at naturbeskrivelser keder nutidens mennesker.

At jeg blev cuttet af Lisbeth Knudsen tror jeg beror på at jeg modsagde, dog på en dannet facon, men mange tåler jo ikke egentlig debat–og man må da slet ikke være klogere….det samme med Søren Pind,måske mere forståeligt her, idet jeg til et af
hans indlæg i Ber. skrev –at Pind snart fortjente nogen af Kæppen—og det var måske FOR morsomt…

Jeg kan ikke finde ud af det der med at ændre mail-adr.men det er også ligemeget.mvh BF

Birte Frandsen – 14:56

Til lykke da med din bog – og folk er jo forskellige; men det kræver jo nok altid lidt ro at læse, selv er jeg ikke nået dertil med historien endnu – men vanskelig, det finder jeg den så ikke – den 3/4 jeg vel nåede.

Du skulle nok ikke have skrevet ‘kæppen’ til Pind – men have nøjedes med at skrive ‘pinden’ – så slår det ham ikke så hårdt. :-)

Nå, men det med mail-adresse, det var for at prøve at skifte noget ud i navn/adresse-feltet mm, der er for hver blog – og så lykkedes det med blot anden mail-adresse i et af disse felter.

Men – jeg gider ikke, der er andre muligheder jo. Mvh BHL

Birgit Lajer
Tak for Din bemærkning angående min bog, den skulle have heddet-Blod på bøgeblade–det indser jeg først nu, for den er ret dramatisk, dog også med stænk af Gudstro…

Angående- Årets historie af H.C.A. så er den bestemt ikke vanskelig–men jeg må erkende at når man er blevet vændet til action, at alle har travlt
og ikke har tid til fordybelse, så er jeg nok også påvirket heraf.Og H.C.A. bogen er jo en meget stille
sag, men sundt at geare ned til.BF

Kære Kathrine

Det har du naturligvis ret i. Den slags skal man lade være med.
Folkekirken kan ikke tiltrække medlemmer og slet ikke på den måde. Derfor er det folkekirkens opgave at lade være med at frastøde medlemmer, som den netop har været god til i den seneste tid.

Historien har vist, at mennesker henvender sig til deres religion og kirke pga. nød, tvang, betaling eller fanatisme. Her i landet er det den øgede velfærd siden krigen, som er den væsentligste årsag til den faldende interesse for folkekirken.

I 1989 gik alle mennesker i Polen på nær nogle ganske få i kirke hver søndag. I dag er det flertallet af de yngre årgange, som bliver hjemme. Det er en meget tydelig udvikling.

Som jeg husker det Kathrine, så har du engang givet udtryk for, at folkekirken er og skal være tålmodig.
I øjeblikket mærker Folkekirkens Nødhjælp og Frelsens Hær her op mod jul en øget interesse, men jeg er ikke i tvivl om, at Folkekirken i løbet af de næste par årtier også vil komme til at mærke øget interesse. Vi vil få vanskeligere og vanskeligere ved at opretholde indholdet i de kendte velfærdsmodeller. Årsagen er især faldende energiressourcer og en total mangel på ressourcepolitik.

Derfor er kirkens opgave nu at kvalificere sig til den kommende opgave. Hvis der skulle være et par præster, som har svært ved at holde menigheden vågen under højmessen, så kunne man måske hjælpe hinanden lidt. Måske kunne de nødstedte få lov til at overvære højmessen i for eks. Gl. Harlev Kirke eller andre steder.

Kirkens budskab har en meget stor samfundsmæssig betydning. Kirken er det sted hvor ”hjertets ager livsord modtager, som ældes ej” (Jacob Knudsen 1907). Vi vil altid gemme kirkens budskab i hjertet. Et budskab, som kommer indefra, vil vi altid være tro over for. Vores evner som samfundsborgere vil øges.

Anderledes er det med det verdslige samfunds stigende mængder af love og paragraffer. De vil altid komme udefra, og de vil altid hænge uden på tøjet. Vores holdning er ofte, at det er noget vi skal slippe udenom. Det er der masser af eksempler på. Samfundssindet vakler.

Dec. 2012

Birte Frandsen – 17. dec. 20:02

Der er jo blodbøg – nå, men jeg ville blot spørge, om ‘man’ burde kende dig, da det lyder som om det ikke måske er din første bog?

Og – venligst undlad ikke i mit navn Hviid – nu jeg har lært at skrive dit fornavn uden et ‘h’. :-)

Birgit Hviid Lajer
Kende og kende–mange er de kronikker og kommentarer
der herfra har været ude–havde medvirken på TV ikke
været afslået to gange havde der nok været mere
gang i butikken–radioarbejde har også været på tapetet–men dramahistorien om de to familier er den første egentlige bog.mvh

Birte Frandsen – 16:16

Tak for svar og held og lykke fremover.

Når bare kirkedørene er åbne jule aften og nogle søndage om året hvor man kan nyde roen, så kan det vel ikke være så galt at være protestant.

Lad os nyde jule freden.

Der trues hverken med skærsild eller en tur i helvede hvis man ikke betaler kirkeskat. Og præsten modsat den katolske, løber ikke efter en på gaden.

Det danske fælles skab tilhører den danske folkekirke. Og kun den danske folkekirke. Den hører for mange af os lige som til sammen med flæskestejen, jule anden og jule gåsen.

GLÆDELIG JUL!

Kors og kroner?, uden “makroner” til at fylde (energibehovet)i maven, giver ingen mening.

Hvad nytter det, at køre rundt på to eller fire hjul, hvis (energi tilførdslen) til de tomme “maver” udebliver.

NB: men alligevel : Som “sædvanligt”: Glædelig jul og godt nytår.

Skriv en kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites