« Lilleør

Nyt Andersen-eventyr?

58 kommentarer

På den jødiske lysfestdag og Luciadag er Danmark vågnet op til et nyt H.C. Andersen eventyr. ”Tællelyset” dedikeret til Madam Bunkeflod, som Andersen var så hengiven, fordi hun var den første, der såede digterdrømmen i ham. Et lille afrundet eventyr om et lys, der først kan brænde, da fyrtøjet ser dets indre skønhed, og derfor tænder dets flamme. Et sandt juleeventyr lige op mod jul. Skønnere end skønt. Men måske også for skønt? Og især for kedeligt, for afsluttet og alt for blottet for humor.

Førende Andersen-eksperter er enige om, at eventyret ikke har dybde som de andre eventyr, så man mener derfor, at det må være et tidligt eventyr. En ungdomstekst, der minder om Andersens stile på samme tid, siges det. Venligt sagt, og med garanti venlig ment, men hvorfor er det lige, at man så beredvilligt overser, at det fundne manuskript ikke er skrevet af H.C. Andersen selv?

For et par måneder siden fandt lokalhistoriker Esben Brage en 15 kg tung kasse under sit arbejde med at udrede familien Plums historie. På kassens bund lå et lille hæfte, der bar dedikationen ”Til Madam Bunkeflod fra hendes hengivne H.C. Andersen”. Heftet indeholdt en lille eventyrlignende fortælling med titlen ”Tællelyset”. Heftet er ganske vist ikke skrevet af H.C. Andersen selv, men de lærde mener, at det faktum, at det findes i familien Plums ejendele understøtter dets ægthed. Den fynske Bunkeflod-familie, der var præsteslægt har gerne ville gøre indtryk på Plum-familien. Man forestiller sig at Hans Bunkeflod har foræret afskriften af eventyret til en medlem af Plum-familien som en kuriositet. Venlige gæt på gæt.

Men eventyret ”Tællelyset” er faktisk mere end en kuriositet. Det er en lille afsluttet fortælling om et lys, der er lysende hvidt, da det bliver støbt. Det kaster sig håbefuldt ind i tilværelsen, men tror for godt om alt og alle. Sorte hænder lukker sig om det, skidt og snavs hænger ved det, for verden udnytter ondt og grumt lyset til fordel for sig selv. Til sidst bliver det helt sort og kastes væk af sine venner, ulykkelig og alene triller det om i en dyb følelse af nytteløshed. Jo mere det tænker, jo mere mismodig bliver det, og mener til sidst, at dets liv er meningsløst. Da møder tællelyset en lille flamme. Et fyrtøj, der ”kjendte Lyset bedre, end Tællelyset kjendte sig selv.” Fyrtøjet ser klart igennem lyset sorte skal, og finder så meget godt i lyset, at det nærmer sig tællelyset, som antændes så dets hjerte smelter ved det. Herefter stråler flammen, og lyser klart for sin omgivelser, for ”Tællelyset havde fundet dets rette Plads i Livet – og viist, at det var et rigtigt Lys, som lyste længe til Glæde for sig selv og dets Medskabninger.”

Som det fremgår er ”Tællelyset” et særdeles sammenhængende lille eventyr. Det stritter ikke i flere retninger, har ikke en gnist af humor, og når man læser om dets smerte over at blive svinet til af andre, får man ikke ondt andre steder end i hovedet. Her er ikke tale om et mesterværk, men et lille moraliserende skriv, som ligner meget af det, der blev skrevet i 1800-tallets første halvdel. Selvfølgelig kan det være en ung Andersen, der laver stiløvelse, men det kan ligeså godt ikke være ham. Det kunne mindst lige så godt være lille minde fra en lang juleferie i det Plumske hjem, hvor man har moret sig med at plagiere Andersen-eventyr.

Alene det faktum, at Andersen har kunne holde mund med ”Tællelyset”, der jo så oplagt er et eventyr. Måske et af hans allerførste. Han sendte godt nok digte, tekststykker, dramaer dit og dat ud til alle, han bare kendte lidt, og som han aldrig siden omtalte. Men det er lodret mærkeligt, at han har holdt sig tavs om en så helstøbt fortælling, der er dedikeret til Madam Bunkeflod, som han livet igennem takker for at have plantet digterdrømmen i ham. Langt mere sandsynligt ville det være, at han netop i forhold til hende ville have brystet sig af, at hun fik et af hans tidlige eventyr-forsøg i personlig dedikation.

Det går mod jul. Julen er lysets fest. Men så meget mere end en lysfest, heldigvis. Det vidste H.C. Andersen. Måske var derfor, han skrev ”Sneedronningen”, som er hans ubetingede mest julede eventyr med Brorsons julesalme ”Den yndigste rose er funden” som et klingende omkvæd. Tjek for nysgerrighedens skyld ”Tællelyset” på www.pol.dk, men læs straks derefter ”Sneedronningen”. Bedøm selv. Måske er ”Tællelyset” et Andersen-eventyr, men i så fald det mest uandersenske verden har set fra Andersens hånd.

58 kommentarer RSS feed

Jeg synes ikke, at det nyfundne eventyr på nogen måde lever op til de mange rørende og humoristiske eventyr, som hele verden elsker.

Hvis det vitterlig er skrevet af H.C. Andersen, så forstår jeg godt, at han ikke var interesseret i at offentliggøre det.

Lilleør overser selv to ting.

Lilleør mener at eksperterne overser noget – den manglende humor samt manglende referencer til dette eventyr – men forklaringen kan være den, at Andersen følte sig pinligt berørt over eventyret, fordi det er af ringe kvalitet, hvilket han senere har indset, og derfor formentligt helst ikke har villet referere til ”Tællelyset”. Gerne glemme det.

Mht. til det med den manglende humor, så overser Lilleør, at Andersens humor blev langsomt udviklet med årene, og overordnet set vil jeg mene, at vi skal forbi de 30 år, før vi ser den Andersen som Lilleør omtaler.

Eksperterne kan ikke helt eksakt datere eventyrets tilbliven, men de gætter på at Andersen var mellem 17-19 år.

Den 28.oktober 1822 begyndte den 17 årige H.C. Andersen sin skolegang i Slagelse Latinskole. Og hvor den mand led i Slagelse, som han kaldte “Plagelse”. Slagelse var en periode i Andersens liv, hvor hverken digtning eller humor var tilladt af rektor Meisling, og som sagt, så blev disse evner gradvist udviklet jo ældre Andersen blev.

