Fri mobning og Kundby-pigen

Af Kathrine Lilleør 29

”Nedtællingen er i gang: 10 dage…Men I vil ikke opleve det, I vil ligge i graven og vente på den endelige straf. De prøver at stoppe os, men de har ikke Skaberen med sig.” Sådan lyder en SMS fra den 17-årige pige fra Kundby til en tidligere klassekammerat i 2015, da hun planlagde at bombe deres fælles skole. Den dybere årsag til hendes aggression synes at være, at hendes klassekammerater i et lukket chatforum på nettet kaldte hende grimme ting og truede hende. Selv var pigen ikke en del af gruppen, men det var en af hendes veninder, som sendte gruppens mobning videre til hende. På Twitter fandt pigen til gengæld forståelse, medfølelse – og Jihad. Uendeligt simpelt, og netop derfor ufattelig uhyggeligt.

For vi ved det. Det samlede undervisnings-Danmark ved, at mobning er et onde, som skal bekæmpes. Punktum. I Norge og Sverige har man for længst forbudt mobning, her udskrives bøder til skoler, hvor det foregår. Herhjemme er vi ikke nær så konfronterende. Snarere let resignerende. Men det er fej fortrængning af de mareridt, vi selv var vidne til i vores skoletid. Alle har jo prøvet det. Selv at blive mobbet, være vidne til det, eller selv at mobbe. Gør vi kollektivt vores børn til ofre for mobning, fordi vi selv har oplevet det? Er vi som de voksne, der selv blev udsat for overgreb, og derfor gør det samme mod deres børn? Enhver må spørge sig selv.

Mens man spørger, minder jeg om den ulykke, skoletilværelsen ofte var og er. Barnet går hver morgen ind i klasseværelsernes tyranni af tvunget samvær med andre børn, der tilfældigvis har sammen fødeår som det selv. Sammen sidder man ikke, fordi man deler interesser endsige talent men alene, fordi man er lige gamle. Som en naturlov i familie med tyngdeloven, sætter mobningen i klassen for alvor ind i 4. klasse. Det varer ved alt efter held og tilfældighed til 8.- 9. klasse. Meget få undgår det, men der er altid nogle, det går særligt ud over. Enten bliver de over år stadig mere stilfærdigt tilbageholdende, eller også flytter de skole. Måske er de på den nye skole heldige at undgå den værste mobning, men slet ikke at opleve mobning i folkeskolen er de færreste forundt.

Mobbekulturen i folkeskolen er så notorisk, at det er tydeligt, at det er noget, eleverne bærer med sig ind i skolen. Hjemmefra. Selvfølgelig. Men også fra børnehaven. Selvfølgelig. Her har man i flere årtier dyrket et fagligt fænomen ved navn ”fri leg”. Det lyder lykkeligt, men er ren junglelov udsat for sandkasse. Den frie leg udleves på børnehavernes legepladser, hvor pædagogerne på lyse soldage overlader børnene til selv at ordne deres legeaftaler og indbyrdes konflikter indtil det punkt, hvor der bliver slåskamp. Mange små piger og drenge går i børnehave hver dag med en stille skræk for, om de i dag får lov at være med, når den frie leg går ind. Når man har leget fri mobning de lange børnehavedage, er det ikke underligt, at man fortsætter, når man kommer i skole. Ja, resten af livet.

Hvor alvorligt det kan blive, hvis man ikke allerede i børnehaven og siden i skolen tager anti-mobning mindst ligeså alvorligt som faglige mål, staver Kundby-pigen i disse dage for os.

29 kommentarer RSS

  1. Af Jan Petersen

    -

    I øvrigt apropos mobning. Surf lidt rundt på Berlingske blogs og “nyd” voksen mobning i fuld skala. Unægtelig et deprimerende show at være tilskuer til. Den teknologiske udvikling går hurtig, ingen tvivl derom. Men den menneskelige udvikling er vel ret beset stadig styret af naturen, hvilket vil sige . . . meget langsom. En hurtig teknologisk udvikling i samspil med en langsom menneskelig udvikling – skaber vel helt logisk konflikter !

