Bob Dylan og Nobelprisen

Af Kathrine Lilleør 75

Nobelprisen i litteratur 2016 går til Bob Dylan. Da jeg læste det, fik jeg et flashback til 1984, hvor Mimi Stilling Jakobsen som kulturminister erklærede, at sport også er kultur. Men sport er ikke kultur. Idrætskultur. Javel. Men kultur som i kulturminister, Statens Museum for Kunst, Skuespilhuset og H.C. Andersen er sport ikke.

På samme måde er Bob Dylans lyrik ikke Nobelpris-niveau. Absolut ikke. Visse af Bob Dylans sange er som de eleganteste ryttere på bjergetapen i Tour De France glimrende indenfor deres genre. Protest- og folkesanger er Bob Dylan. Giro413 for 68-generationen. Vidtrækkende og enestående visse steder. Absolut. Dylan har betydet alverden musikhistorisk for sin egen generation og en generation til. Men om et par generationer vil ingen kunne huske ham. Med god grund.

En Nobelpris hædrer Dylan, som var han vor tids Homér. Den store græske skjald, hvis poesi har stået i årtusinder, selvom ingen har hørt dem sunget i flere tusind år. Bob Dylans digte huskes kun og vil og kun blive husket, hvis man også spiller musikken til. Digtoplæsninger uden musik af Dylans digte vil muligvis i genskæret fra Nobelprisen kunne trække en fyldt sal eller to i Den Sorte Diamant, men det vil være det. Selv en præstetype som mig, der ellers godt kan lide, at det handler om Jesus, vil ikke magte at lytte en hel aften til digte i stil med dette:

Well, in my time of dying don’t want nobody to mourn

All I want for you to do is take my body home

Well, well, well, so I can die easy

Well, well, well

Well, well, well, so I can die easy

Jesus gonna make up, Jesus gonna make up

Jesus gonna make up my dying bed.”

Nobelkomiteen har hermed devalueret sig selv. Fra at være den store litteraturs pris, er der gået X-factor i svenskerne. Man surfer på tidsånden, der lefler for laveste folkelige fællesnævner. Store samtidsforfattere – ingen nævnt, ingen glemt – har man valgt at ignorere, til fordel for en sanger, der ikke engang og ubetinget er sin samtids største.

Det er et tab. For den store samtidslitteratur, hvor klassikerens stjernestøv ligger mellem linjerne. Altid var Nobelprisen i litteratur en helt særlig ære, en højnelse af forfattere, der kan skrive. Virkelig skrive. Så sproget funkler og fortællingen lyser så langt øjet rækker og måske til evig tid.

Litteratur, der kan selv uden, at det er nødvendigt at synge til.

75 kommentarer RSS

  1. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    Vore dages mest radikale kulturkritikere må være de islamistiske terrorister, der truer med at myrde kunstnere, eller som truer kunsternes livsnerve; ytringsfriheden.

    Samt de islamitsiek terrorister, der ødelægger oldgamle kulturminder.

    Terrortruslerne og terrorattentaterne mod f.eks. Salman Rushdie, mod kulturstedet Tønden, samt mod det franske spillested Bataclan, kan ses som en radikal islamistisk kulturkritik af blasfemisk, “degeneret” kunst.

    Islamisterne myrder “blasfemiske” kunstnere, påsamme måde som nazisterne myrdede “entartede” kunstnere.

  2. Af Javier Martinez

    -

    Som Pind og PET siger, så udgør højrefløjen og de højreradikale -mestendels troende-den største terrortrussel i Danmark….Der må man skærpe straffene på de sociale medier mv.
    Breivik har alene begået mere højreradikal terror end hele Venstrefløjen, og over al tid historisk i hele Skandinavien..Kristen, Frimurer, DF’ere , borgerlig.

