Prisen på en somalier

Af Kathrine Lilleør 166

Hvad koster en indvandrer? Ikkevestlige indvandrere og deres børn koster næsten 15,7 milliarder kroner om året. Tallet er fra april 2011 og kommer fra en arbejdsgruppe under det tidligere Integrationsministerium. Gruppen var nedsat af VK-regeringen på opfordring af Dansk Folkeparti. Nu har social- og integrationsminister Karen Hækkerup i al stilfærdighed lukket og slukket for arbejdsgruppens videre arbejde. Hvad indvandringen koster samfundet, finder hun ikke er relevant. ”Jeg vil hellere bruge min energi på at løse problemerne”, siger Hækkerup og tilføjer ”bliver det ikke på et tidspunkt mere interessant at finde ud af, om man lykkes med den indsats, man gør?” Joda. Men, hvordan finder man ud af, om man er lykkedes, hvis man ikke ved, hvor mange penge, vi bruger nu, og hvor mange – forhåbentlig – færre penge vi om føje år bruger på integration?

Jeg spørger bare i al stilfærdighed, for som Marianne Jelved tilbage i 1997 sagde, så tager vi ikke imod flygtninge af ”økonomiske men af menneskelige grunde”. Smukt og rigtigt, men også lidt overflødigt. ”Menneskelige grunde” er overskriften på al socialpolitik. Og socialpolitik har en pris. Leder af Rockwool Fondens Forskningsenhed dr. phil. Gunnar Viby Mogensen konstaterer tørt at, hvis Marianne Jelved mener, at ”det vi gør i velfærdspolitikken, ikke koster noget, hvis det er af ”menneskelige grunde”, så skal vi jo heller ikke regne på omkostningerne til børn, pensionister og multihandicappede”.

Hvorfor må vi gerne regne ud, hvad handicappede men ikke hvad somaliere koster? Er det, det fordi Dansk Folkeparti altid har haft det sidste regnestykke øverst på dagsordenen? Ingen andre partier i Folketinget har brudt som om at skulle finde prisen på ikkevestlige indvandrere heller ikke Birthe Rønn Hornbech, der alligevel på Dansk Folkepartis bud nedsatte den aflyste arbejdsgruppe i 2011. Men det er da lidt mærkeligt med al den modstand, for tallene taler for sig selv. Hvis det er rigtigt, at ikkevestlige indvandrere koster samfundet 15,7 milliarder kroner (0,9 % af bruttonationalproduktet), og en arbejdsgruppe pensler det ud, så ingen kan undgå at se det, så står Dansk Folkeparti selvfølgelig til et lovende valg. Det bryder andre partier sig naturligvis ikke om. Men jo mere andre politikere forsøger at skjule de 15, 7 milliarder, jo mere lovende sejr til Dansk Folkeparti.

Om jeg derfor fatter, at Hækkerup har valgt gulvtæppet. Dansk Folkeparti har siden sin partistart levet af, at ingen andre partier turde sætte ord på problemerne med integrationen og primært de ikkevestlige indvandrere. Man har løftet gulvtæppet og vist, hvad andre fejede ind under det. Der ligger en del under gulvtæpperne på Christiansborg. Nu også en hel arbejdsgruppe, der er foldet sammen om grimme 15, 7 milliarder kroner. Hvordan kan en begavet politiker som Karen Hækkerup tro, at hun gavner nogen som helst andre end Dansk Folkeparti ved at mørklægge sådan en arbejdsgruppe og dens resultater? Hun foretrækker de positive historier om indvandringen. Fint nok. Men de grimme historier kommer jo frem alligevel. Og de kommer da især frem, når man forsøger at skjule dem.

Lørdagsovervejelse: Gavner man en somaliers integration bedst ved at vedkende åbent, hvor meget han koster det danske samfund, hvorefter man kan gøre dit og dat, og derpå efter nogle år konkludere, at nu koster han mindre? Eller gavner man somalieren bedst ved at skjule, hvor dyr han var, stadig er, og måske bliver ved med at være?