Derfor er Lillør ikke tættere på fakta end eksperterne.

Jeg vil iøvrigt tilføje, at selvom jeg selv er en stor HCA-fan, så er jeg ikke blind for, at de fleste af Andersens eventyr er af ringe kvalitet. Vi taler om de eventyr som er registreret som de “officielle” eventyr. Reelt har Andersen sikret sin berømmelse og anderkendelse på ganske få eventyr – måske blot 10 – 20 eventyr. Og den suveræne Andersen, der vil selv i dag kunne stå distancen internationalt, udgør ikke meget mere end 5-10 eventyr.

Da jeg er en HCA-fan, er jeg meget storsindet, og kan tælle helt op til 32 Andersen eventyr, som jeg vil klassificere af stor litterær værdi – det udgør ikke meget mere end 20% af Andersens officielle eventyr produktion.

Vi behøver derfor ikke lede uden for de officielle eventyr, for at kunne finde eventyr uden humor og af ringe litterær værdi.

Men derfor er “tællelys” nu alligevel en glædelig nyhed. Den afslører at Andersen i en tidlig alder var slået ind på den kurs. Javist, det lå i tiden, men vi bliver indviet i at Andersen formentligt har “leget” med genren og eksperimenteret med eventyrgenren allerede mindst 13 år før den første pamflet blev udgivet.

Det viser hvor svært den litterære digterkunst er. Intellektet skal modnes, og der tager mange år. Jeg vil mene at en digter modnes fra 35 år – 50 år. Jeg tror generelt ikke på digtere under 25 år – sindet er simpelthen for grønt.

Derimod kan en kunstmaler, en musiker og en skulptør nå et højt niveau, allerede i en ganske ung alder, fordi de trækker mere på deres følelser end på deres intellekt.

Men det er en helt anden historie.

H.C.ANDERSEN! – som ethvert barn i Kina elsker, og
digteren der blev større end nationalisten.

Pigen med svovlstikkerne! – som er blevet symbolet
på den personlige kinesiske iværksætter i troen på
fremtiden ELLER! Nattergalen som synger for mig hver morgen, når jeg er i Shanghai city,tænker jeg på Andersen.
ELLER! TÆLLELYSET, – kan måske tænde nyt lys, i tro
og håb på fremtiden hos enkelte menneske.

Pointen i “Tællelyset” er ganske fin, og det er der intet at være pinligt berørt over. Tværtimod.

Et ganske fint budskab.

Andersen kommer ind på det at finde sin rette plads i flere eventyr, og jeg kunne da nævne slutningen af “Lykken kan ligge i en pind”, hvor Andersen fortæller, at det var eventyrfortællingen som fik ham til at lyse for verden.

Jeg finder det ganske vidunderligt og netop bedårende om menneskelivet, når der mobbes over det anderledes – det ramte en streng i mit hjerte på flere måder. Og gid – det da havde været længere.

Jeg måtte også læse det igen – og kan det ikke tænkes, at pastor Bunkeflod har kunnet identificere sig med HCA her i fortællingen, hvorfor han vil meddele Plum en tak.

Som HCA havde takket hans kone – eller han vil måske blot give denne oplevelse videre og derfor en afskrift til Plum? Måske blot tale om HCA?

Muligvis – giver en bindestreg et vink, selv om man skal være varsom med en tolkning her. – En tankestreg i fortællingen siger mig, at det måske kan have været antydet noget homosseksuelt (omend kun latent?) – men i hv f til stede for H.C. Andersen selv, i hans viden om sig selv, muligvis også aktivt?

Dette:

“..ja det havde maaskee endogsaa sværtet det Bedre i sin Omgang-, ..”

At forstå, at Tællelyset selv havde været medvirkende, dannet grundlag for en tilsværtning – udover sin blotte fremtoning.

Ligesom Herman Bang, der blev latterliggjort for sin blotte fremtræden.

Afsnittet og den lille fortælling skal nok læses i sin helhed for måske at forstå mit udsagn her.

Også begyndelsen med moren og faren, symbolikken, kan vise et hint til HCA’s problemer i livet.

– Men jeg kræver nok lidt mere detaljeret kendskab til H.C. Andersen, hvis jeg skulle have en pointe her. Ellers kan det virke som den skinbarlige påstand – og det er igen tjent med. Derfor ikke mere herfra. Mvh BHL

r. vangkilde – 17:46

Eller blot til mere omtanke og forstand i livet, vores omgang med hinanden, da ethvert menneske rummer noget positivt, som vi bør bemærke og skønne på. :-)

Lilleør: Hvor mange af Dine gymnasiestile ville Du bryde dig om blev læst højt? Dernæst er det en gave til en helt specifik person.
En anden sag er, at det eventyr formentlig har mindet ham om en særdeles ubehagelig tid.
Noget tyder på, at Madam Bunkeflod blev glad – så er formålet nået.

Ingen tvivl om, at Andersen har skrevet bedre og mere gennemarbejdede ting. Rigtigt, der er noget råt og ufærdigt over fortællingen; men det er helt klart med Andersens virkemidler.

Det er så også meget svært at se nogen skulle have et motiv til et falskneri. Det udgjorde jo ikke nogen økonomisk værdi som sådan.

Det er lidt som Mozarts Odense symfoni Köchel Verzeichnis 16a. Der dukker en gang imellem forstudier og skitser og hvad ved jeg op.
Ingen tvivl om at andre eventyr har han skullet slås mere med.

Endnu en ting – at her 200 år efter så havde et plagiat stået meget skarpere. Forfalskninger holder ca. 40 år.

Lilleør som kejserens nye lyseslukker; hvor ualmindelig smålig at være over en tekst sandsynligvis skrevet af en meget ung mand for næsten 200 år siden med en nænsom, ungdommelig uskyld og metaforik. Kvaliteten er mindst på niveau med lignelserne i NT, som heller ikke er særlig humoristiske, og overgår i elegance langt Lilleørs egne skriverier. Vær dog glad over fundet og håb på ægtheden – er det et falsum, er det fandme godt lavet!

Fortællingen er i HCA kendte, litterære stil – og det er altså ET BREV til en privat person, i stedet for at skrive: Ih hvor har jeg haft det svært, og hvo har folk været onde ved mig – nu har jeg set min vej fremad, takket være Dem, fru Bunkeflod.