  2. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    ” De farlige børn ” !–“psykisk terror er ordene ” –Og heller ikke ukendt i “voksenverdenen” ! –Det er ren ondskab ! –Og desv. “en dansk specialitet ” ! –Se iøvrigt på –“værdikampen” ! –Bloggeren, der aldrig sletter psykopaterne ! –Der udøver deres gerning ! –Helt uden censur hos “Mikkel Andersson ! –på hans blog ! ” –De psykopater ! kan roligt udøve deres syge mani ! –Og det er i Danmark, at det foregår ! –De farlige børn –bliver til farlige unge ! –Der igen bliver så farlige AT: De må tvangs-anbringes på anstalter ! Til evig tid ! –Ubegribeligt AT: Danmark har råd til at spendére 35 milliarder kroner, hvert år –på psykisk-terror af børn og andre mennesker !—Pengene sidder åbenbart løst ! –Når de off. ansatte skal ansætte social-pædagoger ! –Der er ligeglade med “mobningen ” af alle – og enhver !

  3. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - Tegner

    -

    FALSK!!- Det er utro-ligt I finder OS!!- så interessant,AT:I gider blive ved, med Jeres ubehjæl-pelige Dansk!! I når, os ikke til sokkeholdern!! SORRY!!

  4. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    Mobning ! –Ubegribeligt, at folk tør, at få børn ! I Danmark !—“de onde børn er en dansk specialitet ! –Formentlig på grund af, at ikke-opdragelse er mere normen –end sjældenheden !–Det er ufatteligt AT: man har acceptéret de rædselsfulde forhold for “kommune-skolebørn ” ! –der bliver mishandlet af andre onde børn !–Skolefrøknerne må jo være døve og blinde ! –De véd udmærket, hvad der foregår !–Men er for konfliktsky til, at gribe ind ! –For fremtiden skal børnene være under opsyn lige fra børnehavealderen til skoletiden –fra morgen til de er hjemme igen ! –Når forældrene bliver tvunget til, at gå på arbejde af en “syg regering” ! -Så sker det, at folk ´s børn bliver terroriserede af “de onde børn” –Det er ufatteligt AT: Folk bliver ved med, at få børn i Danmark ! –De risikérer jo, at blive skadet for livet !! –Vågn dog op –myndigheder !–(der er måske ikke flere pladser på anstalterne –for util-passede onde børn ) ??

  5. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - tegner

    -

    Kære Katrine Lilleør ! klokken 23.50 ! Har du et eksempel på “de psykopatiske børn ” –Der tilsyneladende er blevet voksne ! –Og anbragte på tvangs-opholds-steder ! Hvor de udstyret med hver sin computer ! –Sidder og terrorisérer andre bloggere ! —“de onde børn ” ! ER opvokset i Danmark ! –har gået i børnehave –og gået i skole i 10 år mindst ! –MEN, har aldrig lært, at skrive dansk ! –eller for den sags skyld alle de andre ting –som normale børn lærer i skolerne ! –De er afstumpede ! –Og tilsyneladende accepteres det AT: De koster danskerne 35 milliarder kroner om året ! –De har frit spil !–De er dødsens farlige ! Ufatteligt At forældrene finder sig i, at deres børn bliver mishandlet i kommune-skolerne !!!

  6. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - Tegner

    -

    Appropos!!: Og kære lille søde Katrine Lilleør!! – Hvis jeg fortæller, dig AT:!- Jeg vil begynde at tro lidt på “gud!!- Vil du så ikke besøge min ” Facebook-side?? – Hvor der er en massé, kunstneriske satiretegninger!! Af Gud-og hver-mand!!- Men mest af Anal-fabetiske islamiske muslimer der, står der med, hånden fremme!! – Samt med alle de rød-fattige pjalteproletarer!! -Som vi ved du, også hader!!

  7. Af Jan Petersen

    -

    Er TEDDY-BJØRN-PLYS OLSEN bare en forsmået tidligere KATHRINE LILLEØR kæreste? I så fald, venligst brug andre medier til privat udveksling af kærestesorger :(

  8. Af Teddy-Bjørn-Plys Olsen - Tegner

    -

    SVAR!!- Jan “petersen!!:- Må Vi være fri!!- Katrine har hendes tandlæge- kæreste!! – Og!: Jeg har mine, “rotter på Loftet!! Så er det sagt!!!