    “fik jeg et flashback til 1984”

    Har også lige fået et..DK bruger 0.77% af nationalbudgettet-efter skatter-på kultur..Og har Europas laveste brug her, efter Grækenland. George Orwell kunne uden tvivl hurtig have spundet noget god virkelighed ud af dette borgerlige ønske om en dum befolkning, uden kritik , der tror på alt de bliver fortalt..Hvor 2 plus 2 er fem, mv.
    Latterligt hvorledes de snakker om at udvide militær budgettet til 2% nu, og beskærer yderligere i kultur budgettet..Som altid kan man regne med at blå blok er den kulturelle blok og repræsentant for det u-kulturelle menneske… ..Og det er farligt!
    Har jo kun været en borgerlig kunstner ud af loo over tid? Højest…Noget om gener nok…

  3. Af finn andersen

    -

    Som radikal mener NPL naturligvis at danskerne IKKE skal have lov til at debattere hvad de anser for vigtigt at debattere. NPL mener at staten og journalisterne skal sidde i elfenbenstårne og bestemme hvad folket må interessere sig for. NPL har helt klart en udemokratisk og totalitær tankegang. Hvad med den evige spam fra NPL om at alt er rosenrødt i EU og Sverige, og om at det er for galt at nogen ønsker ytringsfrihed, demokrati og fri debat. NPL ønsker cen sur og diktatur, mundkurve og skyklapper ligesom sine åndsfæller i de anti-danske partier. Se også under “ældre kommentarer!!)

  4. Af Jakob Schmidt-Rasmussen

    -

    Der er mindst to muslimske forfattere, der har fået Nobelprisen i litteratur, hvilket viser, at Javier Martinez påstand om, at Bob Dylan kun fik Nobel-prisen, fordi han er jøde og Nobel-prisen angiveligt skulle være en jødisk pris, blot er en klassisk, antisemitisk løgn.

    De sidste to muslimske forfattere, der modtog Nobelprisen i litteratur – egypteren Naguib Mahfouz og tyrkeren Orhan Pamuk – blev begge efterfølgende udsat for overgreb fra islamistisk side.

    Naguib Mahfouz blev stukket ned af en islamist, fordi han foreslog en forsoning mellem palæstinenserne og Israel.

    Orhan Pamuk blev både truet på livet af radikale islamister, og fængslet på foranledning af Tyrkiets islamistiske leder, Recep Erdogan, fordi Pamuk konstaterede, at de muslimske tyrkere begik folkemord på omkring en million kristne landsmænd i ly af Første Verdenskrig – hvilket stort set alle anerkendte folkemordsforskere er enige i.

  5. Af Ole hansen

    -

    Ja, og i disse dage foregår der stadig organiserede overfald og massemord på fredelige og harmløse kristne, mænd, kvinder og børn, i en række lande hvor islamister huserer. Hvorfor er EU, frau merkel og de svenske feminister mon så vilde med at fylde Tyskland og Sverige osv. med arabiske og afrikanske kulturfremmede? Hvorfor vil NPL hellere snakke om en amerikansk pop-sanger end om de aktuelle trusler mod alle danskeres liv og sikkerhed?

  6. Af Niels Peter Lemche

    -

    FINN ANDERSEN, jeg har jo aldrig regnet jer med til de skarpeste knive i skuffen. Og én ting formår I ikke: At holde skidt for sig og snot for sig. Skal vi diskutere islamisering af Danmark, ok, hvis det er det, bloggen handler om. Drejer det sig om en litteraturpris, så drejer det sig om en litteraturpris og ikke om islamisering.

    Alt det andet, du skriver er tom øregas. Prøv at skrive noget, der vedkommer emnet på denne blog! Det ville være en velkommen nyhed for alle.

  7. Af finn andersen

    -

    NPL, det er snarere jer fra R som ikke er skarpe knive. Du burde forlængst have indset at der ikke er mange steder der er åbne for en folkelig debat. Du vil eller kan ikke forstå at der er så snævre rammer for den demokratiske debat, og hvis vi skulle nøjes med hvad radikale “humanister” og “gutmenchen” finder passende, så havde demokratiet /ytringsfriheden været død og borte for lang tid siden. Du er ligeglad med Danmarks videre skæbne, men det er vi andre ikke.

  8. Af finn andersen

    -

    …at hvis vi skulle nøjes med hvad radikale finder passende…..

    Og NPL, se dog hvad netaviserne fortæller, for dine beretninger om Sverige virker meget naive, og vildledende er de ihvertfald. (lige nu er radikale DR og Matlok igang med propaganda for EU, merkel, løkke-regeringen og indvandringsindustrien)

  9. Af Rikke Nielse

    -

    Kathrine Lilleør, nu er det heldigvis ikke dig, der bestemmer, hvem der skal have prisen, ellers var vi nok ikke kommet længere end til Homer, og trods deres italesatte fantastiskhed, så er kultur også at bidrage med andet end gymnasiets kedsommelige hadeobjekt Iliaden og Odysseen.