Så – en litterær tak til hende, den er så ufatteligy smukt skrevet – og ikke egentlig selvhøjtidelig eller -optaget.

Andersnes historie og liv i en nøddeskal, vil jeg sige.

Det ville have været endnu mere ejendommeligt, om Kathtine Lilleør havde undladt at kommentere et så vigtigt emne. Men hun kan jo bruge sin velbetalte præsteløn – og tid til at tjene penge på hvadsomhelst, der kan kommenteres på.

Jeg ser på Politiken, at der er et par professorer, kendere af HCA, der mener, at det er i bedste latin-skole-stil.

Det er langt mere, og tilmed en litterær tekst, såvel som det viser en vis modenhed og overblik og mere end et fremsyn for hans liv .. derfor troede jeg først, at den måske var skrevet senere i hans liv – og stadig som et brev, og som tak måske også i en litterær stil, til madam Bunkeflod, dahan var kommet godt i vej med sit forfatterskab.

Men – jeg kender ikke data her nøjagtigt, for hans møde el anden kontakt med Madam Bunkeflod.

Og hvis Berlingske betaler KL for spalteplads, så er der virklig penge i at lave en fjer til fem høns.

Og – skulle det ikke snarere være Madam Bunkeflod, der skulle kunne have brøstet sig af dette litterære brev til hende fra H.C. Andersen? Og – ikke omvendt – siden hun ikke har gjort noget sådant, så privat et privat – og måske har Andersen netop ikke kopier af disse private ting, el vil bede om dem til udgivelse siden?

Ja, gæt, gæt, gætteri – men noget må formentlig være mere sandsynligt end andet.

Og – jeg kan ikke se at fortællingen skulle kunne være skrevet i morskab over HCA – tværtimod, det er den for dyb til – og derfor netop heller ingen humor!

Det kunne lyde som en forventning, at når en forfatter kan være morsm el have humor, så skal han altid være sådan. Det er mennesker nu engang ikke – og sikkert slet ikke altid privat.

Hvis KT´s eventualiteter skal holde vand, må det være fordi hun som udgangspunkt antager, at forfattere uden undtagelse, får alt hvad de forfatter publiceret, inden de kradser af!? HMMMM?

Jeg plukker lige i en gl. artikel af fhv. museumsinspektør Aksel Dencker_Jensen, der fortæller at Andersen var endog meget tæt på den fynske biskop Plum. Dencker_Jensen skriver: Jomfru Ottilie fra Ollerup præstegård er et navn, der er knyttet til eventyrdigteren H.C. Andersens navn ved en begivenhed, der fandt sted i Odense bispegård torsdag den 2. september 1819, få dage før skomagersønnen for første gang så ind over København fra Frederiksberg Banke.

Før afrejsen fra Odense var Hans Christian gået til biskop Plum for at bede om lidt rejsepenge og bispinden havde da bedt ham komme igen om aftenen “og spille os nogle Comedier, da her var en fremmed Dame .. som de giærne øndskede at more”. Den fremmede dame var Ottilie.

Beretningen om denne aften findes i Ottilies dagbøger. Ingen kunne for 169 år siden have anet, at hendes notater ville blive kendt uden for familiens kreds. Ved mødet med H.C. Andersen var Ottilie Christensen 20 år gammel. Hun skriver om drengen Hans Christian Andersen:
“Torsdagen d. 2den September 1819. Om Middagen var her en Skoemagerdreng (16 Aaer) og bad om lidt Reisepenge da han i Morgen skulde reise til Kiøbenhavn hvor han er bleven andtaget og skulde lære ved Theatret, da han har et stort Talent til at spille Comedie, og bestiller ei andet hiemme end spiller Comedie. Bispinden bad ham komme igien i Aften og spille os nogle Comedier; han var strax villig og vimsede som en lille affecteret Herre ud af Døren ..
Den Herre Comediantspiller kom i Mørkningen, men saasom der var 2 Fremmede .. saa kunde Comedien ikke gaae for sig, før de Herrer var gaaet .. og i samfulde 2 Timer opførte den liden Herre, en Persohns Rolle af forskiellige Comedier og Tragedier; meget af det giorde han godt, men det morede os meget hvad enten han gjorde slet eller godt, de muntre Roller spilte han best, men naragtig nok var det, at see naar han spilte en følsom Elsker Rolle, knælende eller besvimende, thi da tog hans store Fødder sig just ikke ret godt ud; nu vil vi see om de kan faae et bedre Sving i Kiøbenhavn, maaskee han med Tiden kan fremtræde som en stor Mand paa Theatret.
Vi fik om Aftenen; skaaren Smørrebrød og Rødgrød, vores Skuespiller spiste ogsaa, men i største Hast, for ei at spille Tiden til at vise sit Talent. Kl. 10½ takkede Bispinden ham for i Aften, og saa gik han hiem ..”

BREAKING NEWS FRA ATS!

ATS finder endnu ældre eventyr af H.C. Andersen.

“Å di leved løkli tel ders das ænne”.

ATS fandt i går ved et rent tilfælde ovenstående eventyr, der ifølge redaktionens eksperter formentlig er det første, forfatteren nogensinde har skrevet.

“Vi tror, at HCA har skrevet det, umiddelbart efter at han har lært at skrive”, siger eksperten.

“Det er spændende at se, ar han allerede i så ung en alder formår at finde på en lykkelig slutning, hvorimod man godt kan savne lidt mere substans i selv fortællingen”

God jul! :-)

Tak for sangen. Min egen umiddelbare reaktion var også ‘fake’.

Hele historien er lidt for juleeventyrlig, og da balladen åbenbart bygger på indicier og tvivlsomme tekstanalyser, skal man ikke forvente at se mig stå og byde stilehæftet i vejret hos Bruun Rasmussen.

“Eksperten” Lilleør galer op igen, igen om noget hun ikke har forstand på!

Man kan være uenig med Kathrine Lilleør, men ikke fraskrive hende forstand på HCA.

Jeg synes, det er en interessant kommentar og er enig i, at det er sært, at det ikke nævnes nogen steder, omfanget og detaljerigdommen i hans efterladte selvbiografiske tekster taget i betragtning (3 selvbiografier, tusinder af sider dagbøger og breve).