166 kommentarer RSS

  1. Af Erik Larsen

    -

    Kære jer der kalder jer “nielsen” (j. eller r.) om I så hedder det virkeligt. Nok om det.
    Men prøv dog for hel…. at svare på og forklare HVORFOR I ønsker at Danmark skal forvandles, til at syge, svage,ældre og mange flere skal have det ringere og ringere fordi vi skal tage imod personer der kun kan EET ORD og det er “ASYL”??? Forklar.
    Svar på hvorfor vi skal tage imod over 500 om året.
    Forklar!
    Svar på hvorfor at vi skal have INGEN KONTROL ved vore grænser? Forklar. Svar på hvorfor udviste kriminelle skal have lov til at tage en bus eller bil og køre tilbage og fortsætte deres crimes? Forklar.
    Hvad ER der galt i hovedet med jer? Ja, jeg ved det godt, men prøv lige at forklare og svare på ovennævnte spørgsmål, men det vil og kan I jo ikke.
    FØJ, FØJ. FØJ!
    I er værre en landsforræddere,medløbere, værnemagere fra sidste krig vil mange sikkert mene, men I aner jo heller ikke hvad der skete dengang, da det var ækle nazister der ville myrde jøderne.
    Idag er det så muslimer/islamister der ønsker det og de har så tilføjet de vantro vestlige mennesker , som de myrder hvor de kan komme til det – sidst i Algeriet. Danske sømænd gidsler i Somalia o.s.v. o.s.v. Hvad foregår der i jeres nej ikke hjerne – men jeres liv?

    Skrevet af Erik Larsen, 21. januar 2013 kl. 19:49
    Derefter kære bloggere kom følgende “SVAR” fra een af de to nævnte (“j.nielsen”):

    “Ja, ja, ja, E. Larsen eller hvad du nu kalder dig, din gamle landsforræder. Din slags har heldigvis en udløbsdato. Så løser det problem sig selv.

    Så kan vi få noget gammeldags borgerlig anstændighed tilbage.

    I stedet for det her småborgerlige brødnid. Nissefars Ingen, ingen vil jeg dele med. “Hvad jeg ikke kan få, skal ingen andre heller have.”

    Skrevet af j nielsen, 21. januar 2013 kl. 22:35″

    SÅ er det sgu svært at få en slags debat igang, når dette er hvad man FORMÅR at svare på konkrete spørgsmål!!!!!

  2. Af “Paljonko yksi somali maksaa?” - rahmispossu.net

    -

    [...] Kathrine Lilleør pappi Berlingske [...]

  3. Af Henrik Knage

    -

    Hvad er der dog der er inde i den der Koran, siden den er så interessant?

    Siden nogen hellere vil elske med dén, frem for med deres kone?

    Siden nogen lovpriser våbenhåndtering, frem for at give fremtiden en chance?

    Siden nogen er ved at mobilisere en front mod Europa, på det Nordafrikanske kontinent, med Sahara i ryggen?

    Er det fordi der kan gemmes missiler i sandet?

    Er det fordi deres kvinder er pakket ind fra top til tå?

    Hvad er prisen på en Somalier, når AQ bruger ham som skjold?

    Hvad er prisen på en Malieser, når AQ bruger ham som skjold?

    Eller er det en Maligenser?

    Er det fordi fattige mennesker er til salg – for Den Højere Koran?

    Er Koranen skrevet af mennesker – som Bibelen er skrevet af mennesker?

    Har de mennesker der har skrevet begge bøger haft en særlig interesse heri?

    Hvorfor må vi ikke slå hinanden ihjel – vi gør det jo rask væk alligevel?

    Hvorfor skal vi elske vores næste, når vi nu hader ham?

    Biblen er nok hovedsagelig skrevet til ære for og af overklassen – og de eneste der ikke retter sig efter den – er overklassen. Som om et overordnet usynligt væsen viser sit hæslige fjæs, når nogen fra overklassen prøver at gøre noget godt – som om det aldrig vil lykkes.

    Er biblen skrevet for at holde de ”godtroende” beskæftiget med selvforstærkende navlepilleri?

    Er Koranen og Biblen to uforenelige størrelser, som magneter der mødes + pol mod + pol?

    Kan mennesker der læser Koranen ikke tale med mennesker der læser Biblen?

    Hvorfor kan der komme atomvåben ind Afrika?

    Er det fordi AQ har indflydelse i Somalia – og Mali?

    Hvorfor slår dem der læser Biblen hinanden og andre ihjel?

    Hvorfor slår dem der læser Koranen hinanden og andre ihjel?

    Hvorfor bliver den menneskelige eksistens mere og mere skrøbelig?

    Er vi ved at udslette os selv?

    Hvorfor betyder et strygefrit demokrati, med glidende overgang mere, end selve livet?