  9. Af Jan Petersen

    -

    Intetsigende junk under alle omstændigheder -vor herre bevares .

  10. Af Arvid Holm

    -

    Mobning er en gruppemekanisme hos mange flokdyr.
    Flokke af f.eks høns, aber og ulve etablerer og opretholder en hakkeorden, der formodentlig styrer flokken uden om en ustandselig slåskamp alle mod alle, hver gang noget skal fordeles.
    Også hos flokke af mennesker er der samme behov for et hierarki med dets fordele og ulemper, medmindre hierarkiets funktioner overtages af f.eks en lærer, der kontrollerer flokken fuldstændigt.
    Militæret fastlægger hierarkiet med dets rangorden og tilsvarende uniformering for at øge effektiviteten og minimere magtkampe.
    Så mobning er aldeles ikke meningsløs.
    Men gevinsten ved mobning og mulighederne for at mobbe i en given gruppe kan reduceres ved forskellige former for styring udefra.

  11. Af Henrik S

    -

    Enig – Arvid Holm
    Mobning eller styring er et nødvendigt onde .
    Alle kan ikke ikke bestemme og nogen er tvunget til at indordne sig ellers bliver alt kaos.
    I en skole er det særligt nødvendigt.
    skolen har spillet fallit siden jeg forlod den.
    I min tid var der kæft trit og retning.Alle vidste hvordan reglerne var og læreren var den eneste der legalt måtte “mobbe”. Og det var rimeligt legalt , accepteret og gik mest ud over de frækkeste.
    Idag har alle frit spil og lærerne er lalleglade relativister , så små psykopater får lov til at tyranniserer deres medelever.
    Der er ingen faste regler og kan derfor være særligt ondt.
    Det er ligesom lettere for de svage (eleverne) når de har en fælles fjende (læreren) der opfattes som en legal modstander.
    I skolen må man nok indse , at der behøves en mere fast styring , selvom det striden imod de lalleglade “rundbords” flipperes ønsker.
    Med respekt for læreren som den øverste “mobber”.

  12. Af Helge Nørager

    -

    “I en skole er det særligt nødvendigt.
    skolen har spillet fallit siden jeg forlod den.”

    Så fik vi på plads at alle problemer i skolen skyldes at Henrik, måtte forlade den.

    Og mobning er ikke nødvendigt eller gavnligt, men forventer at både Henrik og Arvid var dem som altid gik i det rigtige tøj og havde negative meninger med hjemmefra om andre.

    Så mobbede jeg igen ups, men det er ikke nødvendigt gavnligt eller brugbart.

    At Henrik synes at mobning er ok, kommer ikke som et chok, fra den kant kan alt negativt forventes.

  13. Af britta due andersen

    -

    Lige nu er der fri mobning i berlinske og resten af medierne af franskmænd, der kunne finde på at stemme på Le Pen.

  14. Af Niels Larsen

    -

    Det lader ikke til, at hendes skaber er med på hendes hold. Muslimerne får da tiltrængte tæsk overalt.

  15. Af Henrik S

    -

    Helge , jeg regnede også med , at du hørte til de lalleglade rundbords flippere , med gitar og ” hjulene kører rund ,rund ,rund”.

  16. Af Helge Nørager

    -

    Nææ jeg blev mobbet flyttede ofte pga. Redaktørens forfremmelser.
    5 forskellige blev det til.
    Askov og Vejen, var den yngste og professor.
    Høje Tåstrup og Brøndbyvester, en dum jyde
    Stensballe en dum københavner.

    Og synes ikke det var sjovt, og har formet mig negativt hele livet, så det kan ikke anbefales.
    Men jeg lærte at tage imod tæv uden at kny.