Man kunne forklare det med tekstens beskedne kvalitet og at det måske blot er en stiløvelse, som Johan de Mylius mener, men Madam Bunkeflods betydning for HCA trækker i den anden retning.

Lars Bo Jensen – 11:22

Det er jo et privat brev som tak til madam Bunkeflod, litterært skrevet netop til hende som en tak for, at hun har ‘set’ ham og dermed ført ham videre, vil jeg tro – alle private breve bliver vel ikke hos HCA noteret og gemt i en kopi af en art, en afskrift.

Så – vi opfatter det som et eventyr til udgivelse på lige fod med andet. Det var det så ikke – og vel også ganske selvhøjtideligt, hvis breve blev skrevet for senere udgivelse, altså tiltænkte andre formål end, her: en tak til modtageren – og hvor det for mig at se rummer hele hans liv i en nøddeskal, lige fra trængsler til at skrive sandheden, som der stor i brevet her, og lyse for mange mennesker.

Vel – hans vished om hans også store psykologiske indsigt og dermed afdækninger/afsløringer.

Det er muligvis ‘bare’ et privat brev til madam Bunkeflod, som en anden har kunnet finde anvendelse for i et el andet formål.

Måske findes der yderligre i de Plumske arkiver, som kan give et fingerpeg – en følgeskrivelse til forklaring el andet, hvor der kan stå noget om denne fremsendelse til P. Plum.

Lars Bo Jensen – 11:22

Det er jo et privat brev som tak til madam Bunkeflod, litterært skrevet netop til hende som en tak for, at hun har ‘set’ ham og dermed ført ham videre, vil jeg tro – alle private breve bliver vel ikke hos HCA noteret og gemt i en kopi af en art, en afskrift.

—-

Johs. Møllehave er også kender af HCA (Politiken)- men jeg er helt uenig med ham og kommed en kommentar dér – og kan her tilføje, at forventningerne er for store fra flere til dette brev som en litterær tak til madam Bunkeflod.

Så – vi opfatter det som et eventyr til udgivelse på lige fod med andet. Det var det så ikke – og vel også ganske selvhøjtideligt, hvis breve blev skrevet for senere udgivelse, altså tiltænkte andre formål end, her: en tak til modtageren – og hvor det for mig at se rummer hele hans liv i en nøddeskal, lige fra trængsler til at skrive sandheden, som der stor i brevet her, og lyse for mange mennesker.

Vel – hans vished om hans også store psykologiske indsigt og dermed afdækninger/afsløringer.

Det er muligvis ‘bare’ et privat brev til madam Bunkeflod, som en anden har kunnet finde anvendelse for i et el andet formål.

Måske findes der yderligre i de Plumske arkiver, som kan give et fingerpeg – en følgeskrivelse til forklaring el andet, hvor der kan stå noget om denne fremsendelse til P. Plum.

Iøvrigt – hvis H.C.Andersen har været de 19 år el yngre, så udviklet enhver skribent sig jo.
så – de mangler man mener at kunne se, kan jo forklares med hans unge alder da.

Selv om det kan være skrevet senere – der er ikke i gengivet en dato, har den været dér? Altså glemt i en afskrift? Men afsendt må det jo have været, siden Plum har kunnet gengive dette litterære brev, denne historie tillige – men det må så være også før madam Plum blev enke. Jeg kom vist til at skrive et sted, at det var til enkefru Plum – hun må nok have givet sin tilladelse.

ER EVENTYRLANDET/VELFÆRDSSTATEN VED AT BLIVE TIL EN LILLE ONDSKABSFULD BANANSTAT?……

Det mest gribende af eventyrfortællingerne er måske den lille pige med svovlstikkerne.

Men det er jo over 100 år siden at samfundet var så koldt og “velfærden” så sløj, at de svage fik lov til at fryse ihjel eller omkomme på anden måde, ikke sandt?

For i dag lever vi jo alle i et civiliseret og næstekærligt Danmark, hvor hele “systemet” er gennemsyret af godhed, nænsomhed, hjælpsomhed og ædel medfølelse med de små, de svage, de uheldige, de syge og de ulykkelige. Ja, vi er kommet dertil hvor Danmark er et yndigt, yndigt samfund og staten ikke andet end kærlighed og varme hænder. Er det ikke rigtigt?

Nej, det er ikke rigtigt. Tværtimod synker Danmark længere og længere ned i en politisk skabt sump af afstumpet iskold ligegyldighed overfor de svage og vanskeligt stillede.

Tydeligt er det f.eks. at se i visse hospitalers infame behandling af syge og pårørende. Jeg har nu et hav af klager liggende på mit skrivebord. Florence Nightingales tid synes at lakke mod enden.
Der er stadig søde, dygtige, venlige og ærekære læger og sygeplejersker, men antallet af brådne kar synes at vokse. Sygeplejersker der lyver, er uforskammede, ikke gider gøre deres arbejde ordentligt, ikke holder hvad de lover, som sjusker og sløser i utroligt omfang, det er hvad man nu kan høre om fra masser af pårørende.

Før i tiden hørte man kun om herlige, søde og samvittighedsfulde sygeplejersker, nu er snart hver tredje en skrankepave af rang, en nidkær regelrytter eller en bedrevidende og hoven person, der har mere travlt med at spille smart eller herse med folk, end med at pleje patienterne bedst muligt.

Når hospitaler smider patienter på gaden længe før de er kommet til kræfter, når man ikke gider overholde aftaler, når man behandler de pårørende nedladende og arrogant, når man efterlader syge i hjælpeløs tilstand, eller lader dem tumle rundt i nattens mulm og mørke, uden så meget som at sikre sig at de pårørende afhenter vedkommende, når man reagerer på livsvigtige oplysninger fra pårørende ved at vende det døve øre til, eller ved at stille sig op som ufejlbarlig, så er det jo altsammen med til at forringe kvaliteten af sygeplejen. Og flere dødsfald skyldes ganske enkelt at man har ignoreret pårørendes råd og har fjollet rundt med både det ene og det andet, så at man skulle tro at det pågældende
personale var bundskrab fra en eller anden tønde med rådne æbler.

Derfor er den lille pige med svovlstikkerne stadig en aktuel figur. Der er stadig børn der bliver ofre for ondskab og ligegyldighed. Der er stadig syge og svage danskere der svigtes på det groveste. Der er stadig med mellemrum både små og store som får lov til at fryse ihjel, bogstaveligt eller i overført betydning.