    Det må vist være et par alternative spørgsmål til horisonten på villavejen – som jeg personligt ikke synes fejler noget!

    Svaret på spørgsmålet må nødvendigvis være, at det er dårligt karma at sælge skindet, før bjørnen er skudt, og at prisen på en Somalier kan være hans M/K vægt værd i guld – blot han ikke lader sig købe af AQ.

    Der må vel også være frihedskæmpere i Somalia – eller hvad? Eller lader den enkelte Somalier tvivlen komme den anklagede til gode.

    Der var vel en grund til, at vi ikke lod os købe af det der Hitlerpis. Den dag de får jaget AQ ad h til – så kan vi tale om det igen.

    Lige i øjeblikket er prisen på en Somalier inkl. misundelsesafgift og udligningsafgift , samt vægtafgift lige så meget værd, som en nyere bil på gule plader = 0.

    Pirateri bør ikke kunne betale sig.

  4. Af Jan Johansen

    -

    Hvorvidt Karen Hækkerup er begavet, må vi nok overlade til en psykolog at afgøre, men man behøver ikke at være psykolog for at afgøre, om hun handler begavet eller ej. Hendes seneste udmelding om ikke at beskæftige sig med økonomien omkring masseindvandringen til Danmark er klart en ubegavet handling og ikke mindst i kølvandet af, at hun
    med de øvrige ministre bærer hovedansvaret for de voldsomme problemer, der er opstået som en konsekvens af deres ubegavede handlinger omkring den fortsatte masseindvandring. Parolen i regeringskontorerne lyder tilsyneladende som følger:
    “Først skaber vi nogle alvorlige problemer for alt folket. Dernæst forsøger vi at løse nogle af disse, så det ser ud som om, vi foretager os noget fornuftigt!”
    I øvrigt nærmer vi os nu 30 milliarder årligt til dækning af de faktiske omkostninger vedrørende indvandringen.

  5. Af Henrik Knage

    -

    Jeg kan ikke lade være – beklager.

    I forbindelse med, at jeg har svaret på, hvad en Somalier er værd – har jeg stillet mig selv en masse dumme spørgsmål.

    Og her efter en lille tænkepause, tror jeg faktisk, at jeg har svaret på det første, nemlig: Hvad gemmer der sig i Koranen – siden den er så interessant, at nogle der har læst den,hellere vil elske Koranen frem for at elske den kone de har valgt frivilligt, eller p.g.a. nogle regler jeg ikke forstår.

    Jeg er sådan én der har været ude, der hvor broer brister for bestandigt, hvor der ingen vej er tilbage – hvor horisonter ingen farver har, og hvor himmel og helvede går i ét.

    Ad samme vej kender jeg mig selv ganske godt – efterhånden.

    Det er sådan set elementær psykologi.

    Det handler om et af menneskets største problemer, og hvor nøgleordet i dette tilfælde er afhængighed.

    Min erfaring er at man kan gøre sig afhængig af hvad som helst, og at der for så vidt ingen grænser er herfor, ud over ens egen fantasi.

    Mit liv er sådan set skide uinteressant i denne forbindelse, da der er noget meget større på spil, nemlig forståelse, men jeg bliver desværre nød til at lave en såkaldt snæver vending – af hensyn til forståelsen.

    Jeg har oplevet at gøre mig selv afhængig af drømme, afhængig af meditation, afhængig af sex, afhængig af nærvær, venskab, fællesskab og broderskab.

    Har oplevet mig selv stå op kl. 03.00 om natten – blot for at skrive drømme ned på papir, og meditere med korslagte ben og himmelvendte øjne for at kunne genkalde dem – inden jeg skulle på arbejde.

    På et tidspunkt sagde armen nej, i et kaotisk øjebliksbillede af liv eller død, eller valget mellem at blive til støv – eller beholde begge ben på jorden.

    Pointen herfra er, at der er nogen der er afhængige af Koranen – og Koranens i og for sig fantasimæssige tilgang til magt, fordi der ikke er noget alternativ – der kan bruges til noget – pt.

    Jeg tror godt vi kan blive venner med de skæggede – hvis vi viser dem hvad vi kan. F.eks. ved at vise dem vores aflagte isenkram – på fredelig vis – og viser dem, at der er andre værdier her i livet, end krig.

    Og nok så vigtigt, at vi spørger dem om hvad de kan tilbyde af os i form af glasperler og kulturmæssige værdier.