  17. Af Helge Nørager

    -

    Og Henrik på trods af min senior rang i FDF, har jeg ikke mødt mange der spillede guitar og sang hjulene kører rundt osv.
    Fritiden var FDF og aviser både at læse det dusin som fatter fik leveret, og ellers omdele.
    En konstant strøm af bøger som skulle anmeldes kunne også hjælpe på social isolation af deres møgunge som vidste for meget.
    Jeg kan måske ikke stave men kunne læse som 4 årig.
    Hvad alt denne mobning primært har tilført mit liv er følgende,

    Alle har en skjult hensigt med deres gerninger.
    Flinke ønsker du skal gøre noget for dem.
    Alle falder dig i ryggen, kun et spørgsmål om tid.

    Men jeg blev god til at aflæse andres stemninger, for deres had mod mig, var ofte noget de havde med hjemmefra.
    Nogle af de værste mobbere blev jeg faktisk gode venner med.
    De var også udstødte og fik accept ved at tæve mig, indtil det gik op for begge parter at vi blot var kannonføde.
    For andre som havde det endnu værre der hjemme.
    Det var et konstant magtspil.
    Hvilket jeg altid måtte følge med i, ellers var det tæsk.
    Kom alt for tidligt i skole, mine klassekammerater kom i pubertet 2 år før mig.
    Var for klog, hvilket er det sidste man skal være i en gruppe af usikre mennesker, det er grundlag for seriøs mobning.

    Jeg hadede at gå i skole de 7 ud af de 10 år, og lærte at alle uden undtagelse er nogle dumme svin, som kun ønsker at gavne deres egen formål, og at alle vil svigte.
    Uanset hvad som er blevet lovet.
    Så lærte jeg at tæske løs på dem som angreb mig, det var en stor forundring de første gange det var mig som lammetævede mobbere, men jeg fik nok til sidst.
    Og det var måske ikke så godt heller,
    Men det virkede, for mobbere indså at jeg var psykopat eller lignende jeg rejste mig igen og igen, så de konstant måtte hamre løs, indtil det ikke kunne skjules hvad de gjorde pga. blod osv.
    Det virkede, for det showtime ønsker ingen og det er lettere at finde et andet offer,
    Hvilket altid skete.

    Men mobning kan ikke anbefales.

  18. Af Flemming Lau

    -

    Helge Nørager.
    Godt gået..!

  19. Af Jakob Schmidt Rasmussen

    -

    Nå, det er dét, der er forklaringen på islamistisk terrorisme; mobning.

    Den islamistiske terror er altså ikke vores skyld, eller terroristernes egen skyld; det er børnenes skyld – fordi de mobber de stakkels terrorister in spe.

    Jamern, så er det jo nemt nok, at stoppe den islamistiske terror; vi skal bare forhindre børn i, at movbbenarde børn, så forsvinder den islamistiske terror som dug for Solen.

    Den islamistiske terror har absolut intet med krigeriske koranvers, der opfordrer til terror mod vantro, at gøre – som f.eks. dette:

    “Quran 8:12 – “I will cast terror into the hearts of those who disbelieve. Therefore strike off their heads and strike off every fingertip of them”

  20. Af Muhammad Arabia

    -

    ” Vi har dem i saxen “danskerne”—Der ikke protestérer imod at betale 35 milliarder kroner om året for hele Muslimistan ´s forsødelse i Libanon !

  21. Af Jakob Schmidt Rasmussen

    -

    Mobberiet var skyld i, at pigen havde det meget dårligt, og blev vred på verden; det er der vel ingen tvivl om.

    Men mobningen forklarer ikke, hvorfor hun ville slå jødiske børn ihjel, som hun ikke kendte, og som, aldrig havde mobbet hende.

    Hun har selv forklaret, at hun ville slå de jødiske børn ihjel i et terrorattentat, fordi de var vantro.

    Det er altså en bogstavtro fortolkning af sværdreligionens blodtørstige budskab, om etnisk udrensning af ikke-muslimer, der er skyld i, at hun ville massemyrde de “vantro”, jødiske børn , som hun hadede, selvom hun ikke kendte dem, og som aldrig havde mobbet hende, udelukkende fordi de var jøder.

    Det er altså pigens bogstavtro fortolkning af islam, der fik hende til, at ville begå terror mod jødiske børn.