Hvis politikerne og systemet ikke længere har en slags grundlæggende respekt for den enkelte menige borger, når systemet kan opføre sig brutalt og modbydeligt overfor både små børn, større børn, unge og ældre, og når selv syge og deres familier kan blive hånet og nedværdiget af et hospital, der yderligere spiller bold og hasard med patienternes liv og helbred, hvor er vi så henne?

Er vi så ikke allerede langt inde i et kynisk, ateistisk, ny-kommunistisk og overfeminiseret samfund, hvor et menneskeliv ikke regnet for ret meget?

ER EVENTYRLANDET/VELFÆRDSSTATEN VED AT BLIVE TIL EN LILLE ONDSKABSFULD BANANSTAT?……

Det mest gribende af eventyrfortællingerne er måske den lille pige med svovlstikkerne.

Men det er jo over 100 år siden at samfundet var så koldt og “velfærden” så sløj, at de svage fik lov til at fryse ihjel eller omkomme på anden måde, ikke sandt?

For i dag lever vi jo alle i et civiliseret og næstekærligt Danmark, hvor hele “systemet” er gennemsyret af godhed, nænsomhed, hjælpsomhed og ædel medfølelse med de små, de svage, de uheldige, de syge og de ulykkelige. Ja, vi er kommet dertil hvor Danmark er et yndigt, yndigt samfund og staten ikke andet end kærlighed og varme hænder. Er det ikke rigtigt?

Nej, det er ikke rigtigt. Tværtimod synker Danmark længere og længere ned i en politisk skabt sump af afstumpet iskold ligegyldighed overfor de svage og vanskeligt stillede.

Tydeligt er det f.eks. at se i visse hospitalers infame behandling af syge og pårørende. Jeg har nu et hav af klager liggende på mit skrivebord. Florence Nightingales tid synes at lakke mod enden.
Der er stadig søde, dygtige, venlige og ærekære læger og sygeplejersker, men antallet af brådne kar synes at vokse. Sygeplejersker der lyver, er uforskammede, ikke gider gøre deres arbejde ordentligt, ikke holder hvad de lover, som sjusker og sløser i utroligt omfang, det er hvad man nu kan høre om fra masser af pårørende.

Før i tiden hørte man kun om herlige, søde og samvittighedsfulde sygeplejersker, nu er snart hver tredje en skrankepave af rang, en nidkær regelrytter eller en bedrevidende og hoven person, der har mere travlt med at spille smart eller herse med folk, end med at pleje patienterne bedst muligt.

Når hospitaler smider patienter på gaden længe før de er kommet til kræfter, når man ikke gider overholde aftaler, når man behandler de pårørende nedladende og arrogant, når man efterlader syge i hjælpeløs tilstand, eller lader dem tumle rundt i nattens mulm og mørke, uden så meget som at sikre sig at de pårørende afhenter vedkommende, når man reagerer på livsvigtige oplysninger fra pårørende ved at vende det døve øre til, eller ved at stille sig op som ufejlbarlig, så er det jo altsammen med til at forringe kvaliteten af sygeplejen. Og flere dødsfald skyldes ganske enkelt at man har ignoreret pårørendes råd og har fjollet rundt med både det ene og det andet, så at man skulle tro at det pågældende
personale var bundskrab fra en eller anden tønde med rådne æbler.

Derfor er den lille pige med svovlstikkerne stadig en aktuel figur. Der er stadig børn der bliver ofre for ondskab og ligegyldighed. Der er stadig syge og svage danskere der svigtes på det groveste. Der er stadig med mellemrum både små og store som får lov til at fryse ihjel, bogstaveligt eller i overført betydning.

Hvis politikerne og systemet ikke længere har en slags grundlæggende respekt for den enkelte menige borger, når systemet kan opføre sig brutalt og modbydeligt overfor både små børn, større børn, unge og ældre, og når selv syge og deres familier kan blive hånet og nedværdiget af et hospital, der yderligere spiller bold og hasard med patienternes liv og helbred, hvor er vi så henne?

Er vi så ikke allerede langt inde i et kynisk, ateistisk, ny-kommunistisk og overfeminiseret samfund, hvor et menneskeliv ikke regnet for ret meget?

………………………………………….

Computeren melder at der ingen forbindelse er til serveren??? Det er herfra umuligt at se om teksten kommet på eller ej???

PS: Hvis man læser Karen Jespersen artikel om “EN TIKKENDE BOMBE” og de efterfølgende kommentarer, vil man forstå at tilstandene i Danmark bliver mere og mere vanvittige, og at mine advarsler gennem snart fire år mod ny-kommunisterne samt de radikale og røde feminister mv., ikke har været uden grundlag.

Ihvertfald har deres landsskadelige virksomhed bragt os frem til kanten af en kold, mørk og dyb afgrund.

Ikke ét eneste menneske bør i DK være uden mulighed for tag over hovedet, det koster ikke meget fx til en start at åbne flere herberg-muligheder. Lige NU!

Ikke ét menneske behøver en sådan skæbne, der er muligheder nok, hvis der er politisk vilje og udsyn!

Længere er den så ikke!

Det er nemlig en skandale af dimensioner, at der stadig ikke er mulighed for andet end inteviews på TV om, hvad de mangler: En dyne – en hue, et par sko – og så ud i kulden igen – eller bare ud, uanst vind vejr og årstid!

Der samles ind til U-landene og mange andre katastrofer for mennesker, der pludselig står uden tag over hovedet af forskellige grunde, naturkatastrofer og lign;

MEN – Hvad med at give koncerter/samle ind til bo-muligheder for de hjemløse her i landet, så der hurtigst muligt kan findes SOLIDE løsninger for de af dem, der gerne vil have egen bopæl og anden hjælp end nødtørftigt???

For nu at komme fra den landsskadelige P. Jensen tilbage til virkeligheden:

“Nyt Andersen-eventyr?”

Sæt det på auktion og se hvilken pris det kan trække. Er der nogen der vil betale en pris der svarer til at det er ægte. Eller har det kun en lodseddels værdi.

Nu er det jo så nemt at forlange af andre, at de bare skal gøre ting gratis. Selv kan jeg desværre ikke synge;, men jeg skal gerne øve mig på “Den lille Pige med svovlstikkerne” – oplæsning, OG hvor den ender med, at hun overlever, fordi der er nogle behjertede sjæle – gratis, det antal gange, der er brug for – og gratis!!!