    Det er for så vidt helt nede på primatstadiet, hvor en gammel stamme møder en gammel stamme. Og hvor diskussionen og konflikten går ud på at finde ud af, hvem har den største pik. Og hvem gider dø for en pik, jeg gør ik. Specielt fordi den kan købes i den nærmeste kiosk/butik.
    Velkommen til friheden, og det handler om åbenhed – samtidig.

  6. Af j nielsen

    -

    E. Larsen, når du engang formår at stille dine spørgsmål uden at lade dem ledsage af en spand skidt, så skal jeg nok svare dig.

    Før det sker, kommer vi ikke længere end til at udveksle fornærmelser. Det er selvfølgelig osse sjovt, og bestemt ikke at foragte.

    Men det er egentlig ret enkelt. Stil det op du gerne vil have svar på, et ad gangen, uden brug af møgord. Så får du at vide hvor jeg står.

    Du kan osse lade være. Så er det nok fordi du ikke er interesseret alligevel, men hellere vil fortsætte med at skælde ud. På den anden side … jeg beder dig jo ikke om at lægge det på hylden. Det kan du fortsætte med bagefter. Og det kan jeg osse. Det er bare en kort pause.

    Heldigvis.

    -jn

    ps. Hvis du har fulgt godt med lige efter nytår, på det tidspunkt hvor S.Sørensen skabte sig allermest alternativt, så har du fået en nytårshilsen herfra. Dig, A.Eriksen og hvem var nu den tredje.

  7. Af Erik Larsen

    -

    Skrevet af Erik Larsen, 22. januar 2013 kl. 12:09

    “j.nielsen” – jeg gider dig ikke mere – du kan jo ikke læse!? Gå dog op og se mindst 7 spørgsmål til dig i mit indlæg nævnt ovenfor!Alt hvad du hidtil har kunnet “mobilisere” er nedenstående totalt uforståelige “nytårshilsen” med “hvem var nu den tredje”? Ingen, ingen forstår hvad du mener. Sidder du på et hjem?

    Her er “j.nielsens” vise ord – men stadig ingen svar.
    “ps. Hvis du har fulgt godt med lige efter nytår, på det tidspunkt hvor S.Sørensen skabte sig allermest alternativt, så har du fået en nytårshilsen herfra. Dig, A.Eriksen og hvem var nu den tredje.

    Skrevet af j nielsen, 22. januar 2013 kl. 20:24SVAR på dem! Er det FOR svært?

  8. Af j nielsen

    -

    Ja det taler jo for sig selv. Samtale vil han ikke, kun udveksle fornærmelser. Så er det det vi gør.

    E. Larsen, du er en gammel beskidt landsforræder. Du burde pakke din kuffert og tage til Antarktis eller et andet sted hvor du er velkommen. Der er ingen der har brug for dig her. Du tager bare plads op og sviner til hvor du end kommer.

    Jeg vil foreslå at vi bytter 500 flygtninge ekstra ud med E. Larsen. Det kan sådan nogenlunde gå lige op. Der er alle chancer for at den byttehandel vil gøre dette lille land til et behageligere sted at være.

  9. Af Balther Jensen

    -

    @Kathrine Lilleør
    lørdag den 19. januar 2013 kl. 08:25

    Lilleor!

    Du skriver, at ikkevestlige invandrerer koster nasten 15,7 milliarder kroner om aaret.

    Og hvad koster saa de ca. 850,000. offentligt ansatte i Danmark, som intet produserer noget af vardi, som kan exporteres og bringe penge hjem til Danmark ?

  10. Af J Lund

    -

    @Kathrine Lilleør

    “Lørdagsovervejelse: Gavner man en somaliers integration bedst ved at vedkende åbent, hvor meget han koster det danske samfund, hvorefter man kan gøre dit og dat, og derpå efter nogle år konkludere, at nu koster han mindre? Eller gavner man somalieren bedst ved at skjule, hvor dyr han var, stadig er, og måske bliver ved med at være?”

    Vil du indføre en løbende registrering af omkostningerne for det danske samfund af hver enkelte indvandre, f.eks. af hver somalier? Hvis ja, hvem skal så have adgang til denne information?