  10. Af ole hansen

    -

    Der findes en blog “At tage ansvar”, hvor en fra “venligboerne” har skrevet hvad hun mener. Der er INGEN debat, for filtret sluger alt der indsendes. Men 180 grader har anmeldt “debat-oplæget” og kalder det lammende naivt, rystende i sin blindhed……. og chokerende er det i al fald at en person der er så positiv, rigtig og korrekt, så fuld af ord og holdninger, alligevel lever i en radikal fantasiboble helt uden forbindelse til virkeligheden. Forfatterinden synes ikke at have den mindste forståelse for at besættelsen og islamiseringen kan få katastrofale konsekvenser for millioner af danskere. Hun tror at alt kan ordnes med “dialog” og “tolerance”.

  11. Af finn andersen

    -

    I Frankrig er “berigerne” nu begyndt at angribe politiet i målrettede aktioner. F.eks. kastede man brandbomber ind i en politibil og spærrede dørene så de to betjente ikke kunne komme ud. Se den korte a vis, 180g og snapha eller you tube under “merkel destroy Germany” //”merkels migrant crisis.

  12. Af Tom Erne

    -

    Af en praest at vaere, er det naermest skraemmende hvor indsnaevret et syn KL besidder.
    Bob Dylan er kunst og stor poesi, og sport er ogsaa kultur – ikke kunst men kultur.
    Det er for mig et faktum, og det vedbliver det omend KL synes at foretraekke Homer og Biblen.

    Dylans bredde og indflydelse, baade politisk og musikalsk, gaar naesten ikke at overdrive. Modsat Homer har Dylan kommunikeret kulturrevolutionen fra ungdomsoproeret, direkte eller indirekte, til flere hundreder millioner mennesker over hele kloden.

    Maaske KL skulle komme ned for sin forudindtagede og meget hoeje hest. Maaske KL med biblen i haanden skulle slutte sig til os andre.

    Look down angel from the skies
    Help my weary soul to rise
    I kissed your cheek, I dragged your plow
    You broke my heart, I was your friend ‘til now.
    It’s a long road, it’s a long and narrow way
    If I can’t work up to you, you’ll surely have to work down to me someday

  13. Af Mads Tandrup

    -

    KL viser skræmmende mangel ( igen fristes jeg til at sige) viden. KL s viden om Bob Dylans lyrik vidner om en overfladisk skraben i lakken. Og selvfølgelig vælger hun strofer der understøtter hendes manglende samme samt forudintagethed.

    “Sad Eyed Lady Of The Lowlands”

    With your mercury mouth in the missionary times
    And your eyes like smoke and your prayers like rhymes
    And your silver cross, and your voice like chimes
    Oh, who do they think could bury you ?
    With your pockets well protected at last
    And your streetcar visions which you place on the grass
    And your flesh like silk, And you face like glass
    Who among them do they think could carry you ?
    Sad-eyed lady of the lowlands
    Where the sad-eyed prophet says that no man comes
    My warehouse eyes, my Arabian drums
    Should I put them by your gate
    Oh, sad-eyed lady, should I wait ?

    With your sheets like metal and your belt like lace
    And your deck of cards missing the jack and the ace
    And your basement clothes and your hollow face
    Who among them can think he could outguess you ?
    With your silhouette when the sunlight dims
    Into your eyes where the moonlight swims
    And your match-book songs and your gypsy hymns
    Who among them would try to impress you ?
    Sad-eyed lady of the lowlands
    Where the sad-eyed prophet says that no man comes
    My warehouse eyes, my Arabian drums
    Should I put them by your gate
    Oh, sad-eyed lady, should I wait ?

    The kings of Tyrus with their convict list
    Are waiting in line for their geranium kiss
    And you wouldn’t know it would happen like this
    But who among them really wants just to kiss you ?
    With your childhood flames on your midnight rug
    And your Spanish manners, and your mother’s drugs
    And your cowboy mouth and your curfew plugs
    Who among them do you think could resist you ?
    Sad-eyed lady of the lowlands
    Where the sad-eyed prophet says that no man comes
    My warehouse eyes, my Arabian drums
    Should I leave them by your gate
    Oh, sad-eyed lady, should I wait ?
    Oh, the farmers and the businessmen they all did decide
    To show you the dead angels that they used to hide
    But why did they pick you to sympathize with their side ?
    How could they ever mistake you ?
    They wished you’d accepted the blame for the farm
    But with the sea at your feet and the phony false alarm
    And with the child of a hoodlum wrapped up in your arms
    How could they ever, ever persuade you ?
    Sad-eyed lady of the lowlands
    Where the sad-eyed prophet says that no man comes
    My warehouse eyes, my Arabian drums
    Should I leave them by your gate
    Oh, sad-eyed lady, should I wait ?