Det er et seriøst tilbud – Er der andre, der melder ud og evt. med forslag, så det kan lade sig gøre – og hvis jeg ikke er til at holde ud at høre på :) – så da gerne andre og evt. bedre til en sådan oplæsning.

Under overskriften:

“Aldrig hus forbi” eller andet.

- Idéen er i hv f givet videre!

- Til fri afbenyttelse!

j nielsen – 21:37

Jamen, forsøg dig da selv!

“Jamen, forsøg dig da selv!”

Hvad har vi Bruun-Rasmussen til. At sælge ting, der ikke er deres egne.

Jeg synes eksperimentet kunne være interessant. Tror folk det er ægte, eller siger de bare at de tror det er ægte. Det får man klart og tydeligt demonstreret.

Sæt dine penge på din påstand.

Hitlers dagbøger, en ukendt symfoni af Mozart, en Rembrandt nogen finder på loftet .. har vi set det før? Bliver man lidt mistænksom?

Det tror jeg nok.

j nielssen

Nu tror jeg ikke, at Bruun-Rasmussen sælger efter hverken din eller min tro/overbevisning; mn kun kan tillade sig at sælge efter grundige undersøgelser – og så er det jo stadig ikke det originale dokument fra HCAs hånd.

Der kan være mere, der skal og måske også med held kan forskes i, før et evt. salg vil kunne være ladesiggørligt; MEN det lå altså på Landsarkivet iOdense, så det kan vist ikke være til salg – men tilhører staten i forvejen?

Nå, så har DR for en gangs skyld afsløret en vaskeægte skandale. Jesper Tynell har via interne papirer fundet ud af at et ministerium (eller en minister?) censurerede og fjernede saglige oplysninger, så folketinget nok blev ført bag lyset?

Her har en STOR pige måske haft lidt for travlt med at “lege med tændstikker”?

Bortset fra det, så se under kl. 20.26 ovenfor, om hvordan menneskeliv visse steder ikke regnes for at være noget værd.

Så forleden et link til hvilke bøder, man kan få som cyklist – så vidt jeg husker, fra kr. 700,- og opefter – for alle mulige forseelser, herunder for at slippe styret for at rette sig op. Jeg tænkte: Sådan indretter man ikke et samfund, sådan indretter statsmagten sig. – Danskerne lever ikke længere i et civilesamfund. Danskerne er ikke længere civilister i deres eget samfund. Og, hvordan er det kommet så vidt? Jo, må danskerne have tænkt, på skift hvert 10. år, blot det er “vores bastards”, der sidder på magten, så gør det ikke noget. Så sluger vi det råt.

Det fænomen kunne H.C. Andersen sikkert have skrevet et eventyr om. Måske gjorde han det!?

Jeg kan se, at pointen går fuldstændigt hen over hovedet.

“Sæt dine penge på din påstand.”

Så kan man indgå væddemål. bet365.com tager imod med lige odds. Er det ægte? Er det falsk? Hvad sætter man pengene på.

Eller hos Bisgård. Spørgsmålet til ½ million. Er forfatteren A) HCA B) finderen selv C) en anden person fra 1800-tallet D) en anden nulevende person.

Jeg kan se, der folk der siger “A. Og jeg er sikker”. Bare sådan uden videre.

Jeg ville tænke mig rigtigt godt om. De ville de nok osse, hvis de sad i stolen.

Og inden det går løs med jamen, jamen, jamen, så må jeg hellere slå fast at disse scenarier – ligesom tilfældet var med auktion – er hypotetiske. Altså noget vi forestiller os. Det er ikke sket, og det kommer ikke til at ske. Det foregår i fantasien.

Ligesom eventyr.

PREBEN F1 JENSENH>> Har pladen kun en rille??

Forsåvidt proveniensen (HCA) er ægte, er det under alle omstændigheder lidt af at scoop, nu at kunne konstatere at HCA endnu i sin odense-tid tænkte på at skrive æventyr. Og der er ingen grund til at trække på skulderen over det, så lidt som til således Joh.de Mylius,(HCA-instituttets leder) gjorde forleden: vrisse over fundet. Ejnar Askgaard (Odense Bys Mus.) har ret i sin førstekommentar: at fundet er sensationelt.
Finn O. Hvidberg-Hansen, prof., HCA-læser

Mads Timo

Det er lang værre. Han har kørt så længe i samme rille, at det vi hører nu, faktisk er bagsiden af pladen!

Ulf Timmermann – 03:42
Ulf Timmermann – 03:43

Det ville ikke falde HA svært; men jeg tror, at han kunne komme påoverarbejde og kede sig, så han var nødt til at være selektiv – men tingene så gentagne, at de kan smækkes sammen.

I øjeblikket har vi en slags “Kejserens nye Klæder” med dele af et nyt forslag til en skolereform, der så skal fratage børn både deres fritid, frihed og fornøjelser – selvalgte.

Det tiltror man dem ikke!

Så – ja, nye politikere søges, fremfor denne gamle bolledej af viden og manglende indsigt, hvor flere timer i fx dansk burde være indført for mere end 25 år siden!

Men – så kan de jo læse sig til lidt med Andersens eventyr selv om de siges at være for voksne, fremfor at løbe i takt og lave fuglehuse (det skulle være nyt) på rad og række, ens vel at mærke.

Det dresserede menneske!

Det er med politikere og visse ideologier som med visse religionsudøvere: Ingen slinger i valsen – vi skal kunne kende jer.

Og – her har vi så fx H.C. Andersens eventyr: “Herskabet og Tjenestefolket”, hvor gartneren kunne fremelske de ypperste ting; men hvor han blev holdt nede, så han ikke overgik det fine herskab. De kunne jo fyre ham, som en udvej – men det nænnede de ikke, han leverede jo det uovertrufne til dem – omend de fandt det ubehageligt.

Ja, visse politikere er jo nødt til at smøre os til en vis grad, så det ikke opdages – og det med hvert 10 år – det minder mig om kulturen, når litteratur-genrer siges at skifte.

Står der mon noget i den nymodens litteratur om disse forhold?

Findes der mon ikke igen en VIRKELIG stor eventyrdigter hos os med stor indsigt – til at lyse op i det morads, vi indimellem præsenteres for.

Finn O. Hvidberg-Hansen – 14:52

Enig!