    Dét skal hverken bagatelliseres, eller bortforklares!

  22. Af Jakob Schmidt Rasmussen

    -

    Rettelse:

    “Jamen, så er det jo nemt nok, at stoppe den islamistiske terror; vi skal bare forhindre børn i, at mobbe andre børn, så forsvinder den islamistiske terror som dug for Solen.”

    Det er desværre typisk, at antisemitisk terrorisme bliver bagatelliseret og bortforklaret her i landet.

    I trediverne og fyrrene var det den yderste højrefløj, der sympatiserede med de antisemitiske terrorister, der havde besat landet. Kongehuset var endda nære venner med topnazisten Christian Frederik Schalburg, der stod bag terror mod civile danskere.

    Fra halvfjerdeserne og frem, er det især på den yderste venstrefløj, der sympatiserer med antisemitiske terrorister.

    Det er f.eks. den yderste venstrefløj, der konsekvent forsvarer det reaktionære, islamistiske parti, Hizb Ut-Tahrir, selvom en talsmand for Hizb Ut-Tahrir er blevet dømt efter racismeparagraffen, for at opfordre til mord på jøder, med et direkte citrat fra koranen.

  23. Af Abdurrazak Mohammad

    -

    Fri mobning af de værgeløse danskere –Det er vores ret –Og vi overtager snarest hele Danmark ! –Vikingerne er målløse over myndighedernes extremt store tolerance overfor vores islamiske –og højt-elskede religion –Ingen før os –ingen – efter os islamister –det har de danske myndigheder lovet os så højt og helligt –Og Inger Støjberg kan jo bare lade være med at gå i biografen –For her i Danmark bestemmer vi muslimer –lige fra Herodes til Pilatus !

  24. Af Jakob Schmidt Rasmussen

    -

    EU bagatelliserer også den stigende antisemitisme.

    For nogle år siden undersøgte EU, om der var kommet flere antisemitter i EU-landene, og det var der; langt flere – og det var ikke overraskende som regel unge muslimer, der var mest antisemitiske.

    Undersøgelsens resultat passede ikke ind i EU’s fordomsfulde dagsorden, hvor det per deifintion kun er hvide, nationalistiske mænd, der kan være racister – og derfor blev den gemt i en skrivebordskuffe, og glemt.

    Siden da, er antallet af terrorattantater mod jøder i EU steget voldsomt.

    Men terroren mod jøderne skyldes altså kun mobbende skolebørn, hvis man da skal tro den velmenende præstinde.

    Så derfor skal vi bare ansætte flere pædagoger i folkeskolerne, der forklare mobberne, at de ikke må mobbe andre børn; så forsvinder den islamistiske terror mod jøder.

    Eller gør den?

  25. Af Orla Guude

    -

    Kundby pigen kunne have været afsløret langt tidligere.
    Hendes regnelærer må have iagttaget at pigen pludselig afviste at udføre skriftlige additioner i regnestykkerne, efter at hun blev radikaliseret muslima.
    Gæt selv hvorfor.

  26. Af Torben Christiansen

    -

    Tjaaa…
    Et vildt gæt: hun var begyndt at benytte arabertal i algebraen.. du ved: 6 plus 6 er lig med 12. Hvor vi andre – ikke radikaliserede – nok ville bruge romertal: VI + VI = XII?

  27. Af Orla Guude

    -

    Det forlyder at der snart udstedes en fatwa om, at plustegnet i addition nu skal erstattes med en måne. Desuden skal alle vejkryds med 4 tilstødende veje vinkelret på hinanden forbydes. Ydermere skal alle væg- og vejfliser på offentlige steder ikke længere være firkantede, da deres sammenføjninger kan virke religiøst stødende på nogle.

  28. Af - Niller

    -

    Et guuddommeligt indlæg fra Guude griner endnu,tak for at bringe lidt humor ind i debatten.

  29. Af P Christensen

    -

    Radikale og mange andre af deres derivater
    på Tinge har mobbet danskerne i flere årtier.
    Og konsekvenserne er negativt vidtomfattende.

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info