    With your sheet-metal memory of Cannery Row
    And your magazine-husband who one day just had to go
    And your gentleness now, which you just can’t help but show
    Who among them do you think would employ you ?
    Now you stand with your thief, you’re on his parole
    With your holy medallion which your fingertips fold
    And your saintlike face and your ghostlike soul
    Who among them do you think could destroy you ?
    Sad-eyed lady of the lowlands
    Where the sad-eyed prophet says that no man comes
    My warehouse eyes, my Arabian drums
    Should I leave them by your gate
    Oh, sad-eyed lady, should I wait ?

  14. Af ole hansen

    -

    Fanatiske fans mener jo altid at netop deres idol er det allerstørste i hele universet. Se f.eks. de skøre skrigende teen-age piger når et idol giver koncert. Eller se da rabiate tilhængere af Lenin, Stalin, Hit ler og Mao i sin tid hyldede deres store forbilleder. Men hysteriet har måske til formål at give en rus, så alle trusler og problemer for en tid kan gemmes af vejen?

  15. Af ole hansen

    -

    Husk at se under “ældre kommentarer”. Eller se de dramatiske og voldsomt oplysende film hos den korte avis og snapha om hvordan merkel og EU er ved at ødelægge Europa.

  16. Af Tom Erne

    -

    Ole – er det KLs forhold til Homer du forsoeger at beskrive? Eller biblen?
    Hvis du mener Dylan, saa tror jeg ikke at Nobelpris komiteen er til fanatisk idol dyrkelse.
    Hvis du derimod kan haeve dig over det subjektive, saa kan Dylans enorme indflydelse, ej heller poetiske talent, naeppe anfaeges. Det er der ihvertfald blandt musikere saadan ca. 0% der kunne droemme om.

    Sammenligningen med skrigende teenagepiger og div diktatorer giver saa godt som ingen mening. Med mindre selvfoelgelig, at Nobelpris komiteen bestaar af deprimerede tyskere og lalleglade teenagere. Det tror jeg saa ikke er tilfaeldet.

  17. Af Joe Leer

    -

    Det ville være mere sagligt, havde Lilleør henvist til en tekst Dylan selv havde forfattet, og ikke “In My Time of Dyin”, som er en af denne sangs mange titler igennem tiden. Det er en såkaldt “traditional”, og altså med sikkerhed ikke en tekst der ligger til grund for hans nominering til Nobelprisen.

  18. Af Tom Erne

    -

    Hold nu op Joe. KL har da ikke tid til research, hun er jo meningsdanner – eller saadan noget.

  19. Af Tom Erne

    -

    Hold nu op Joe. KL har da ikke tid til research, hun er jo meningsdanner – eller saadan noget – og har ioevrrigt vaeldigt travl med at laese Homer.

  20. Af Tom Erne

    -

    Hold nu op Joe. KL har da ikke tid til research, hun er jo meningsdanner – eller saadan noget – og har ioevrigt vaeldigt travl med at laese Homer.

  21. Af Birgit Lajer

    -

    Rend mig i traditionerne får jeg lyst til at sige – smag og behag kan være forskellig; men at kritisere, at der er sat lyd på – altså musik til, finder jeg mærkeligt, da digte netop er en slags musik – i hv f hvis man har forsøgt at skrive sådanne og tilstrækkeligt mange af dem.

    Det gik i hvert fald op fir mig, hvorfor jeg faktisk tænkte i musik til og en konkret musiker da.

    Jeg kender ikke nok til Bob Dylans produktion – men nu bliver det både politisk og om han er jøde. Han konverterede vist, og man er egentlig kun jøde (ellers israelit), hvis man er medlem af det jødiske tros-samfund, da jeg mener, at det er selve troen, jødedom, der gør en person til jøde, såvel som troen på Jesus og dermed den kristne tro gør et menneske til kristen.

    Bob Dylan siger mange mennesker verden over en hel del og ed dybde også, må jeg forstå – så hvis man kun ophøjer det særligt lyrisk-finkulturelle, så .. ja, så er Dylans også store produktion næppe på de højeste nagler – men hvem ville kunne det i så mange årtier ..dagligdagen melder sig også og ed god ‘brugskunst’ for mange, så det samlet rækker – også til en hæder med Nobel-prisen.