Mads Timo og Lars Busk

Noget så sjældent som et par tilfredse borgere. Det lyder godt.

Undskylder, hvis der var et par slåfejl i starten af mit indlæg til Ulf Timmermann, lige ovenfor her. BHL

Man kan nu objektivt fastslå at j nielsen, mads timo og lars busk er et vrøvlende trekløver. Deres postulater savner ethvert grundlag.

Problemet er vel at ingen af dem er i stand til at læse indenad. Er der noget nyt i en tekst opdager de det ikke, er der saglige argumenter eller hårrejsende kendsgerninger, forstår de det ikke eller ignorerer det.

Gætter på at de også mener at alle lovtekster, ideologier, breve og bøger er ens og har samme indhold.

Den landsskadelige P. Jensen har selv lige pralet med at have skrevet de samme og de samme og de samme postulater i fire år i træk. Og så piver han gudhjælpemig over at nogen gør opmærksom på at han gentager sig selv. Hvor sølle kan det blive.

Hvad angår kvissen, så ville jeg, i stolen overfor, ikke HCA men HCB, tage den kvarte million og stikke af. Ikke noget med A, B, C eller D til mig. Heller ikke efter at have spurgt publikum. Fifty-fifty har jeg brugt for længe siden.

@Birgit

Jeg synes ikke rigtigt, at dit referat af “Herskabet og Tjenestefolket” passer på situationen, vi befinder os i – om så jeg læste alle de 3-bind H.C. Andersen’s Samlede Eventyr, oversat til kinesisk af Lin Hua, som jeg har stående med dedikation, tror jeg at min søgen ville være forgæves. – Vi har i disse seneste årtier trådt stier, ingen har trådt tidligere; om en 50-100 års tid vil disse tider måske kunne forståes og beskrives, i eventyr- eller anden form, men det kvikke hoved, der måtte gøre det til sin tid, vil ikke blive troet.

Ulf – det forstårjeg godt, da der ikke er en lige paralelles i gl.dags forsand med el mellem et herskab og nogle tjenestefolk; men overført til dagens DK, så tænkte jeg på politikere, der gerne vil have en befolkning og en øgning af denne og dennes skatter – men iøvrigt er mere lieglade med enkeltpersoner, der helst heller ikke skal stikke hovedet for langt på eller frem, denne lidet skønne narcissistiske kultur, der stikker sig hoved frem af og til.

Og- det er naturligvis altid svært at se på lat i en nutid – men bedre efterfølgende forstå; men jeg finder det ikke faktisk ikke så særligr vanskeligt.

Det er trods alt stier, der ikke er fremmede i f det menneskelige – måske lidt sammensat, og jeg finder også at du selv kan være kommetmed nogle bud.

Så – måske ikke den helt lige ‘fortolkning’ af “Herskab og Tjenestefolk”; men det er samtidig denne iflg H.C.Andersen på anden vis, denne talen ned eller ikke seen det anderledes, det ifølge dem det uperfekte osv.

Ulf – fortsat

Eller sagt på en anden måde: denne såkaldte ‘elite’, denne ‘nye adel’ i vort samfund, der tit ikke rigtig selv er hverken ‘elite’ eller ‘adel’, en mere selvbestaltet overklasse ingen skal komme nær, fordi de er sig selv nok og ser sig selv som særlige og særligt vigtige, fremfor pøblen – ophøjet over denne, så den behøver de ikke lytte til osv.

Vi ser og hører det hver dag – og hverden over, disse mekanismer, i forskellige forklædninger, udtryksformer. Mvh Birgit

Ulf – fortsat

Og – stort set i f hele det politisk/ideologiske spektrum. Det gør ingen forskel – det er de samme mekanismer!

Så sent som i går stødte jeg på det, og det var så fra konservativ side – da nogle medlemmer her skænkede gløgg ud til folk. Jeg talte med en af disse herrer – de er åbenbart stort set kun interesseret i deres eget alligevel, så det gi’r ikke stemmer for mig at se. Birgit

j nielsen

Du har nok været for uklar til en start.

Og Preben Jensen – han ønsker blot, at nogen tager tråden op, at det bliver hørt, og så kan det være nødv at gentage det og ikke bare tro, at fordi man har sagt det én gang skrevet det én gang, at så både ses og forstås det.

Men – han bliver da nødt til at agere og henvende sig igen andre steder i samfundet med disse problemer. De er trods alt ikke frit opfunde – omend vi alle ikke personligt kan føle os involvert.

En rettelse:

Undkyld, undskyld – også til H.C. Andersen:

Eventyret hedder naturligvis:

“Gartneren og Herskabet”.

Mon ikke det snarere er vandret underligt?
Mvh.

Det er altså mærkeligt at F1 Jensens oplysninger om dårlig behandling af arbejdsløse, hjemløse og syge osv. ikke vækker en vis genklang, men blot mødes med åndssvage kommentarer af det nævnte trekløver, j nielsen m.fl.

Det som F1 tager op, er da problemer der angår os alle, og hvis vi ikke lige selv lige nu har de problemer han omtaler, så kan vi da hurtigt få det og blive ramt af de samme ting.

Personlig har jeg selv og nogle af mine nærmeste mærket, at meget i det her samfund ikke fungerer som det burde.

Og når både arbejdsmarkedet, sundhedsvæsnet, velfærden og den almindelige retssikkerhed osv. bevæger sig i forkerte retninger, så kan det da nemt ende med at vi alle bliver ofre for den svindende moral og fornuft i partierne.

Så vidt jeg kan se bidrager j nielsen og de øvrige fra de sure opstøds klub ikke med nogetsomhelst positivt, i modsætning til de mere socialt sindede og dansksindede.

Nåmen så vil jeg da bidrage med noget positivt.

Jeg mener, at når folk som Onkel P. ikke bare hver, men hver eneste gang familien her er samlet, det være sig til dåb, konformation, bryllup eller begravelse, stiller sig op og lirer de samme sure opstød af, hvor op mod halvdelen af de tilstedeværende beskyldes for at være enten landsskadelige, landssvigere eller landsforrædere -

Så er det bare en skam hvis han faktisk har noget at bidrage med, for så er der simpelthen bare for meget støj på linjen. Når først Fanden for 117. gang er malet på væggen, Ragnarok på himlen og resten af verden skakternet i sort og hvid uden plads til nuancer. Så er jeg den der for længst er holdt op med at høre efter.

Cut to the chase.