  11. Af Erik Larsen

    -

    “j.nielsen” – (eller Assad Muhammed) kalder undertegnede for en ! “landsforræder”!!!!!!!!!!!!!!!!
    Har I det godt Berlingske?
    Jeg er den der ønsker alt godt for dansker, ældre, syge, svage m.m.
    Og denne syge mand for lov til disse injurier om og om igen.
    Han vil “bytte 500 flygtninge ud med E.Larsen” – jamen, det er jo netop det det drejer sig om!!!
    Han vil bytte 300.000 flygtninge som ikke er “flygtninge” ud med E. larsen , p.Petersen , O.Olsen og så videre. For een eneste et eneste formål – at vælte det danske samfund! OG HAN KALDER mig MIG for en landsforræder!!!!!!!! Er det ikke “sjovt”.?

  12. Af Axel Eriksen

    -

    @ Erik Larsen!

    Erik – nej, det er ikke “sjovt”. Lige som jeg på en anden blog bliver betegnet som “et gammelt vrag”!

    Men sådan er debattonen åbenbart!

  13. Af j nielsen

    -

    Til det vil jeg blot bemærke, at E. Larsen selv har stillet skidtspanden ud.

    Når jeg kalder ham en ulækker gammel hjernedød landsforræder, så er det kun ordet “gammel” der ikke stammer fra ham selv.

    Det er osse det eneste han (endnu) ikke har brokket sig over.

    Hvis han vil tales ordentligt til, kan han selv begynde. Det er ikke fordi jeg ikke har forsøgt, men ikke bare hver, men hver eneste gang er hans eneste svar skidtspanden.

    Sådan opfører normale mennesker sig ikke. Sådan opfører en ulækker gammel hjernedød landsforræder sig. Og sådan en er Erik Larsen.

    Han har selv valgt det.

  14. Af Erik Larsen

    -

    At du får lov til at kalde en voksen dansker, der har betalt til samfundet i 45 år for en “landsforræder” er grotesk og jeg forstår ikke Berlingske?
    Men du efterlyser konkrete spørgsmål (selvom jeg har givet dig det utallige gange – men kun, kun kan du slynge “landsforræder”, “småborgerlig”, “Df-er” ud (og for lov til det)!
    Men nu får du nogle ganske få klare spørgsmål:
    1) Når jeg siger at JEG kæmper for de svage, de syge, de ældre danskere i samfundet – er du så MODSTANDER AF DET?
    2) Når jeg siger at vi hellere skal hjælpe disse og gøre vores sygehusvæsen langt bedre end at hjælpe kriminelle somaliere – er du så modstander af det?
    3) Når jeg siger at EU er for pampere og intet godt tilfører os – er du så enig eller uenig i det?
    4) Når jeg i mit liv har hadet nazister og kommunister og islamister (sharia m.m.) er du så modstander af denne mening?
    5) Når jeg ønsker stor grænsekontrol – er du så modstander af det?
    6) Når jeg er bekymret over at Danmarks krimi-statistik er den dårligste i norden f.eks. – er du så IKKE BEKYMRET HEROVER?
    7) Nej, NU skal jeg nok ikke spørge dig om mere, men nu lige nu har du så chancen – kom med dine svar!!!
    Jo, jeg glemte lige een ting mere – Ingen andre end “søren.sørensen” har din mening om undertegnede, så gider du lige at svare på hvad i mine formuleringer der af dig kaldes “skidtspanden”? Kom så – jeg/vi glæder os til at se dine velformulerede svar! God weekend!

  15. Af Jorn Back

    -

    Og hvad sparer vi danskere og kommunerne i kr. og øre, kriminalitet, fremmedgørelse, arbejdsløshed, bolignød, trængselsproblem osv. hver eneste dag

    ved at bruge mindst lige så mange millioner af kroner pr. krigsgal, sindssyg, traumatiseret, kriminel, uintegrerbar osv. fremmedetnisk nødlidende hertil arrangeret asylmisbrugende på at repatriere dem alle ud til et kulturbeslægtet fremmed land (mod at påtvangsintegrere dem her imod os selv)

    dvs. ud til et kulturbeslægtet landområde, hvor de kan være uddannede rollemodeller og trække OP i stedet for NED her ?

    Kan de fremmedetnisk hertil udspekuleret arrangerede virkelig ikke modersmål kultur uddannes til det heller ?

  16. Af Historien om den højeste pris for 10 år som støtteparti og om hvorledes offentligheden bedrages om udgifterne bag projektet | transeurabia

    -

    [...] uden at nogen retter det, end ikke Mogensen, der måske godt kan savne lidt falsk reklame. Og på Kathrine Lilleørs blog i samme blad ædes de randusianske 100 mia. kr., ganske vist uden talangivelser direkte i [...]

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info