    Jeg synes, at det lyder alt for negativt og ophøjet elitært; men smag og behag er da forskellig, såvel som jeg ikke lyttede til ham før for et par år siden, da jeg ikke var helt til folkemusik og hans nasale stemme, da jeg ikke kunne høre, hvad han sang, så ..ja, vær lidt rummelig, at der fra Dylan kan eksistere dybere-følte sange .. nor written before..som også Cohen’s produktion vel .

    Og – alle bliver vel aldrig helt tilfredse med noget valg snart sagt inden for Nobel’s videnskaber .. og politisk ses det altid at kunne være. Og – hvodan egentlig undgå noget sådant – helt i hvert fald ?

    Op – med humøret.

  22. Af P Christensen

    -

    Nå, så bævler en læser om at Dylan er jøde.
    Igen-igen kommer det til at handle om religion (dvs. tros-nationalisme)
    Er det mon i misundelse over, at islam ikke er analog med fredsprisen?

  23. Af Hans Jensen

    -

    Ja, interessant hvorledes man ikke på diskuterer jøder eller zionisme og dens internationale magt, men er absolut ingen nedre grænse for muslim had i avisen..

  24. Af Steen Ehlers

    -

    Er litteraturprisen retfærdig?

    For det første giver det ingen mening at sammenligne en nutidig poet med Homér. Det gælder jo hovedparten af Nobelpristagerne, at de stort set er glemt i løbet af nogle få årtier.
    Jeg skal ikke gøre mig til dommer over om Bob Dylans tekster har Nobelpriskarakter, men der er en ting, der ofte har slået mig, når man f.eks. sammenligner to af de mest kendte Rockikoner, The Beatles og Bob Dylan. Bortset fra Joe Cocker´s “With a little help from my friends”, så er det endog meget svært at finde coverversioner af Beatlesnumre, der slår originalerne, mens der findes en nærmest uendelig række af Bob Dylan coverversioner, der er langt bedre end Bob Dylans egne versioner.
    Det kunne jo tyde på, at Beatles var de største musikere, mens det er Bob Dylans tekster og ikke hans musik, der inspirerer et utal af kunstnere. Hvilket igen måske kunne tyde på, at Bob Dylans litteraturpris er fortjent og samtidig også en indikation af, at de netop ikke bliver glemt om et par generationer.
    Det er i øvrigt meget svært at forudsige, hvad der stadig findes om et par generationer. Jeg læste tilbage i begyndelsen af halvfjerderserne en meget “klog musikanmelder” behandle fænomenerne Beegees og Creedence Clearwater Revival. Anmelderen var sikker på at begge grupper ville være glemt i løbet af få år og brugte det meste af teksten på at kloge sig på, hvilket af de to fænomener, der var den værste form for popkultur. Det var så Beegees, åbenbart.
    Imidlertid spilles begge grupper flittigt nu 1 1/2 generation senere i alle de rockkanaler, jeg kender – så nogen må jo stadig kunne lide og huske dem. Om de så bliver husket den dag, hvor alle der oplevede deres “top” er døde, er selvfølgelig en anden sag.

  25. Af Jørgen Nielsen

    -

    Her en tekst What Good Am I? fra 1989, som viser det ikke blot er i midten af 60erne, at Dylan skriver gode sange. I Daniel Lanois’ arrangement er sangen skøn og stemningsfuld, men kan vel også stå alene som tekst-lyrik?

    What Good Am I?
    “What good am I if I’m like all the rest,
    If I just turned away, when I see how you’re dressed,
    If I shut myself off so I can’t hear you cry,
    What good am I?
    .
    What good am I if I know and don’t do,
    If I see and don’t say, if I look right through you,
    If I turn a deaf ear to the thunderin’ sky,
    What good am I?
    .
    What good am I while you softly weep
    And I hear in my head what you say in your sleep,
    And I freeze in the moment like the rest who don’t try,
    What good am I?
    .
    What good am I then to others and me
    If I’ve had every chance and yet still fail to see
    If my hands tied must I not wonder within
    Who tied them and why and where must I have been

    What good am I if I say foolish things
    And I laugh in the face of what sorrow brings
    And I just turn my back while you silently die,
    What good am I?”

Kommentarer er lukket.