Det der ligger bag denne trang til med et repetergeværs præcision at affyre den samme salve igen og igen, uden hensyntagen til relevans i sammenhængen, er helt enkelt:

Angsten for tab af hjemstavn.

Det er kernen i hele diskussionen. Der er kun et meget lille sted i hele universet vi kan kalde “hjemme”. Hvor vi for alvor kan smide stængerne op og slappe af. Hvis dette sted forsvinder, er man altid i udlandet. Altid på besøg.

Denne angst er til dels et alderdomstegn. Venner dør eller bliver senile. Til sidst er alle fremmede.

Verden af i går forsvinder, og det går hurtigere end nogensinde før. På et tidspunkt opgiver man mere eller mindre frivilligt at følge med, og det er ikke nogen rar fornemmelse. Så er det med at finde nogen at skyde skylden på. Af med aggressionerne.

EU. Politikerne. Dem der ser anderledes ud.

Jeg er fx ikke et sekund i tvivl om, at i det øjeblik samtlige indvandrere natten over blev forvandlet til tyskere, spaniere eller kinesere – så var det dem man ikke kunne lide.

Eller skotter. Nå, måske ikke skotter.

Det har ikke en pind med religion at gøre, man kan altid finde noget at hage sig fast i. Det skal bare ikke være for åbenlyst racistisk. Det var ikke så kønt dengang det hed “perkerne tager vores jobs”. Nu hedder det så “muslimerne kommer og nasser”. Meget pænere. Især hvis man tror Nasser er et navn.

Når det så er sagt, så er reaktionen fra den gruppe der er blevet ringeagtet lige siden VKR startede projekt fremmedarbejder – ikke særlig hensigtmæssig. Indeslutning og deraf følgende manglende evne til at begå sig på lige fod med samfundets øvrige borgere, lig med proletarisering.

Det er let at sætte sig selv i offerrollen. Især efter et årti som decideret Prügelknabe.

Men selv om det er i tråd med kristen tradition, hvor kernefortællingen som bekendt er at offeret skal blive sejrherre, så er det ikke og skal heller ikke være en vej frem.

@bhl

“j nielsen
Du har nok været for uklar til en start.”

OK, det er jeg så ikke mere. Så sæt dig i stolen over for Bisgård. “Hvem har skrevet Tællelyset?” lyder spørgsmålet til en halv million, ledsaget af et af Bisgårds svedne grin. Det betyder at han godt kender svaret. (Jeg vil ikke her røbe hvordan.)

A) HCA B) .. C) .. D) .. (som angivet tidl.)

Spille videre, eller hjem med en kvart mille i baglommen?

Selv har jeg da lyst til at spille videre, men jeg tør sgu ikke.

j nielsen

Bisaard,hvem F….. er det, og hvor i alverden skulle han vide det fra?

Nå, jeg kan jo have sovet i timen.

Tællelyset?. Et “HC Andersen” eventyr, som virker som begyndelsen, (der er nok flere). Dette nu kendte første, går jo i bund og grund “igennem”, i næsten alle hans fortællinger. Vel nok, fordi der på hans tid ikke virkelig eksisterede “Åbenheds modellen”, og han derfor følte sig tvunget til at fortælle sine “historier” (eventyrene), bygget på et grundlag, som både datiden, som også nutiden kan være i stand til, at forstå….?

“Nå, jeg kan jo have sovet i timen.”

Det tror jeg egentlig ikke. Du er bare alt for tung at danse med.

Det blev fundet i bunden af en 15 kilo tung arkivkasse i begyndelsen af oktober på Fyn.

Siden har historien om det nyfundne H.C. Andersen-eventyr ’Tællelyset’ bredt sig ud over landets grænser.

I dagene efter afsløringen af det gulnede hæfte, slog eksperterne, at eventyret var et af de første fra den store nationalpoets hånd, samt at eventyret også var relativt harmløst og »pædagogisk, så det er til at brække sig over«.

Men nu bliver en anderledes læsning af ‘Tællelyset’ lanceret. Sexologiprofessor ved Aalborg Universitet, Christian Graugaard, mener, at eventyret kan læses som en vovet og farlig fortælling om H.C. Andersens ambivalente forhold til sit eget kønsorgan.

»Det er ret oplagt at se tællelyset som et fallisk billede. Det bliver jo ordret beskrevet som ‘formfuldendt, helstøbt, skinnende hvidt og slankt ‘ og udstyret med ‘Lysten til den flammende Ild’«, siger Christian Graugaard til DR Kultur.

Givet videre gennem slægt
‘Tællelyset’ er skrevet af en ung Andersen på omkring 19 år. Derefter har han formentlig givet det i gave til naboenken Madam Bunkeflod, som han ofte besøgte i hans fødeby Odense.

Siden menes eventyret at være afskrevet og videregivet fra familien Bunkeflod til en anden fynsk slægt, Plum-slægten.

Men nu er ‘Tællelyset’ altså dukket op, ud af det blå. I dagene efter, eventyret blev fundet på Rigsarkivet i Odense, er det også kommet frem, at ‘Tællelyset’ skal filmatiseres, som en kort animationsfilm på mindre end 10 minutter.

Et anliggende med kønslivet
Og måske bliver det en af animationsfilm i den mere lystne boldgade.

Sexologiprofessor Christian Graugaard mener, at H.C. Andersens senest fundne eventyr mest af alt er ved at svømme over af uforløst seksualitet-

»Vi ved, at H.C. Andersen havde et særligt anliggende med kønslivet, og at han var god til at sætte det på kunstnerisk formel i eventyr og romaner. Derfor kan man læse eventyret som en måde at håndtere nogle af hans egne lystbetingede problemer«, siger Christian Graugaard.

Især hæfter han sig ved, at slutningen på ‘Tællelyset’ er én stor forløsning. Det sker, da et fyrtøj, antænder tællelyset, så »Draabe på Draabe som Spirer til nyt Liv trillede runde og buttede ned ad Stammen«.

»Det er meget svært ikke at se det her som en ejakulationsfantasi. Det er et litterært cumshot, kan man vel sige. Og det undrer mig faktisk, at ingen litterater har bemærket det«, siger Christian Graugaard til DR Kultur.

Det kan heraf konkluderes, at hvis det er H.C.Andersen, som har skrevet “Tællelyset, så har han skrevet med venstre hånd!

Skriv en kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites